XXIV.ÉT. A MAI VILÁGIRODALOMBÓL A XX.SZÁZADBAN; (Breht epikus színháza: Kurázsi mama és gyermekei) |XXIV.ÉT. Mai |XXIV.ÉT. Mai |XXIV.ÉT. Mai | |világirodalom a |világirodalom a |világirodalom a | |XX.sz-ban: |XX.sz-ban: |XX.sz-ban: | |Brecht élete:1898-ban |Brecht: Kurázsi mama és |Kattrin,a néma lény | |született jómodó családba|gyermekei: |minden megalázottsága | |Münchenben |A Kurázsi mama és |mel-lett megőrzi | |orvostanhallgató,de |gyermekei 1939-ben |emberségét.Együgyüsége,eg| |tanulmányait nem fejezte |keletke-zett.Brecht a 30 |ész élet-helyzete | |be.Diákként fellépett a |éves háborúból 12 év |kiszolgáltatott volt. | |müncheni ka-baréban,ahol |történetét dolgozta fel.A|Nyomorúságban ten gődve | |saját dalait adta elő |dráma cselekménye az |élte az életét.A | |mandolinkíséret tel. |1624-36. Közötti |talpraesett,de | |1918-ban megírta első |időszakról szól.Az író |felnőttként még mindig | |művét. 1919-es |nem törekedett a színházi|anyjára szoruló lány most| |forra-dalmat követően |hatásokra,az eseményeket |az érzelme ire hallgat.A | |dolgozott |epikus módon mutatta be. |másik iránti sajnálatában| |színikritikusként, szín |A mű 12 jelenetre |annyi erő gyűlik össze | |házi dramaturgként. |tagolódik. |benne,hogy végül az | |1923-ban dramaturgi |Az első jelenetben a |önálló cselek-vésre is | |alkotá sa meghozta |főszereplő,Kurázsi mama, |képes lesz. A | |számára az elismerést. Az|aki markotányosnőként |parasztház tetejére | |1928-ban megírt |járja a hadiszinteret |fello-pakodva minden | |Koldusoperával |há-rom gyermekével, |erejét összegyűjtve | |világhírűvé vált. A marx|Stüsszi,Eilif,Kattrin. |hangos do-bolásba kezdett| |izmus hatására |A záró jelenetben |azzal a szándékkal,hogy | |tandrámákat kezdett |mindegyik gyermekét |család-tagjait és Halle | |írni,fő célja az eszmék |elveszí-ti,és magára |városát megmentse a | |agitációs közvetítése |marad. |pusztítástól. Ezzel a | |volt. Németor-szágból |Főszereplő,Kurázsi mama |tettével önmagát | |elmenekül,és éveken át |alkalmazkodik a hábo |feláldozta,felszabadítot-| |Dániában,Svéd-országban |rúhoz,kinek egyetlen |ta legbensőbb | |és az Egyesült Államokban|célja,hogy magát,gyermeke|ösztöneit,hogy önmaga | |élt. Jelen-tős drámái |it és a kocsiját |lehessen. Tettével ő | |Galilei élete. Hazatérve |átmentse.De csak önmagát |válik a legkülönbbé. | |Kelet-Berlin-ben |sikerült |Mire Kurázsi mama | |telepedett le,ahol |Kurázsi mama ügyes,üzleti|visszaérkezik,a katonák | |megszervezte saját |érzékkel rendelkező, aki |lelövik Kattrint, mert | |társula-tát.A modern |hasznot akar húzni a |félnek,hogy a dobolással | |dráma kiemelkedő |háborúból.Ad-vesz,kal-már|felébreszti az alvó | |egyénisége, író és |kodik,megélhetési |várost,és elfogják őket. | |rendező. Legközvetlenebb|forrásnak tekinti az |Kurázsi mamának Kattrin | |munkatársa színész nő |üzlete-lést. Látja ő is a|halálával már nem maradt | |felesége, Helene Weigel |háború |senkije,csak a | |volt. Brecht 1856.08. |értelmetlenségét,pusztítá|reménye,hogy Elilif | |04-én halt meg. |-sát,de arra nem |fiával találkozhasson,így| |*20.sz.i dráma jellemzői:|gondol,hogy minden |a szekeret egyedül | | |értékét elve-szítheti. | | |A hagyományos dráma a |A 3 gyermekes asszony | | |19.sz.végén válságba ke |sorra veszíti el | | |rült.A polgári |gyermekét,mert amikor | | |társadalomban elszürkült |veszélyben vannak,ő | | |az élet, felszínessé |ép-pen üzleti dolgok | | |váltak az emberi |miatt van távol. Kurázsi | | |kapcsolatok.Mindez nem |mama jó tulajdonsága,hogy| | |kedvezett a |szereti mind a 3 | | |drámának,amelynek lényege|gyermekét, ezért | | |a nagy emberi és |emberfeletti kitartással | | |társadalmi konfliktusok |járja a | | |ábrázolá-sa.Nincsenek |hadiszíntere-ket,hogy a | | |igazi,nagy drámai |biztos megélhetést | | |összeütközések. A |biztosítani tudja | | |20.sz..tragédiái |számukra. Amikor egyedül | | |hétköznapi |marad, 3 gyermeke nélkül | | |tragédiák,kisszerű-ek és |húzza tovább a kocsit | | |sokszor nevetségesek is. |önmagát nem | | |Az élet tele van apró |kímél-ve.Rádöbben,hogy | | |konfliktusokkal,amelykkel|szűklátókörével,ostobaság| | |állandóan együtt él az |ával gyermekei halálának | | |ember.Nem bukik bele |okozója. | | |látványosan,de nem is |Az első jelentben a | | |lesz rajta diadalmasan |kalandkereső Eilifet,a | | |urrá. A korszak dráma |nagyob bik fiút magával | | |írói ezt az újfajta |viszi egy | | |konfliktust akarták |verbuváló,akivel közel | | |kifejezni,s ennek |két évig nem találkozott.| | |megfelelően alakították a|A békés | | |műnem sajátossá gait. |természetű,hi-székeny | | |Lírai,epikai és |Stüsszi az anyja | | |filozófiai elemek |távollétében próbálja | | |szövődtek a hagyományos |biztonságosabb helyre | | |lírába.Az író valamit |elrejteni a tábori | | |magyarázni és bizonyítani|pénztárat, de az ellenség| | |akart.Sokszor nem konkrét|elfogja. Kurázsi mama a | | |élet-helyzeteket |kisebbik fiát | | |ábrázoltak,hanem |megmenthetné,de addig | | |példáztak valamit, a |alkuszik a válságdíj | | |nézőben akartak változást|összegéről,míg késő lesz.| | |elérni. |Itt mutatkozik meg | | |Máskor az epikai jelleg |leg-erősebben a | | |erősödött.A mindennapi |kapzsisága.Fiától még el | | |élet apró jelenségei is |sem tud bú-csúzni,el sem | | |megjelentek a drámákban. |temetheti,mert akkor az | | |Ez lassította a |ellenség fogságában bajba| | |kibontakozást.Így alakult|sodorná őket,és akkor | | |ki az epi kus színház. |elveszíte né | | | |egzisztenciáját,a | | | |kocsiját el kellene | | | |adnia. Stüsszi tehát a | | | |becsületlenségének az | | | |áldozata lett Eilifet | | | |azért ölik meg,mert | | | |békében is ugyanúgy | | | |bántalmazza,erőszakoskodi| | | |k a lakossággal,mint | | | |háborúban. A háborúban | | | |éppen a bölcsességéért, | | | |bátorságáért tekintették | | | |hősnek.De tettéért most | | | |nagy árat kellett | | | |fizetnie. Kurázsi mama a | | | |fiát nem tudja | | | |megvédeni,mert Yvettével | | | |üzleti úton | | | |van.Visszaérkezésekor a | | | |Tizenkettedik Regiment | | | |már felszedte | | | |sátorfáját.Abban | | | |bízik,hogy az éj-szaka | | | |folyamán találkozni fog | | | |legkedvesebb | | | |fiá-val,Eiliffel. Rövid| | | |ideig tartó béke után | | | |újra ki-tört a háború.A | | | |hosszú vándorlás után | | | |Kurázsi mama már úgy | | | |érezte,hogy egy nyugodt | | | |helyen szívesen | | | |megpihenne.Ezért szívesen| | | |elfogadta volna a szakács| | | |ajánlatát,hogy költözzön | | | |vele el Utrechtbe,de | | | |lányát,Kattrimt nem | | | |hagyja magára. Kattrin | | | |miután meghallotta,hogy | | | |számában a kocsmában | | | |nincs hely,el akar | | | |szökni.A biztos nyugodt | | | |megélhetés helyett | | | |Kurázsi mama vállal-ja | | | |továbbra is az üzletelést| | | |a lányával. | | | |Az országút mentén lévő | | | |parasztházban lakó | | | |em-berek Kurázsi mamát és| | | |gyermekét befogadták. | | | |Amíg a városban | | | |üzletelt,az alatt az idő | | | |alatt a pa rasztházban | | | |lakókat három katona | | | |megtámadta. | |