Kosztolányi Dezső (1885 - 1936) I. Életútja II. Származása III. Szabadkán szül. IV. apja Kosztolányi Árpád - tanár V. anyja Brenner Eulália VI. nagyapja Kosztolányi Ágoston VII. '48-as harcos Kossuthtal emigrál és tér vissza VIII. beteges gyerek IX. kitűnő tanuló, de kicsapják X. Brenner József ( Csáth Géza XI. unokatestvére XII. együtt fiatalok XIII. 1903 Bp. bölcsész kar XIV. tanár akar lenni - magyar-német XV. "Négyesy" szeminárium XVI. nem fejezi be XVII. Pályája XVIII. 1907 első kötet Négy fal között - Ady bántó kritikája XIX. 1908-tól Nyugat XX. 1910 második kötet Szegény kisgyermek panaszai ( siker XXI. 1913 ( Harmos Ilona ( Ádám fia XXII. 1913 műford. gyűjt. - Modern költők c. XXIII. felmentik a katonai szolg. alól XXIV. ellenzi háborút XXV. 1919 Új nemzedék - nacionalista folyóirat XXVI. Pardon rovat szerk. ( írói közvélemény elítéli XXVII. 1921 Pesti Hírlap XXVIII. ekkor kezdi a Bús férfi panaszait XXIX. 20-as évek nagy regények kora XXX. Néró, a véres költő XXXI. Pacsirta XXXII. Aranysárkány XXXIII. Édes Anna XXXIV. Számadás kötet - költ. egyszerűsödik XXXV. Radákovich Mária - utolsó nagy versek ihletője XXXVI. Költ. XXXVII. Pályája elején XXXVIII. bravúros rímformák XXXIX. meghonosítja a szerep lírát XL. impresszionizmus XLI. pillanatnyi érzés XLII. Később XLIII. bonyolult rímek ¤ XLIV. tartalma - emberi szenvedés XLV. Szegény kisgyermek panaszai (1910) XLVI. a szerep líra tiszta megvalósulása XLVII. egyszerű kisgyerek hangján szól - kettős látószög állandó keveredése XLVIII. csapongó visszaemlékezések XLIX. PRAUST: Az eltűnt idő nyomában L. átlengi a félelem, az önsajnálat és a részvét LI. Mostan színes tintákról álmodom - ars poetica LII. szinesztéziák LIII. Kenyér és bor (1920) LIV. Boldog, szomorú dal LV. bizonytalan a műfaji meghatározhatósága LVI. 1.rész LVII. felsorolás LVIII. túlzottan bizonygatja vagyonosságát ( nem teljes a boldogsága LIX. meghatározó szó a "van" LX. 2.rész LXI. rövidebb, de meghatározóbb LXII. meghat. szó a "nincs" és a "kincs" LXIII. nem engedik szárnyalni - cenzúra ( nem tud önmagának megfelelni LXIV. arabesztuszok LXV. polgár és művész örök dilemmája LXVI. Számadás (1935) LXVII. leegyszerűsödik formailag, a tartalom válik fontossá LXVIII. halálra készülés LXIX. 40 pillanat kép ciklus - japán mintára LXX. Halotti beszéd LXXI. minden ember egyedi és megismételhetetlen LXXII. Hajnali részegség LXXIII. a látványtól lesz részeg LXXIV. hosszúvers LXXV. a terjedelemre utal műfaja LXXVI. tartalma mindig valami létértelmezés vagy vallás LXXVII. szabálytalan versszakok és sorok - monológszerűség LXXVIII. 1-3. LXXIX. felkel, nem tud aludni, kinéz és elgondolkodik LXXX. hétköznapi LXXXI. társalgási stílust használ LXXXII. vált. hosszúságú mondatok LXXXIII. hiányos mondatok LXXXIV. hálóruhában van LXXXV. rabság képzete LXXXVI. állati világba süllyedt LXXXVII. 4. LXXXVIII. felnéz LXXXIX. meglátja a hajnali égboltot XC. 5-7. XCI. bál képe XCII. bálból hazatérő túlvilági lények XCIII. minden igényes megformált XCIV. szép tiszta rímek XCV. vége XCVI. vissza a valóságba - ez másik valóság XCVII. ha nem veszi észre a csodákat, akkor mi értelme van földi életének XCVIII. Esti Kornél novellák XCIX. 1925-1936 ( nem egységes - csak EK köti össze C. EK CI. ugyanakkor szül., mint KD ( jó barátok, de szétválnak útjaik, majd ismét találkoznak és EK megkéri KD-T, hogy írja meg történetét (=Kosztolányi ???) CII. Csát Gézáról - unokatestvéréről mintázta CIII. KD másik énje - rosszabbik énje, mindet mer, amit az író nem CIV. személyiség vált. a novellákban CV. eleinte gonosz figura, csúf dolgokat művel CVI. később EK humanizmusa kerül előtérbe, szeretetre méltó lesz CVII. 2. fejezet Vörös ökör CVIII. iskola CIX. megismerkedik az emberekkel CX. 18. fejezet Villamosról ír CXI. nem közönséges villamos CXII. elsődlegesen a felszállásról és elhelyezkedésről ír CXIII. másodlagos az elméleti életút CXIV. különlegessége, hogy modern közlekedési eszközt használ CXV. sötét, fázik, várja a villamost CXVI. jön a villamos ( tele van ( küzdelem a feljutásért - régiek gyűlölik az újakat ( feljut ( megszilárdul, kapcs. keres - egy NŐ ( elveszíti, hogy le tudjon ülni ( ablak felé tör (csúcs) ( mire elhelyezkedik elérik a végállomást - tudomásul veszi a helyzetet CXVII. Az utolsó fölolvasás CXVIII. vidékre megy felolvasni, eltéved, mikor visszatalál + CXIX. Édes Anna CXX. folytatásokban a Nyugatban jelenik meg (1926) CXXI. a cseléd téma és főszereplő divatos téma - naturalizmus CXXII. sok cseléd gyilkol - Ady, Karinthy is ír róla CXXIII. kiszolgáltatottság bemutatása CXXIV. műfaja CXXV. lélektani regény CXXVI. szerk. CXXVII. Kun Bélát kigúnyolja CXXVIII. Záró fejezet kilóg Párbeszéd egy zöld kerítéses ház előtt CXXIX. egy év alatt játszódik CXXX. sorsok ellentétesen haladnak CXXXI. Lélektani ért. CXXXII. érték ember CXXXIII. Moviszter Miklós CXXXIV. az író CXXXV. lágyabb név - magiszter szóból - tanító, oktató, nevelő CXXXVI. Szt. Miklós - jóság árad belőle CXXXVII. öreg, beteg, csalja a felesége CXXXVIII. belülről éli meg a vallást - úgy cselekszik, mint egy keresztény CXXXIX. Anna szerinte áldozat - megpróbálja megvizsgálni Anna tettét CXL. Édes Anna =édesanya CXLI. a század gyermeke - a század sorsát szimbolizálja CXLII. finom, törékeny ( parasztlány CXLIII. mindenre fogékony, érzékeny CXLIV. nem külsőségeiben éli meg a világot, hanem illataiban CXLV. otthontalan, szegény, árva cseléd - otthontalan egy otthonban CXLVI. idegen viszonya van Vizyné tárgyaival CXLVII. fél a tárgyaktól- nem meri felvenni a telefont, kerüli a tárgyakat CXLVIII. szobája olyan, mint egy cella - bezártságot érez CXLIX. identitás vesztés CL. 9 hónap alatt elveszíti teljesen saját személyiségét CLI. Vizyné manipulálja - beleszól dolgaiba CLII. hasonlítani kezd Vizynére - külsőleg, belsőleg - mintacseléd CLIII. érdek ember CLIV. Druma Szilárd CLV. hidegséget sugall a neve . ügyvéd eszköze a duma CLVI. felületes, daliás, csupa egészség CLVII. intézményhez kötött vallást gyakorol - belsőleg nem keresztény CLVIII. gazembernek tartja Annát, csak tetteit veszi figyelembe, elítéli CLIX. intézmény ember CLX. Vizy Kornél - vízfejűségre utal, szellemileg korlátolt CLXI. különös, elidegenedett az élete - csak a hivatalban érzi jól magát CLXII. élete üres, kicsinyes - élete rangját az intézmény adja CLXIII. magán élete teljesen üres - magánéleti kudarcait a hivatal feledteti CLXIV. tulajdon ember - Vizyné CLXV. az ő sora áll legközelebb Annáéhoz - ő is magányos, gyereke + CLXVI. Vizyné hideg, befelé forduló lesz - a gyerek + után CLXVII. térbeli beszűkülés - szellemi beszűkülést eredményez CLXVIII. zsugori, gonosz a cselédekkel CLXIX. a világhoz való viszony tárgyakban nyilvánul meg CLXX. nincsenek emberi viszonyai - birtokolni akar CLXXI. élvezetember - Patikárius Jancsi CLXXII. csak a pénzt tiszteli - mindent megvehet CLXXIII. a modern kapitalista társ. fogy. rétegének mintapéldánya CLXXIV. mindenben felületes - nagy gondot fordít külsejére CLXXV. mindent könnyen, gyorsan akar megszerezni CLXXVI. emberi kapcs.-ban is felületes CLXXVII. jó távolsági ember, de felelősséget nem tud vállalni CLXXVIII. kihasználja Annát - az egész világ egy nagy élvezeti tárgy neki CLXXIX. "piskóta" jelenet CLXXX. ACTION GRATUITE - megmagyarázhatatlan cselekedet