1.a Ismertesse a kereskedelem helyét és szerepét a nemzetgazdaságban! A kereskedelem fogalma, feladata. A kereskedelem meghatározó szerepet játszik életünkben. A kereskedelemmel naponta találkozunk, amikor a napi szükségleteink kielégítéséhez kellő árukat beszerezzük. Életünk fenntartásához ugyanis anyagi javakra és szolgáltatásokra van szükségünk, amelyeket a modern társadalmak munkamegosztásban állítanak elő. Amikor az emberek már a saját szükségleteiket meghaladó javakat termeltek, a felesleget elcserélték, és igyekeztek olyan javakra szert tenni, amelyeket ők maguk nem tudtak előállítani. A csere céljára történő termeléssel megteremtődött az igény arra, hogy maga az árucsere lebonyolítása is önálló foglalkozási ággá váljék. Az egyes emberek tehát saját szükségletükön felül eladásra is termelik áruikat, és a számukra szükséges, de általuk nem termelt javakat megvásárolják. Szükségleteinknek csak minimális részét elégítjük ki saját termeléssel. A szükséges javak döntő hányadát megvásároljuk. Az áruk zömét nem a termelőktől szerezzük be, hanem a kereskedelemben. A kereskedelem összehangoló, közvetítő szerepet tölt be a termelés és a fogyasztás között. Elősegíti, hogy a megtermelt javak eljussanak a fogyasztókhoz, és azt, hogy a termelők el tudják adni eladásra termelt áruikat. Lehetővé teszi, hogy a különböző foglalkozású emberek tevékenységük eredményét kicserélhessék egymással. A kereskedelem mind a termelés mind a fogyasztás befolyásolására képes. Nemzetgazdasági szerepe A kereskedelem fontos szerepet játszik a nemzetgazdaság működésében és fejlődésében. A nemzetgazdaság egy ország újratermelési folyamatának rendszere. A gazdaság pedig a szükségletek kielégítésére irányuló szervezett tevékenység. Körfolyamat, amelyben a termelés, az elosztás, a csere, a forgalmazás és a fogyasztás együtt jelenti a gazdaságot. Szüntelen folyamat. Minden társadalmi működés alapja ez a körfolyamat. Enélkül nem létezik nemzetgazdaság. A kereskedelem szerepe sajátos az iparhoz és a mezőgazdasághoz hasonlítva. Az ipar a nyersanyagok feldolgozásával új termékeket állít elő. A mezőgazdaság növényeket termeszt, állatokat tenyészt. A kereskedelem azonban nem hoz létre új terméket. A kereskedelem kettős jelentéssel bír 1. E szóval jelöljük azt a tevékenységet, amelynek során a különböző áruk eljutnak az előállítóktól a felhasználókig. A kereskedelem az áruk rendszeres adásvétele. 2. A kereskedelem ugyanakkor az a szervezet, amelynek fő feladata az áruk adásvétele, a kereskedés. A kereskedelem szervezetéhez tartoznak mindazon vállalkozások vagy gazdálkodó szervezetek, amelyek fő tevékenysége az áruforgalom lebonyolítása. Fő tevékenység az, amiből a legnagyobb bevétel származik. A kereskedelem fogalma azonban ennél sokkal tágabb, hiszen kiskereskedelemről, nagykereskedelemről, bel- és külkereskedelemről beszélünk. Egy-egy ország fejlettségéről, termelésének színvonaláról a kereskedelemben kapható áruk alapján alkothatunk véleményt. Minél magasabb egy ország termelésének színvonala, annál szélesebb választékú, jobb minőségű árukat kaphatunk az üzletekben. Az importcikkek választékát is a hazai termelés színvonala határozza meg, mivel a külföldi termékek behozatalát a hazai áruk kivitele teszi lehetővé. A kereskedelemben dolgozik a foglalkoztatottak 13%-a, közel 500 ezer ember. Napjainkban a vállalkozások döntő része is ebben az ágazatban működik. A boltok, áruházak, bevásárlóközpontok kirakatai, az épületek homlokzata, a színes reklámok meghatározzák a települések arculatát. A nagyobb települések centrumai általában kiskereskedelmi központok is. A kereskedelmi reklámok nemcsak a városok, falvak arculatát alakítják, hanem az emberek életmódját is befolyásolják. Új termékek megvásárlására ösztönöznek, és befolyásolják az ízlést. A kereskedelem feladata A kereskedelem feladata tehát az áruforgalom lebonyolítása, az áruk adásvétele. A kereskedelem a különböző termelőktől beszerzi az árukat a szükséges választékban. Ezután tárolja, készletezi a beszerzett árukat, majd értékesíti a felhasználóknak. Az áruforgalom részfolyamatai: beszerzés, készletezés, értékesítés. A kereskedelmi vállalkozások sokféle árut szereznek be a termelőktől, mint eladóktól. Az áruk lehetnek fogyasztási cikkek, pl. élelmiszerek, ruházati cikkek, vegyes iparcikkek, amelyekkel közvetlenül elégíthetjük ki szükségleteinket, de lehetnek termelőeszközök is, pl. gépek, alapanyagok, alkatrészek stb. A kereskedelem vevői a háztartások, gazdálkodó szervezetek, különböző intézmények, pl. kórházak, iskolák. A kereskedelem áthidalja a termelés és a fogyasztás közötti térbeli, időbeli és választékbeli eltéréseket. < A termelés és a fogyasztás közötti térbeli eltéréseket úgy hidalja át, hogy beszerzi a különböző helyeken termelt árukat, szállítja és eljuttatja a fogyasztókhoz. < Az időbeli eltéréseket úgy, hogy készleteket gyűjt és raktároz. < A választékbeli eltéréseket pedig oly módon hidalja át, hogy változatos forrásokból történő beszerzéssel és készletezéssel a szűk termelői választékot átalakítja fogyasztói választékká. A fogyasztóknak eltérő a jövedelme, igénye, ízlése, ezért az azonos rendeltetésű javakból különböző tulajdonságú termékeket igényelnek.