A dualizmus a gazdasági virágkor 1867-után. XIX. századtól kialakul a szabad versenyes kapitalizmus. Az állam szerepe nagy. Az állam törvényeket hoz, kamatbiztosítást vállal. Az ipari forradalom is ekkor bontakozik ki (a reformkortól). Tőke kell. Kevés a hitelintézet, de ezek között magyarok is vannak. A terménykereskedők lesznek a bankárok. Bankok: --Pesti Magyar Kereskedelmi Bank. Ez nyomta a Kossuth bankókat. A tőke nagyobbik része külföldről jön, nagyrészt osztrák. Rotschild-család: -- Magyar Általános Hitelbank, ezek magyarok lesznek. A tőke bennmarad az országban. Az infrastruktúra fejlődése fontos. Fejlődik a közlekedés. A vasút építést a kormány minden erővel támogatja, pl.: kamatbiztosítás. Államosítja a vasutat Baross Gábor, ez a MÁV. Az egyetlen nem magyar vonal a GYSEV = Győr- Sopron Ebenfurt-i Vasútvonal. Hajózás: Folyószabályozás az 1870-es években, Vasvári Pál csinálta a Tisza szabályozási tervét. Létrejön az első magyar tengerhajózási társaság Fiumében. A közlekedést Budapesten a BSZKRT (beszkárt) szervezi. Villamosok, 1896-ban (millennium) földalatti. Hídépítés: Ferenc József-híd (Margit-híd), Erzsébet-híd, 1936 Horthy-híd (Petőfi-híd), 1960 Árpád-híd. Megalakul a Magyar Királyi Posta. Kiépül a telefonhálózat. Agrár-ipari országgá válunk. Mezőgazdaság: Porosz-utas fejlődés. Nagybirtokok vannak, ezek gabonát termelnek (liszt), Európai szinten elől járunk a 90-es évekig, ekkor bejön Európába Az amerikai és az orosz gabona. Az OMM-nek Magyarország az éléstára. Bácska a fő gabonatermelő. A filoxéra (=szőlőgyökértetű) elpusztítja a szőlőket, több évtizedre visszaveti a bortermelést. Új technikák: vetésforgó (nincs ugar), vetőgép, cséplőgép, aratógép. A Duna- Tisza közén megjelenik a tanyásgazdálkodás, az USA farmhoz hasonlít. A mezőgazdasági áruk ára, kevésbé növekszik, mint az ipari áruk ára; ez az agrár olló kinyílása. A mezőgazdaság folyamatos válságba kerül. A nyugati országokban az állam támogatást biztosít a mezőgazdaságnak. Ezt az agráriusok nem tudják elérni a merkantilokkal szemben. Ipar: Gyors ütemben fejlődik. Az osztrák és cseh ipar miatt nem fejlődik a textil-, üveg-, bőripar. Ezeket kevés tőkével be lehet indítani. Fejlődnek a mezőgazdasághoz kapcsolódó iparágak pl.: élelmiszeripar, mezőgazdasági gépgyártás. A malomipar a világon második, Budapest a központ. Világelső a konzervipar, cukorgyártás, szeszipar (tömény szesz). Mezőgazdasági gépgyártás: eke-, cséplőgép gyár. Vidacs Istváné maradt fent. Nehézipari központok jöttek létre: A legjelentősebb a Rimamurány- Salgótarjáni Vasmű. Diósgyőr, Budapest: Ganz Gépgyár, Csonka János Gépgyár, Weiss Manfred Gépgyár, Óbudai Hajógyár, Láng Gépgyár; nagyon sok hasznot hoztak, ez a húzóágazat Magyarországon és ezek gyárak, a legtöbb részvénytársaság. Megjelennek a monopóliumok és a kartell. Kereskedelem: Belkereskedelem: OMM (1851) közös vámterület, önellátó. Vasúthálózat segíti a kereskedelmet. Ma is hasonlóak az OMM területén a vasútállomások. Külkereskedelem: luxuscikkek pl.: Francia parfüm.