- 1 - 8. A dráma a XIX. és a XX. században 1. Dráma a XIX. században - a dráma jegyei: eseménysort ábrázol, dialogusokon, monológokon keresztül ismerjük meg a szereplöket és a helyszíneket, szín- padra szánt mű, tájleírás nincs - a dráma alkotóelemei: drámai szituáció, konfliktus, sorsfordu- lat, drámai hősök, emberi magatartások szembesítése - a megjelenítés elemei: akció (mozgás) és dikció (beszéd) - fajtái: tragédia, komédia, színmű, tragikomédia, drámai költemény 2. A drámai műnémbe tartozó művek olyan társadalmi, történelmi v. egyé- ni élet- és léthelyzetet ill. tudatallápotot jelenítenek meg rövid, nagyfeszültségű, szükségszerűnek ábrázolt és mély lelki megrázkódta- tást, megrendülést kiváltó cselekményben. Szituáció: a drámát megelőző állapot, olyan helyzet, amelyben feszült- ség van, és a dráma hivatott ezt levezetni. Konfliktus: ellentét. Megjelenítése: a dráma szereplői világnézeti, erkölcsi értékeket kép- viselnek. ( Sophoklésznél még ) - létezik olyan dráma is, amelyben a szereplők allegorikus, ill. szimbolikus figurák - ókorban: tragédia, komédia, szatírjáték és misztérium dráma - IX. sz. meghatározatlan műfajú színmű, ill. a tragikumot és a komikumot egyesítő tragikomédia 3. XX. Sz. - avantgarde: a polgári realizmust átalakította, új irányzatokat hozott (minden zavaros) - dráma: a világkép bonyolultabb és ellentmondásosabb, ezért nem lehet hagyományos drámai formában, színpadi módon kifejezni ( látvány, hangzás és mozgáseffektusoknak van fontos szerepük ) - a fordulat: Ibsen - a nők kitörnek helyzetükből, a személyiség válsága egy olyan világban, amelyet hazugnak tart - új: naturista dráma - tömegábrázolás, a valóság illúzióját kell adni (Gerhard Hauptmann: Takácsok - a tömeg megjelenítése, nincsenek hősök) - Gorkij (Csehov vonalán halad - a lélektani dráma kezdeményezö- je, kiüresedett életű földbirtokosok ábrázolása, a lelkükben játszódik: lélektani dráma) - G. B. Shaw: Pigmalion, Warranne mestersége, Szt. Johanna, Ember és felsőbbrendű ember - a "színpadi szószék" , vita- drámák, szatirikus játék - Pirandello: Hat szerep keres egy szerzőt, IV. Henrik - "a kor- nyezö világ megismerhetetlen", azt játszak, amire rá vannak kényszerítve - a színpad szerepe: illúziót kelt, gondolkodásra készteti a nézőt - a dráma a katarzis miatt történik, de a XX. sz.-i drámában pont az ellentettje - gondolkodtatás: Dürrenmatt: Fizikusok; O'Neil: a polgári civi- lizáció válságban van, a tudatfolyamatokat tarja fel (Freud); Arthur Miller: Az ügynök halála - 2 - 3. Gorkij: Éjjeli menedékhely (1902-bemutató) - eredeti cím: A mélyben - nincs se cselekmény, se hős, nem katarzisra épül, nincs meg a hagyományos drámafelépítés - Csehovi hagyományok: a nézőben együttérzést, részvétet vált ki - letargiát ábrázol: innen nincs kiút - senki sem bírja az itteni állapotot (legfőképp a Színész), ezért mindenki a másikkal szemben áll (a különböző rétegek - Báró, Színész, Klescs) - Szatyin feladata; rá kell döbbenteni a lakókat helyzetükre - Luka feladata: a bíztatás, a kiútkeresés: még a hálál is szebb - lélektani dráma (apró dolgokon vitatkoznak) - a túlélés vágya - Anna meghal, Pepeles Vaszilisza "összeesküvése", verekedés, gyilkosság, öngyilkosság - még sincs a műnek igazi cselekménye - végül is senki nem találja meg a kiutat (Luka igehirdetése nem válik be - ez lenne a pozitív megoldás) Külvilág: Luka - a "bölcs", tanácsokat ad, ö a reménység, a "jobb" külvi- lág, ö a kulcsszereplö Rendőr: ö az igazságszolgáltatás, az ö személye a hatalom, eltűri a hatalom az ilyen menhelyeket És akik "bent" vannak: Szatyin - az írót személyesíti meg, fogékony Luka beszédeire Színész - a nem létező szanatóriumba akar menni, ö a szabadság Tatár és Ferdenyakú - kívülről jönnek ugyan, de ők is azonosulnak a menhelybeliekkel (még nevük sincs) - kulcsmondat: " Tisztelni kell az embert, nem sajnálni! "