XXI. ÉT. JÓZSEF ATTILA: ÉLETE, KÖLTŐI PÁLYÁJA |XXI.ÉT. József Attila |XXI.ÉT. József Attila |XXI.ÉT. József Attila | |költői pályája: |költői pályája: |költői pályája: | |József Attila élete: |József Attila fiatalkori |József Attilát | |1905-ben született,munkás|költészete: hatott rá a |származása,gyermekkori | |családból származik.Apja |Nyugat első nemzedéke. Ez|élmé-nyei a | |a családját elhagyta és |érződik az első |munkásosztályhoz | |többé nem tér vissza.A |köte-tén,amelynek címe: |köti.Gyermekkorának | |mama a 3 gyermekét egye |Szépség koldusa. |otthona a külvárosi táj a| |dül nem tudja |2-3.kötetben mér kezd |költő oly számkivetett | |eltartani,ezért |kialakulni önálló költői |kora társadalmában,mint | |nevelőszülőkhöz ke-rülnek|stílusa,a szabad |az az osztály,ahonnan | |Öcsödre. Később |versforma. Megjelennek a |származott.Világnézete és| |neveléséről Jolán férje, |szokat lan képzett |költészete az 1930-as | |Makai Ödön |társítások,amelyek a |évekre teljesedik ki.Nagy| |gondoskodik.Makón |szűrrealizmusra, |hatással van rá Marxiz | |1923-ban |ecpresszioniz musra |mus,amely kiegészül a | |leé-rettségizik.Tanárai |jellemzőek. |freudizmussal.Ezeket | |tehetségére |Szűrrealizimus vonások |beé-píti | |felfigyelnek,s párt |végig kísérik |költészetébe.Lassan | |fogásba veszik.1922-ben a|munkásságát. /Kard éle/ |leveti fiatalkori | |szegedi egyetem |*Tiszta szívvel c. miatt |avantgar dista | |böl-csészkarának |látszólagos ellentét van |modorosságát.Szigorúan és| |hallgatója |a tartalom és a forma |klasszikusan zárt költői | |magyar-francia-filozófia |között a költeményben. |formákban önti | |szakon.Tanulmányait rövid|Rendkívül súlyos |mondanivalóját,de eze ken| |ideig Párizsban és |gondolatok |belül megtartja az | |Bécsben folytatja,de az |könnyed,játékos rit mikus|avantgard felhasznált | |egyetemet nem fejezi be. |formában jelennek meg. A |újítá sait. Megújítja a | |Tanári pályától |népdalokra emlékeztető a |magyar politikai | |eltanácsolták,ezért |ritmusa. |költészetet. | |Bécsben alkal mi munkával|Tagadással indítja a |A párttal való kapcsolata| |tartja el magát.Itt |verset. Az 1.vsz-ban |ellentmondásos. | |megismerkedik a magyar |megta-gadja a hagyományos|A moszkvai sarló és | |emigrációval. Kapcsolatba|értékeket: |kalapácsban 1931-ben úgy | |került az ille-gális |szülőket,hazát, vallást. |írtak róla,mint aki a | |kommunista |Nagy szerepe van a |fasizmusban keresi a | |párttal.Költészetében |tagadásban az ismé-telt |kiutat. Moszkvában a | |ekkor a szocialista |tiltó szónak /sese/. |fiatal munkásírók | |vonások felerősödtek. |2.vsz.indoklás,az |kongresszusára sem | |Szántó Judittal 6 évig |elkesere dett lázadás oka|őt,hanem Illyés Gyulát és| |élt együtt,szakításuk |az éhezés.Majd túlzással |Nagy Lajos küldik ki. | |után keletkezett a Judit |folytat-ja,ha a haza nem |Itthon lassan lehegyják a| |c.verse.Versekért kevés |vállalja fel az ő és az |pártmunkából. Rend-kívül | |hoho-ráriumot |ifjúság sor sát,akkor a |szomorúan veszi tudomásul| |kapott.Gyenge labilis |költő még ölni is képes. |ezt,és igazságta lannak | |idegzetű,gyomor-beteg |Az elkesere-dés,az |tartja. A | |volt.Filozófiailag az |elszántság,a lázadó dac |világgazdasági válság | |egyik legtermékenyeb ben |jellemző az egész |hatására agitációs | |gondolkodó |költeményre. Utolsó |jellegű költeményeket | |alkotónk.Bírálta a |vsz-ban vállalja a |írt. | |kommunista pártok |"következ |A Döntsd a tőkét, ne | |tevékenységét. Költő |ményeket",amelybe |siránkozz c.kötet is | |1933-ban kidolgozta az |fenyegetés is vegyül. |jelzi. Tömeg és a | |"egységfront"gondolatát,d|3) A táj és az ember: |Szocialisták | |e a kommunisták |József A. költészetében: |c.költeményeiben táma-dó | |el-vetették. |a tájnak nagyon fontos |hangon szólal meg. | |Ellentmondásos volt a |szerepe van.Táj jelentést|Költészetének | |kapcsolata a népi irók |kap a versben.Társadalmi |kiteljesedé-sét a | |mozgalmával.1935-től a |mondanivaló |Külvárosi éj és a | |Szép Szó folyóira-tot |kifejezé-sének eszköze. |Medvetánc c.kötetekben | |szerkesztette.Betegsége |Költő abban a |figyelhetjük meg. Ekkor | |egyre súlyosabbá vált, s |"szerencsés"hely-zetben |születnek nagy gondola-ti| |szanatóriumba |volt,hogy nem csak a |versei. | |került.Szerkesztői |munkásság életét |A külvárosi táj,a költői | |munkáját csak néha képes |is-merte,hanem a |képek 1sajátos lelkivilág| |elvégezni.Versei által a |szégényparasztságét is. |kifejezői.A | |folyóirat meg |Keserűen emlékszik vissza|proletárságot,annak | |sokszorozódott,s két |az öcsödi évekre. |életmódját,kifeje-zési | |különszámot is vezettek |Verseiben tel-jes képet |formának,ahhoz,hogy saját| |be. Tragikus halála után |ad a 30-as évek |lelkivilágát kife-jezze.A| |a folyóirat emlékszámot |Magyarországáról. |külvárosi táj a maga | |adott ki.A költő Gyömrői |A Holt vidékben a |sivár,kietlen világá-val | |Edit pszichológusba be |parasztság nyomorúságos |alkalmas volt a költő | |leszeretett,s a Nagyon |éle-tét mutatja be,már a |érzéseinek | |fáj szerelmes versének |cím jelzője utal |megvilágítá-sára.Sivárnak| |ille tője volt. Ezután |arra,hogy mi lyen tájat |,kietlennek érezte ő is a| |kölcsönös szerelem |jelenít meg a költő A |társadalmat amelyben élt.| |alakult ki Kozmutzka |költő nézőpontjá-nak a | | |Flóra pszichológusnő és a|közepén a tanya áll. |A nagy gondolati versekre| |költő kö-zött. |Messziről indítja,majd |a körkörös szerkesztés | |1937.dec.3-án este |fokozatosan közeledve a |jellemző.Úgy kell | |-búcsúlevelet írt és |tanyához mutatja be a |elképzelni a versek | |el-ment sétálni-. |tájat. Parasztság élete |szerkezetét mintha | |Sétálása közben az induló|nyomorúságos,ennek |1hegyre mennénk fel,a | |vonat ha lálra gázolta. |meg-felelően lesz a táj |hegy lábánál még alig | | |kietlen és riasztó,amely |látunk valamit a | | |körül-veszi az emberi |tájból,szerpentinszerűen | | |élet színtereit. |fel felé haladva egyre | | |Első részben |többet,míg a csúcson | | |félelmetes,riasztó,kietle|elénk tá rul az egész | | |n téli pusz-tát mutat |látvány.Ezek a versek | | |be.Egyetlen melegségre |általában konk rét képpel| | |utaló kifejezés nincs az |kezdődnek,majd | | |első 3.vszban |fokozatosan bontako-zik | | |3.vsz-ban jellegzetes |ki a sokrétű költői | | |József A-i képet látunk. |mondanivaló.A vers végén | | |Metafora és |jut el az egész | | |megszemé-lyesítés |emberiséget érintő | | |kapcsolódik szűrrealista |kérdésekhez. | | |hatású kifejező eszköze. | | | |Fokozatosan közelít az | | | |emberlakta tanyá hoz.A | | | |tanya közvetlen | | | |környezete semmiben sem | | | |különbözik a távolabb | | | |lévő tájtól.Jól mutatják | | | |ezt a jelzők: "nyírkos | | | |szalma,sovány karók". A | | | |tanya épülete is | | | |elhanyagolt,a | | | |melléképületek üresek, | | | |minden a szegénységről | | | |árulkodik.A tanya lakói | | | |hasonlítanak a | | | |tájhoz,környezethez. | | | |.Szegénysé-güket jól | | | |érzékelteti: harasztot | | | |pipáznak. | | | |Utolsó vsz.hordozza a | | | |mondanivaló lényegét | | |XXI.ÉT. József Attila |leg-tömörebben "uraságnak| | |költői pályája: |fagy a szőlő,Neki durrog | | |A Külvárosi éj is a nagy |az erdő." | | |gondolati versek közé | | | |tartozik.A külvárosi | | | |tájat éjszaka mutatja | | | |be.Ez a vers sem csupán a| | | |munkásságáról szól,hanem | |XXI.ÉT. József Attila | |a költő lelkivilágáról.A | |költői pályája: | |külvárosi táj felső táj | |Még Szántó Judittal | |is,a lé lek kifejezője | |élt,amikor megírta egyik | |is. Szerkesztésére | |leg-szebb szerelmes | |jellemző az ér-telem és | |verség az Ódát. Az Írók | |az érzelem egyénisége. | |Gazda-sági Egyesületének | |Szerkezet másik | |lillafüredi kongresszusán| |sajátossága,hogy az éljet| |talál kozott egy,már | |mozdulatlansága meg-annyi| |korábban ismert nővel | |apró mozdulatból áll | |/Szőllősi Henriknével | |össze.A sötétség és a | |Marton Mártával/ s ő | |fény,a mozgás és |XXI.ÉT. József Attila |váltotta ki belő le a | |mozdulatlanság sajátos |költői pályája: |költeményt.A szerelemről | |feszült-séget teremt.A |József Attila Szerelmi |való felfogását fog lalta| |költemény alapján a |költészete: Első szerel |benne össze. | |sötétség és a |me a makói kollégium |Az Óda 1933-ban a | |mozdulatlanság adja,ebbe |igazgatójának lánya volt,|Nyugatban jelent meg. A | |szövi bele a költő a |Gebe Márta,aki nem |zenei felépítésű | |fel-villanó fényeket és a|viszonozta érzéseit.E |filozófiai költemények | |mozdulatokat. |miatt a költő |közé tarto zik. Egy rövid| |Az első részt az első 4 |öngyilkosságot kísérelt |fellobbanásból fakadt a | |sor alkotja,amely a |meg. 1927-ben |nagy vers. Az egyszeri | |vissza-húzódó fényt és az|Párizsból hazatérve |élményből a férfi és a nő| |előretörő homályt állítja|ismerkedett meg Vágó |egymásra találásának, | |szem be.A verset indító |Mártá val. A lány apja |elszakadásának, egymás | |konkrét kép rész a |haladó szellemű |utáni vágyá-nak örök | |konyha,a-melyben a |közgazdász volt Nem |szimbóluma teljesedett | |mozdulatlanság |ellenezte kapcsolatukat.A|ki.Egyszerre van benne a | |uralkodik,de ez is ap-ró |költő életében ek-kor |lelki és a testi szerelem| |mozdulatokból tevődik |adódott volna lehetőség |harmóniája. Két-féle | |össze /mászik a suroló/ A|arra,hogy családba |érzést tudatosan egységbe| |3.részben a kép kitárul |kerüljön. Márta apja |olvasztotta,és így | |"olajos rongyokban" száll|féltette is a lányát a |alkotta meg a szerelem | |az éj a külvárosra,de ez |gyenge |teljes és valóságos lírai| |is csupán modulat, |idegzetű,állástalan |képét. Az öt | |megszemélyesíti a városra|fiatalembertől. |szerkezeti rész egy | |ráboruló éjszakát "az éj |Munkahelyet szerzett |szimfónia 1-1tétele,s | |megáll,sóhajt". |neki,Mártát 1évre |ezek összegzése a | |A 4.részben a munkások |Londonba küldte tanul ni.|Mellékdal. Konkrét | |munkahelyét látjuk,a |Levelezésükből nyomon |képpel kezdődik, mint a | |gyárakat,amelyek szintén |követhető kapcsola-tuk |nagy gondolati versek. | |mozdulatlanok a kiet-len |fokozatos megszakadása. |Először a tűnődő,merengő | |szomorú éjszakában.Ezt a |Vágó Márta később József |költő alakja villan fel: | |hangulatot a hason-lat is|Attila című művében írta |"itt ülök csillámló | |érzékelteti,kriptákhoz |le kettőjük kapcsolatát. |sziklafalon..." | |hasonlítja a gyárakat. |A Mártához írt versek |2.vsz. kezdése derűs, | |Ebben a részben is |közül legismertebb a |lágy idilli tájat mutat | |megjelennek az apróbb |Klárisok c.amelyben |be. A vers bemutatja a a | |mozgá sok is a fényen. |groteszk képekben fejezte|testetlen rajongás és a | |A 5.rész a vonatfütty |ki a szerelem mélyén |testi szenvedélyt. | |jelével kezdődik,amely |lappangó |"levelek az asszony | |szin te belehasít a komor|ellentmondásokat. |homloka fényét | |éjszakába.Utána a |A Végül c.versében |villantják, az úton futó | |nedvesség motívuma |kapcsolatuk megszakadását|szél szoknyáját | |uralkodó,és a |osztálykülönbségekre |lebbenti,a Szinva-patak | |mozdulatlanság.A ned-ves |vezeti |csörgedezése és fehér | |és nehéz sötétségben |vissza,igazságtala-nul:"E|kövei a foga-in | |ismét fények villanak, is|gy jó módú leányt |felvillanó mosolyát | |mét mozdulatokat látunk. |szerettem,Osztály |idézik.Egyszerre van | |"Röpcédulákat,szór 1 |elra-gadta tőlem." |jelen a testetlen | |elvtárs,a motyogó munkás |Egy előadói esten |rajongás és a testi | |alakja az erőtlen tilta |1929-ben ismer kedett meg|szenvedély. | |kozás kifejezése." |élettársával,Szántó |2 rész rajongással | |A 6.részben a költő |Judittal,aki szocialista |kezdődik: óh mennyire | |azonosul a szegények |beállí-tottságú,művelt |szeretl Költő behatol | |éjével. A vers ritmusa |asszony volt.Verseket |a szív legmélyebb | |felgyorsul,felvillan a |szavalt,köz tük József |rejtelmeibe. Kegyetlen | |győzelem re ménye,de ez |Attila költeményeit |ellentétek tolulnak | |csak egy pillanatikg |is.Hat évig éltek |egymásba: közel és a | |tart,mert az utol só 4 |e-gyütt,Judithoz azonban |távol,mert érzi újból | |sor megint a sötétséget |alig írt verset. |egyedül marad, a magány | |érzékelteti. |Judit c.költeményében |rázúdul. 3.részb a | | |elszakadásuk visszavonha |lángoló érzelmek | | |tatlan voltát fogalmazta |bizonyításá-val | | |meg:"Ha varrsz,se varrha |kezdődik,ezt érzékelteti | | |tod meg közös takarónk,ha|a szeretlek szó | | |már szétesett." |több-szöri | | | |ismételgetéséved: "lényed| | | |ott minden lényet | | | |4.részben ez az érzés | | | |csökken,álmélkodva meren | | | |el az ősi,titokzatos | | | |kapcsolaton,amely a nőt | | | |és a férfit egymáshoz | | | |fűzi. Elmereng az emberi | | | |test érzelmein,csodáján,| | | |amely nem szégyellnivaló.| | | | | | | |5.részben még erősebben | | | |szólal meg a férfi vágya | | | |a feloldást jelentő nő | | | |után.De benne van ebben a| | | |részben a boldogság és a | | | |fondor magány közötti | | | |tragikus ellentét. | | | |Mellékdalban elcsitul az | | | |érzés vihara.Népdalra | | | |emlékeztető hangnem a | | | |feloldást,a beteljesedést| | | |sugallja. A talán szó | | | |gyakori ismétlése a költő| | | |tra gikus magányát | | | |sejteti. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |XXI.ÉT. József Attila | | | |költői pályája: | | | |A nagyon fáj c.versé | | | |Gyömrői Editnek írta,ki | | | |kezelte,s akibe | | | |beleszeretett. Élete | | | |utolsó évében ismerkedett| | | |meg Kozmutza Flórával, | | | |akihez a | | | |Flóra-verseket írta. | | | |Beteljesült boldog | | | |szerelem szólal meg | | | |ezekben a | | | |költeményekben,de már ez |XXI.ÉT. József Attila | | |sem tudta visszatartani |költői pályája: | | |az "öngyilkosságtól". |ózsef A.: A Dunánál c. | | |Költőt a boldog szerelem |verse alkalmi vers-nek | | |állapota tölti el,de a |készült. Szép Szó | | |fel-szabadultság érzése |c.folyóirat önálló | | |nem tart sokáig,mert |kötetben is | | |folyton megzavarja a |megjelent.4-5.száma | | |szorongás,kétség,félelem.|történelmi tanulmányokat | | |A versek alaphangja |tartalmazott.Címe:Mai |XXI.ÉT. József Attila | |mindvégig a vágyakozás és|magyarok,régi |költői pályája: | |az áhitat, de nem a |magyarok-ról. |József Attila: Hazám c | |beteljesedés. |Hazaszeretetét |verse is alkalmi vers nek| |A Flóra c. költemény öt |szólaltatja meg benne a |készült,a Szépszó Mi a | |részből áll,s a részek |költő, mely összefonódik |magyar most c. külön | |kö-zött laza a |a fasizmus ellenességgel.|számához. Műfaja | |kapcsolat.Legismertebb |Hazaszeretetének |szonettciklus,7 | |közülük hexa- |megvallása a Dunamenti |szonettből álló költemény| |meterek,melyben derűs |népek megbékélésének |átfogó szociológiai | |hangon szól szerelmi |eszméjévé tágul. Közép-és|körképet ad a kora beli | |kö-tődéséről. A Flórának |Kele Európában még ma is |Magyarországról | |c.költeményben merengő, |nagy gond a nemzetiségi |Kíméletlen igazmondás | |félálomszerű hangulat |kérdés.Ez avatja a verset|jel-lemzi a | |figyelhető meg.Úgy tűnik,|máig érvényes gondola-tok|verset.Leleplezi a | |már csak a szerelem köti |szószólójává. Sokrétű |hibákat és a bűnöket. | |az élethez. A Flóra iránt|mondanivalónak |Kifejezi a hazához való | |érzett szerelme sem tudta|meg-felelően a költői |feltétlen hűséget, | |megakadályozni korai |stílus is |ragasz- kodást.Hét | |halálát. |sokszínű.Tartalmi és for |szonettet a költő állandó| |József Attila utolsó |mai sokféleséget a Duna |jelenléte fog ja össze. | |költői korszaka: Utolsó |képe fogja egységbe. |Konkrét képpel | |évek alapvető élményei a |Műfaja óda. Ünnepélyes, |indít.Nyári éjszakában | |rend és a szabadság hiá |emelkedett hangnemű. 3 |hazafelé ballagó költőt | |nya,az otthontalanság |részre osztja a költő a |látjuk, "rácsap"a nyomasz| |érzésének |költeményt. |tó valóság.Ez rombolja | |elhatalmasodása, az |A nagy gondolati |szét a verskezdő idilli | |állandó levertség kínzó |verseknek megfelelően |han | |gondolatai.Kapcsolat-tere|konkrét képpel indít.A |Következő öt szonettben | |m tés kísérletei rendre |Duna parton szemlélődő |gazdag képsorokban tár-ja| |kudarcba fulladnak. A |költőt lát juk.Hullámok |elénk a "nemzeti nyomor" | |pszichoanalizisbe járás |mozgásáról a dolgozó |ezer féle | |is hozzájárult ahhoz, |ember moz-dulatai jutnak |megnyilvá-nulását.Népbete| |hogy önvizsgáló hajlama |eszébe,s mosónő |gségeket,a nyílt | |felerősödött. A bűn és |édesanyja. Külső látvány |szavazásos, csen-dőrök | |bűnte-tés kérdése egyre |belső folyamatokat indít |által biztosított | |jobban foglalkoztatja. |el. A hullámok |szavazási rendszert, az | |Valami ősi bűntudat |játszadozása,látvány |Amerikába kitántorgó | |gyötri.Keresi,mit |dűlöngölő temetőkre |másfélmillió magyart,a | |követhetett el,hogy |emlé-kezteti.Temetők a |job bágysorban tengődő | |ennyire |múltat idézik,az ősöket. |szegényparasztságot,kizsá| |társtalan,sikertelen,és |2.részben összefonódik a |k- mányolt munkásokat. | |boldogtalan. Mindezzel |költő és az ősök alakja. |Keserűen említi az | |együtt jelentkezik a |Ősök a hétköznapi élet |elnyo-mottak lelki | |fokozott |mindennapos gondjaiban |restségét. Minden sorában| |szeretet-vágy.Eszébe |nem tudták megfogalmazni |érezhető a | |jutnak a gyermekkori |a törvényeket,az |felszabadulás,gyökeres | |emlékek,a mama.Ekkor írja|ösz-szefüggéseket.Helyett|változtatás igénye. | |meg a híres Kései sirató |ük a költő vall:"...érzem|Költemény szerkezete | |c. köl-teményét.Utolsó |őket és emlékezem." A |tökéletesen zárt. Az első| |kötetének a címe is |3.részben fogalmazza meg |és utolsó szonett a költő| |kifejezi két-ségbeesett |tiltakozását a fajelmélet|egyéni sorsából indul ki,| |helyzetét: Nagyon fáj. |ellen.Részletesen ki |de az egész magyar nép | |Betegségéről pontos |fejti,honnan |helyzetéről szó van bene | |korképet rajzol |származott:"Anyám kún |Fasizmus idején született| |verseiben.Egyre jobban |volt,apám... Származás |a mű. A költő tudta, a | |foglalkoztatja a halál |nem számít,az embert |hazafisága most | |gondolata. Értelmezi a |cselekedeteik |azonosulást követel a | |vilá got,hazája sorsát a |minősítik.Édesanyja azért|magyarság sorsával. | |fasizmus fenyegető |volt értékes számára, |Thomas Mann üdvözlése c. | |közelségé-ben.Pályájának |mert gondoskodott |költeménye a | |ez a leggazdagabb |róluk,az apja azért,mert |fasizmusellenességét | |korszaka. Meg változik |igazat mondott.Majd |fejezi ki. A nagy német | |alkotó módszere |kitágítja a |író emigrációja idején | |is.Végképp letisztul a |képet,azonosul a |felolvasó körútja során | |hangja. Klasszicizálódás |világ-gal.Kifejti,hogy |elláto-gatott | |figyelhető meg lírájában |nemzeti múltunk reális |Magyarországra is. Ebből | |Forma |megítélé sére kell |az alkalomból írta József| |zártabb,fegyelmezettebb, |törekednünk,mert helyes |A a verset.A költeményen | |3 téma jellemző rá ekkor:|nemzeti önis-meret |végigvonul a vendég | |a közéleti,szerelem és a |szükséges ahhoz,hogy a |kérlelése,invitálása,hogy| |tragikus önsors. |jövőnket alakítani |üljön a vendég látók | | |tudjuk.Múltból nemcsak a |közé,és meséljen.Egy nagy| | |jót kell |műveltségű,ha-zája | | |felvállalni,ha-nem a |fajelméletével | | |rosszat is.Ezt kéri a |szembeszegülő irő | | |"mai magyaroktól". |jelenléte már önmagában | | |Programot ad,személyes |megnyugtató és felemelő | | |magatartásával példát |egy olyan országban,ahol | | |mutat:"...Én dolgozni |sérülnek az emberi | | |akarok." Újból visszatér |szabad-ságok. A | | |a Duna képe a befejező |kérlelésbe beleszövi a | | |részben,a múltat,jelent |költő tiltako-zását a kor| | |és a jövőt jelképezi.A |"ordas eszméi" ellen. | | |Duna menti népeket |Megfogalmazza híressé | | |megbéké-lésre szólítja:"S|vált ars | | |rendezni végre közös |poetikáját=költői | | |dolgainkat, ez a mi |hitvallását: "az igazat | | |munkánk,és nem is kevés."|mondd,ne csak a valódit."| | | | | | | |Befejező részben minősíti| | | |a nagy író | | | |tevékenysé-gét,ő fehérek | | | |közt Európainak nevezi | | | |Thomas Mannt. | | | |Levegőt!c.versében a kor | | | |folytató légkörét tárja | | | |elénk.Az alapvető emberi | | | |szabadságjogokat kéri | | | |számon a versben,a | | | |szólásszabadságot, | | | |vélemény nyilvánítás | | | |szabadságát. Felháborodva| | | |tiltakozik a besúgásra | | | |alapuló rendszer | |XXI.ÉT. József Attila | |ellen,ahol számon | |költői pályája: | |tarthatnak mindent,hogy | |Az utolsó versek: Élete | |majd alkalom adtán | |utolsó korszakában tört | |fel-használhassák.A | |rá gyermekkora óta | |szabadsághoz fohászkodik | |lappangó betegsége,a | |a költemény végén: "Jöjj | |tu-dathasadás. Költő | |el,szabadság! Te szülj | |saját állapotának | |nekem rendet." | |megfogalma zásának az | |Ars poetikájában költői | |emberi lét általános | |hitvallását már korábban | |állapotát mondja ki. | |is megfogalmazta a | |Iszonyú erőfeszítést | |Szocialisták c. versében | |tesz,hogy a semmisség ér | |ezt írja "vers,eregy,légy| |zetén urrá legyen.A bűn | |osztályharcos." A verset| |és bűntetés kérdése | |az élet nélkülözhetetlen | |egy-re szorongatóbb | |részének | |problémája legyen "miért |XXI.ÉT. József Attila |tekintette.Általa ke | |nincs bűnöm,ha van." |költői pályája: |rülhet az ember fölébe az| |-írja. A bűn című |Az íme hát megleltem |anyagi meghatározottsá | |versében. |hazámat...kezdetű köl |goknak. Költeményt | |Úgy érzi,maga is bűnös |temény létösszegző |látszólagos | |abban,hogy személyisé-gét|vers,de ennek alaphangja |ellentmondással, | |nem tudta megfelelően |már a búcsúzásé.A |paradoxonnal indítja. | |kibontakoztatni. Ezek ben|verskezdés 1töprengés |"Költő vagyok -mit | |az években gyakran kap |eredményét |érde-kelne a költészet | |hangot,a gyermek-ként |tartalmazza.Elfogadja |maga?" A költészet nem | |létezés állapota |végzetét:"e föld befogad"|önma-gában érdekli,hanem | |is.Felszabadulnak az | |arra kiváncsi,hogy a | |elfoly-tott gyermekkori |Már nem vádolja magát,nem|valósá got tükrözi-e. | |élemények,vágyak. |érzi bűnösnek ma-gát.Már |Elutasítja magától a | |Felnőttként azt |nem próbálkozik,ennek a |mesék világát és azt a | |kívánja,hogy mint |világnak nincs szüksége |költői magatartást | |gyermeket szeressék. |rá.Úgy gondolja,a |is,amely nem a valósá-got| |Olta-lomra |bolondját járatták |akarja feltárni. | |vágyik.Ugyanakkor |ve-le,feleslgessé vált. | | |kínzónak és szégyenle |A haza számára a | | |tesnek érzi ezt az |megtalált sírhely,de | | |állapotot,felnőtté akar |halálának sincs | | |válni. Most,30 éves |értelme:"halálom is | | |korában döbben rá az |hasztalan" De csak a maga| | |anyari szere-tet |sorsát látja ilyen tragi | | |hiányára.Gyakran idézi a |kusnak,az emberi közösség| | |mama alakját a |számára remény jósol a | | |re-ménytelen út-és |befelyezésben. | | |társkeresés közben.Úgy |József Attila 1embertelen| | |érzi a mamával a világot |korban törekedett a | | |vesztette el,amely |tel-jes emberi és költői | | |értelmetlen-né vált |lét | | |számára.A kései siratóban|megvalósítására.Törekvé-s| | |ezért zúdítja vádjait |e a teljességre,a | | |rá,míg rá nem ébred a |szerkesztésre, a társra | | |valóságra:reményte lenül |találásra tragikusan | | |és tehetetlenül egyedül |reménytelen volt. Az | | |van,az ember |értelem rendjét állította| | |szük-ségszerű sorsa a |mércéül egy értelmét | | |csalódás,legfeljebb a |vesztett világban. | | |különböző kegyetlenségek |Miközben a közösség | | |között válogathat. |vágyait szólaltatta | | |Utolsó kötetének (Nagyon |meg,egy re távolabb | | |fáj) egyes versei pon-tos|került a | | |kórképet nyújtanak a |közösségtől.Ilyen | | |betegségéről. A |mértékben célul tűzi ki a| | |kiálto-zásban tehetetlen |teljességet mind | | |vergődését látjuk. |egyéni,mind társa-dalmi | | |Segélykiáltás ként tör |vonatkozásban.Csak | | |fel benne a szeretetvágy:|kudarccal végződhet. | | |"Jaj,szeressetek |Külvilág jelenségeit a | | |szilajon!" Hangot ad |mélyben működő | | |félelmének,ha agresszív |ösztönö-ket,az érzelmek | | |ösztönei |bonyolult gazdagságát | | |feltörnek.Kínozza a |kivételes értelemmel | | |bűntudat:"Nagyon félek a |tudta megvilágítani. | | |büntetéstől!" Fájdalommal|Képeiben egye-sült és az | | |kénytelen tudo másul |elvont, az objektív | | |venni,hogy a társadalmat |tárgyiasság és a | | |nem az értelem irányítja:|sze-mélyes érzés. | | |"száll alá emberi fajom."| | | | | | | |A kötet a Gyömrői Edithez| | | |írt verseket is | | | |tartal-mazza.Orvosnőtől | | | |gyöngédséget,támaszt,remé| | | |nyt vár,sőt odaadó | | | |szerelmet.Mikor ezt nem | | | |kapja meg,gyilkos | | | |indulattal fordul | | | |ellene.Szörnyű | | | |kí-vánságait küldi az | | | |asszonynak,aki megtagadta| | | |tő-le -így érzi- "a | | | |legutolsó menedéket. | | | |Karóval jöttél utolsó | | | |verseinek címe. | | | |Önmeg-szólító | | | |költemény,ez a verstípus | | | |gyakori a költő | | | |életművében.Összeolvad | | | |benne a panasz,az | | | |önér-telmezés és az | | | |önvád.Önmagát úgy | | | |szólítja meg, mintha | | | |sohasem nőtt volna fel. A| | | |karó metarora | | | |valószínű,az ellenséges | | | |világgal való | | | |szembenál-lást fejezi ki.| | | |Következő versszakokban | | | |azt fej-tegeti szorongató| | | |kétségbeeséssel,hogy | | | |többet akart | | | |megvalósítani | | | |önmagából,mint amire | | | |lehe-tősége volt.Nagy | | | |tetteket szeretett volna | | | |vállalni. Sokat | | | |akart,keveset ért el. Mi | | | |lett az eredmény? | | | |-kérdezi.A válasz | | | |ironikus: a | | | |bolondgomba-lét, a Hét | | | |toronyba zárás,ahonnan | | | |nics menekülés. A világ | | | |börtönné vált.Számon kéri| | | |magától "gyenge ségeit", | | | |az őszinteséget,a | | | |hiszékenységet,amely-lyel| | | |kiszolgáltatta | | | |magát,amellyel | | | |sebezhetővé vált. Kínzó | | | |tudatossággal elemzi | | | |kapcsolatterem-tési | | | |kísérleteinek kudarcát.A | | | |jövő is kilátástalan-nak | | | |tűnik számára.Hiányoznak | | | |az emberi lét alap | | | |feltételei:az otthon,a | | | |gondoskodás,a szeretet,a | | | |fél tés,a menedék. De | | | |nemcsak önmagát okolja | | | |ku-darcaiért,hanem a | | | |világot is. Tudja,hogy az| | | |em-ber vágyainak sokszor | | | |szab gátat az objektív | | | |vi-lág (tudatunkon kívül | | | |létező). Befejezésben a| | | |kitörés lehetetlenségét | | | |fogalmazza meg.Eléged-jen| | | |meg a mindennapi létezés | | | |kisszerűségével, mondjon | | | |le vágyairól. | | | |Talán eltűnök | | | |hirtelenről..a költő lét | | | |történene-tének | | | |összefoglalása és | | | |értelmezése.Ezt a jelen a| | | |múlt és a jövő | | | |szembesítésével végzi el.| | | |Mind három idő | | | |(múlt,jelen,jövő) a | | | |visszavonhatatlan | | | |tudomásul vétele a lét | | | |megszűnésének.A | | | |kilátás-talan jelen | | | |minősíti a múltat és a | | | |jövőt is,mindket tő | | | |értelmetlennek válik. Úgy| | | |érzi,mindent elpaza | | | |rol,emiatt bűnös. | | | Ez |2) József Attila |József Attila: |11) József Attila: Hazám | |fiatalkori költészete: |Még Szántó Judittal |c verse is alkalmi vers | |Hatott rá a Nyugat első |élt,amikor megírta egyik |nek készült,a Szépszó Mi | |nemzedéke. Ez érződik az |leg-szebb szerelmes |a magyar most c. külön | |első köte-tén,amelynek |verség az Ódát. Az Írók |számához. Műfaja | |címe: Szépség koldusa. |Gazda-sági Egyesületének |szonettciklus,7 | |2-3.kötetben már elszakad|lillafüredi kongresszusán|szonettből álló költemény| |ezektől a hatásoktól. |talál kozott egy,már |átfogó szociológiai | |Kezd kialakulni önálló |korábban ismert nővel |körképet ad a kora beli | |költői hangja, a szabad |/Szőllősi Henriknével |Magyarországról | |versforma. Megjelennek a |Marton Mártával/ s ő |Kíméletlen igazmondás | |szokatlan képzett |váltotta ki belő le a |jel-lemzi a | |társí-tások,amelyek a |költeményt.A szerelemről |verset.Leleplezi a | |szűrrealizmusra és az |való felfogását fog lalta|hibákat és a bűnöket. | |ecpresszio nizmusra |benne össze. |Kifejezi a hazához való | |jellemzőek. |7) Az Óda 1933-ban a |feltétlen hűséget, | |Szűrrealizimus vonások |Nyugatban jelent meg. A |ragasz- kodást.Hét | |végig kísérik |zenei felépítésű |szonettet a költő állandó| |munkásságát. /Kard éle |filozófiai költemények |jelenléte fog ja össze. | |csillan./ |közé tarto zik. Egy rövid|Konkrét képpel | |*Tiszta szívvel c. |fellobbanásból fakadt a |indít.Nyári éjszakában | |költeményben látszólagos |nagy vers. Az egyszeri |hazafelé ballagó költőt | |ellen tét van a tartalom |élményből a férfi és a nő|látjuk, "rácsap"a nyomasz| |és a forma |egymásra találásának, |tó valóság.Ez rombolja | |között.Rendkívül sú lyos |elszakadásának, egymás |szét a verskezdő idilli | |gondolatok |utáni vágyá-nak örök |han | |könnyed,játékos ritmikus |szimbóluma teljesedett |Következő öt szonettben | |formá-ban jelennek meg. A|ki.Egyszerre van benne a |gazdag képsorokban tár-ja| |népdalokra emlékeztető a |lelki és a testi szerelem|elénk a "nemzeti nyomor" | |ritmusa. |harmóniája. Két-féle |ezer féle | |Tagadással indítja a |érzést tudatosan egységbe|megnyilvá-nulását.Népbete| |verset. Az 1.vsz-ban |olvasztotta,és így |gségeket,a nyílt | |megtagadja a hagyományos |alkotta meg a szerelem |szavazásos, csen-dőrök | |értékeket: |teljes és valóságos lírai|által biztosított | |szülőket,hazát,vallást. |képét. Az öt |szavazási rendszert, az | |Nagy szerepe van a |szerkezeti rész egy |Amerikába kitántorgó | |taga-dásban az ismételt |szimfónia 1-1tétele,s |másfélmillió magyart,a | |tiltó szónak /se...se/. |ezek összegzése a |job bágysorban tengődő | |2.vsz.indoklás,az el |Mellékdal. Konkrét |szegényparasztságot,kizsá| |keseredett lázadás oka az|képpel kezdődik, mint a |k- mányolt munkásokat. | |éhe zés.Majd túlzással |nagy gondolati versek. |Keserűen említi az | |folytatja,ha a haza nem |Először a tűnődő,merengő |elnyo-mottak lelki | |vállal-ja fel az ő és az |költő alakja villan fel: |restségét. Minden sorában| |ifjúság sorsát,akkor a |"itt ülök csillámló |érezhető a | |költő még ölni is képes. |sziklafalon..." |felszabadulás,gyökeres | |Az elkeseredés,az |2.vsz. kezdése derűs, |változtatás igénye. | |elszántság,a láza-dó dac |lágy idilli tájat mutat |Költemény szerkezete | |jellemző az egész |be. A vers bemutatja a a |tökéletesen zárt. Az első| |költeményre. |testetlen rajongás és a |és utolsó szonett a költő| |Az utolsó vsz-ban |testi szenvedélyt. |egyéni sorsából indul ki,| |vállalja a |"levelek az asszony |de az egész magyar nép | |"következményeket", |homloka fényét |helyzetéről szó van bene | |amelybe fenyegetés is |villantják, az úton futó |Fasizmus idején született| |vegyül. |szél szoknyáját |a mű. A költő tudta, a | |3) A táj és az ember: |lebbenti,a Szinva-patak |hazafisága most | |József A. költészetében: |csörgedezése és fehér |azonosulást követel a | |a tájnak nagyon fontos |kövei a foga-in |magyarság sorsával. | |szerepe van. Táj |felvillanó mosolyát |12) Thomas Mann üdvözlése| |jelentést kap a |idézik.Egyszerre van |c. költeménye a | |versben.Társadalmi |jelen a testetlen |fasizmusellenességét | |mondanivaló |rajongás és a testi |fejezi ki. A nagy német | |kifejezé-sének eszköze. |szenvedély. |író emigrációja idején | |Költő abban a |2 rész rajongással |felolvasó körútja során | |"szerencsés"hely-zetben |kezdődik: óh mennyire |elláto-gatott | |volt,hogy nem csak a |szeretl Költő behatol |Magyarországra is. Ebből | |munkásság életét |a szív legmélyebb |az alkalomból írta József| |is-merte,hanem a |rejtelmeibe. Kegyetlen |A a verset.A költeményen | |szégényparasztságét is. |ellentétek tolulnak |végigvonul a vendég | |Keserűen emlékszik vissza|egymásba: közel és a |kérlelése,invitálása,hogy| |az öcsödi évekre. |távol,mert érzi újból |üljön a vendég látók | |Verseiben tel-jes képet |egyedül marad, a magány |közé,és meséljen.Egy nagy| |ad a 30-as évek |rázúdul. 3.részb a |műveltségű,ha-zája | |Magyarországáról. |lángoló érzelmek |fajelméletével | |A Holt vidékben a |bizonyításá-val |szembeszegülő irő | |parasztság nyomorúságos |kezdődik,ezt érzékelteti |jelenléte már önmagában | |éle-tét mutatja be,már a |a szeretlek szó |megnyugtató és felemelő | |cím jelzője utal |több-szöri |egy olyan országban,ahol | |arra,hogy mi lyen tájat |ismételgetéséved: "lényed|sérülnek az emberi | |jelenít meg a költő. |ott minden lényet |szabad-ságok. A | |Szerkezetére utalás |4.részben ez az érzés |kérlelésbe beleszövi a | |történik a versben.A |csökken,álmélkodva meren |költő tiltako-zását a kor| |költő nézőpontjának a |el az ősi,titokzatos |"ordas eszméi" ellen. | |köze-pén a tanya áll. |kapcsolaton,amely a nőt |Megfogalmazza híressé | |Messziről indítja,majd |és a férfit egymáshoz |vált ars | |fokozato-san közeledve a |fűzi. Elmereng az emberi |poetikáját=költői | |tanyához mutatja be a |test érzelmein,csodáján,|hitvallását: "az igazat | |tájat. A pa rasztság |amely nem szégyellnivaló.|mondd,ne csak a valódit."| |élete nyomorúságos,ennek | | | |megfelelően lesz a táj |5.részben még erősebben |Befejező részben minősíti| |kietlen és riasztó,amely |szólal meg a férfi vágya |a nagy író | |körülveszi az emberi élet|a feloldást jelentő nő |tevékenysé-gét,ő fehérek | |színtereit. Az első |után.De benne van ebben a|közt Európainak nevezi | |részben félelme-tes, |részben a boldogság és a |Thomas Mannt. | |riasztó, kietlen téli |fondor magány közötti |Levegőt!c.versében a kor | |pusztát mutat be. |tragikus ellentét. |folytató légkörét tárja | |Egyetlen melegségre utaló|Mellékdalban elcsitul az |elénk.Az alapvető emberi | |kifejezés nincs az első |érzés vihara.Népdalra |szabadságjogokat kéri | |3.vszban 3.vsz-ban |emlékeztető hangnem a |számon a versben,a | |jellegzetes József |feloldást,a beteljesedést|szólásszabadságot, | |Attilai képet látunk. |sugallja. A talán szó |vélemény nyilvánítás | |Metafora és |gyakori ismétlése a költő|szabadságát. Felháborodva| |megszemélyesítés |tra gikus magányát |tiltakozik a besúgásra | |kapcsolódik szűr-realista|sejteti. |alapuló rendszer | |hatású kifejező eszköze. | |ellen,ahol számon | |Fokozatosan kö-zelít az | |tarthatnak mindent,hogy | |emberlakta tanyához. A | |majd alkalom adtán | |tanya közvetlen | |fel-használhassák.A | |környezete semmiben sem | |szabadsághoz fohászkodik | |különbözik a távolabb | |a költemény végén: "Jöjj | |lévő tájtól.Jól mutatják | |el,szabadság! Te szülj | |ezt a jelzők: "nyírkos | |nekem rendet." | |szal ma,sovány karók". A | |Ars poetikájában költői | |tanya épülete is | |hitvallását már korábban | |elhanyagolt a | |is megfogalmazta a | |melléképületek | |Szocialisták c. versében | |üresek,minden a | |ezt írja "vers,eregy,légy| |szegénységről árulkodik.A| |osztályharcos." A verset| |tanya lakói hasonlítanak | |az élet nélkülözhetetlen | |a tájhoz,kör | |részének | |nyezetről.Szegénységüket | |tekintette.Általa ke | |mozdulat is jól érzékel | |rülhet az ember fölébe az| |teti: harasztot pipáznak.| |anyagi meghatározottsá | |Az utolsó vsz.hordozza a | |goknak. Költeményt | |mondanivaló lényegét | |látszólagos | |legtömörebben "uraság-nak| |ellentmondással, | |fagy a szőlő, Neki durrog| |paradoxonnal indítja. | |az erdő." | |"Költő vagyok -mit | | | |érde-kelne a költészet | | | |maga?" A költészet nem | | | |önma-gában érdekli,hanem | | | |arra kiváncsi,hogy a | | | |valósá got tükrözi-e. | | | |Elutasítja magától a | | | |mesék világát és azt a | | | |költői magatartást | | | |is,amely nem a valósá-got| | | |akarja feltárni. | | | | |