Irodalom
  Babits Mihály
  Kosztolányi Dezső
  Tóth Árpád
  Juhász Gyula
  Vörösmarty Mihály
  Arany János
  Janus Pannonius
  Mikszáth Kálmán
  Petőfi Sándor
  József Attila
  Katona József
  Móricz Zsigmond
  Berzsenyi Dániel
  Csokonai Vitéz Mihály
  Zrinyi Miklós
  Kölcsey Ferenc
  Madách Imre
  Ady Endre
  Radnóti Miklós
  Szabó Lőrinc
  Déri Tibor
  Örkény István
     
    Folyt. köv.
     
  Vissza
  Főoldal

 

Zrínyi Miklós (1620-1664)Zrínyi Miklós (1620-1664)
és a barokk

A barokk hatás az irodalomban, mindenekelőtt a művek stílusán és szerkezetén figyelhető meg. A barokk költészet kedvelte a virtuóz rímtechnikát, a meglepő ellentétektől feszülő hasonlatokat. Különösen kedvelte a bonyolult összetételű mondatokat, szavak felhalmozását, ez főképp a barokk eposzban érvényesült. Legnagyobbjai: a spanyol Cervantes: Don Quijote, az olasz Tasso: A megszabadított Jeruzsálem, az angol Milton: Az elveszett paradicsom, a magyar Pázmány Péter és Zrínyi Miklós. A reneszánszot a magyar irodalomban jó másfél évszázados barokk korszak követi.

A magyar barokk kiemelkedő alakja Zrínyi Miklós. 1620-ban született. Politikus és hadvezér volt, az irodalommal csak mellékesen foglalkozott. Hadvezéri sikereire, török elleni harcaira volt elsősorban büszke, hírnevét mégis írói művészete örökítette meg igazán. Zrínyi Miklós a horvátországi Ozlay várában vagy Csáktornyán született nagybirtokos arisztokrata családban. Édesapja korán meghalt, végrendeletében fiai, Miklós és Péter nevelését a királyra és Pázmány Péterre bízta. Zrínyi így Habsburg-hű és mélyen vallásos, katolikus nevelésben részesült: a jezsuiták iskolájában, majd egyetemen tanult. Szünet nélkül indított kisebb-nagyobb támadásokat a török ellen, s élete fő céljának a török teljes kiűzését tartotta. 1646-ban kinevezik tábornoknak, 1647-ben Horváth bánnak. 1663-ban a bécsi udvar sürgősen kinevezte Zrínyit a magyarországi hadak fővezérévé. 1664 elején vezetett a Dunántúl déli részén, a hadtörténelemben világhírűvé vált „téli hadjáratot”. Zrínyi erőteljes szervezkedésbe kezdett az udvari politika ellen, s ekkor következett be tragikus halála 1664 november 18-án.

Lírai versei felejthetőek, erre maga is rájött és abba is hagyta. Tudományos prózái jelentősek.

Prózaművei:

1646: Tábori kis trakta című műve egy tervbe vett nagyobb katonai kézikönyv része, mely a hadsereg szolgálati szabályzatáról, szervezéséről, létszámáról, ellátásáról szól. (Zrínyi találta ki a hadtápot, ő szervezte meg, hogy minden csapatot kövessen a tábori konyha.)

1650-53: Vitézi hadnagy című munkája több száz rövidebb-hosszabb elmélkedés gyűjteménye, ezekben az ideális hadvezér személyéről, illetve a hadvezetés különböző kérdéseiről töpreng. Az erkölcsi alapok: tanult legyen, erkölcsös legyen, fegyelmezett legyen.

1656-57: Mátyás király életéről való elmélkedések. Itt a nemzetközi uralkodó típusát mutatja be. Mátyás volt számára a példakép.

1660-61: Az török áfium ellen való orvosság című röpiratát 1705-ben ki is nyomtatták. Zrínyi sejtette, hogy a Török Birodalom újabb hadjáratra készül Magyarország ellen. A mű alapgondolata: olyan hadsereget kell szervezni, amely saját erőből űzi ki a törököt. Van egy magyar szállóigévé vált mondata: „ne bántsd a magyart”.

Fő műve a Szigeti veszedelem (latinul Obsido-Szigetiana). Ez volt az első eposz a magyar irodalomban. 15 énekből áll. Tasso művének alapjaira készült. Azt a célt tűzi ki, hogy olyan példát állítson elő a török ellen harcoló magyar elé, mint amilyet dédapja állított. A barokk jelleg benne a monumentális kompozíción túl, a valóságos és realisztikusan ábrázolt eseményeknek a misztikus, vallásos szféra emelése.

Eposzi kellékek: invokáció: segélykérés Szűz Máriától

propozíció: témamegjelölés

enumeráció: a magyarság bűnei és Szulimán dicsérete

1 télen, 3 hónap alatt írta meg. Az antik mitológiai vonás szerepel művében. Számára a példa: Vergilius: Aneisa. Bibliai motívum: Isten haragja. Megtartja az eposzi kellékeket. Szűz Máriát kéri meg, hogy segítsen: Zrínyit, Szigetvár hősét Krisztus katonájaként mutatja be, akit az Isten vértanúsággal tisztelt meg. Farkasics Péter elsiratása: Zrínyi egyik vitézét siratja. Ezután a seregszemle következik. A magyar sereget úgy mutatja be, mintha a sereg kitűnő harcosokból, bátor vitézfikből állna. A seregek összecsapnak. Zrínyi az égő várból kirohanva megöli Szulejmánt. A legveszedelmesebb ellenségétől, nemcsak az országot, hanem a kereszténységet is megmentette. Zrínyi Magyarországot helyre akarta állítani, egységessé szervezni: Életének központjában az állam állt.

Zrínyi ars poeticája:

„Nem írom pennával,
Fekete tentával,
Csak szablyám élével
Az én örök híremet.”
 

Metafora: összevont hasonlat, ami egy szóval fejezi ki a hasonlót a hasonlítottal.

Fokozás: Valaminek egyre nagyobb fokát kifejező szavak halmozása (szívem, lelkem, szerelmem).

 


Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem

Zrínyi Miklós dalmát eredetű családja a Horvátországban fekvő Zerin váráról kapta nevét. A Zrínyiek a török balkáni megjelenése óta állandóan harcban álltak velük.

A költő Zrínyi korán árvaságra jutott. Nevelését Pázmány Péter irányította.

Zrínyi Miklós, a barokk főúri irodalom kiemelkedő alakja nemcsak költőként volt jelentős. Hadvezéri tehetsége, politikai éleslátása történelmünk legnagyobb személyiségei közé emelik.

Az 1640-es évek közepén Zrínyiben a törökkel vívott, ám a Habsburgok által nem támogatott harcai, valamint a 30 éves háborúban szerzett tapasztalatai megérlelték azt a felismerést, hogy a magyarság csak saját erejéből, nemzeti összefogással képes megszabadulni a töröktől. Eszméjének megvalósításához meg kellett győznie a magyar fő- és középnemeseket. Az ő buzdításukra és nekik dedikálva írta meg 1645-1646 telén fő művét a Szigeti veszedelem című eposzát.

Az eposz Szigetvár 1566-os ostromát, a várvédők,elsősorban a költő dédapjának,Zrínyi Miklósnak hősies halálát,a törökök felett aratott győzelmét mondja el.

A szigetiek mentesek azoktól a bűnöktől, amelyek a korabeli magyarságot jellemezték.A legkiválóbb erények testesülnek meg bennük: a hazaszeretet,önfelálldozás,bajtársisság,erkölcsi tisztaság, vagyis mindaz,amit a kor heroizmusa elvár a „kereszténység bajnokától”. Ilyen védörség ellen nem elégséges a törökök számbeli, anyagi és technikai fölénye. Ezért hihető el, hogy győzelmük Szigetvárnál cak látszat siker. Valójában veszítenek, hiszen seregük szétzűllik, vezérük elpusztul, miközben a szigetiek megdicsőülnek.

Az eposz egyik fő erőssége a szerte ágazó szálak egységét és célszerű elrendezését biztosító szerkezete.A kompozíció eleget tesz a barokk szerkesztés kettős követelményének : látomásos elemeivel a valóság határain túlra ragadja az olvasó képzeletét,miközben a részletek reális ábrázolásával megteremtei a valóság illúzióját. E kettősség már a kezdésnél megfigyelhető. Az események három cselekmény szálon indulnak el. 1.isteni rendelkezés az égben; 2.Arszlán budai pasa vállalkozása; 3. Zrínyi imája.

A három szál azután a kompozíció szempontjából nagyon fontos. III. énekben fonódik össze.

A szerkesztés egyik érdekes megoldása, hogy a tulajdonképpeni főcselekmény, a vár ostroma, csak a VII. énekben kezdődik. A terjedelmes bevezetőnek fontos szerepe van. Megismerjük Magyarország korabeli állapotát, a magyarság bűneit, a megbocsátás feltételeit. Felvonul előttünk a hatalmas török sereg és látjuk a feszület előtt imádkozó Zrínyit.már itt megtudjuk, hogy mártírhalál vár rá. Ez azonban nem bukás lesz,hanem jutalom.

A vár ostromát bemutató hét ének szerkezete két szempontból érdemel figyelmet. Az egyik a tömörítés a másik a változatosság. A magyaroknak dicsőséget hozó ostromot leíró X. éneket Juranics és Radivoj hősi, de tragikus kimenetelű története előzi meg. A török sereg széthullását, a lázadást bemutató XI. ének után Delimán és Cumilla szerlmi epizódja követi.Fontos szerepük van az eposzban a végzetszerűsége érzékeltető véletleneknek is.

Ezek sorozatát zárja a XIII. énekben a postagalamb elfogása.

A végkifejletet megrajzoló két utolsó ének a barokk festészet fény-árnyék technikája szerint épül fel.(Alderán,a sötétség ura,a fény fia Gábriel arkangyal). Míg a költő utódok közül Arany János elsősorban a mű kompozícióját csodálta,a romantikus Vörösmarty az eposz nyelvi-stiláris gazdagságát csodálta.

Zrínyi műve megírásához felhasználta mindazt, amit e témában addig leírtak.De ha a mű koncepciója megkívánta eltért a forrásoktól.

A kötetet utóhang, Peroráció zárja. Ebben a költő-szintén antik mintára-halhatatlanságot ígér magának.Ő azonban elődeitől eltérően-híven meghirdetett értékrendjéhez-nem költészete,hanem hazájáért vívott harc révén hiszi azt elérhetőnek.