23.b. Mutassa be a reneszánsz képzőművészet jellemző stílusát! A gazdasági és társadalmi fejlődés lehetővé tette még a feu- dalizmus keretein belül egy új osztálynak, a polgárságnak a megszületését és fokozatos megerősödését. Legkorábban Észak- -Itáliában indult meg ez a folyamat. A városi polgárságnak sok esetben sikerült leráznia a feudalizmus bilincseit, a városok ezután fokozatosan erős városállamokká szerveződtek. Az olasz városállamok meggazdagodott, saját sorsát, államát irányítani tudó, saját lehetőségének büszke tudatára ébredt polgárság, vagyona birtokában szabadon akarta élvezni az é- letet, és boldogan fedezte fel újra mindazt, amit a termé- szet és a művészet nyújthat neki. A kapitalizálódó polgár- ság feltámasztotta a antisztikus kultúrát. A reneszánsz az európai fejlôdés egy egész korszakát és a müvészetek ugyanazon korszakát jellemzô egyetemes stílusát jelölô történeti kategória. Ez az új polgári müveltség magatartási stílusa és hamarosan a nemzeti kereteket lépte át és közkinccsé lett Európa többi országai polgárságának is, de a társadalmi határokon is túl- nôve más osztályoknak is sajátja lett. A humanizmus a reneszánsz szerves része, de annál szükebb fo- galom. Elsôsorban a reneszánsz polgárság világi ideológiáját jelenti. Mivel ez szorosan összefonódott a klasszikus ókori birodalom újra felfedezett értékeinek kultúrájával, a huma- nizmus jelent bizonyos klasszikus irodalmi müveltséget, tu- dós magatartást is. A humanizmus mindenek elôtt az egyéniség sokoldalú kifejlesztését, az ember harmónikus kimüvelését hirdette meg programjában. A képzômüvészet vált az új gondolati és érzelmi tartalmak hordozójává. A középkori müvészet személytelensége után meg- jelentek az önálló arculatú, összetéveszthetetlen müvésze- gyéniségek. A középkorból örökölt hagyományos, bibliai témá- kat újszerü, világi szellemben dolgozták fel a festôk, de e- mellett mind nagyobb szerepet kaptak az antik mitológia té- mái. Az élethübb ábrázolás érdekében elmélyülten tanulmányozták az anatómiát, s legnagyobb diadaluknak a perspektíva elmé- letének felfedezését tekintették. A szobrokról lehullott a lepel. A festményeken az alakok szabadon mozognak, tér van közöttük, a kompozíció harmónikus, megmutatják az emberi test szépségét.