Thomas Mann (1875-1955) I. Életútja II. Származása III. Lübeck IV. régi patrícius család sarja V. apja kereskedő - polgári lét VI. anyja egzotikus nő - bohémság VII. Élete VIII. apja hamar + ( anyja a gyerekekkel Münchenbe költözik IX. kereskedelmi iskolákat végez TM X. testvérével lapot szerkeszt, írogat XI. Münchenben ( Katja Pringsheinnel - első érettségizett nő Münchenben XII. az I. VH. kitörésének örült ( német nép felemelkedik majd ( később békepárti XIII. 1933-ban Svájcba emigrál majd USA ( letelepszik XIV. folyamatos ellenpropaganda a fasiszták ellen (és a háború ellen) XV. BBC-ben szerepel XVI. előadó körutak (1937 Mo. találkozik József Attilával ( köszöntő vers) XVII. 1952-ig USA majd vissza Svájc - + XVIII. Művészete XIX. 1929. irodalmi Nobel-díj XX. hatással van rá XXI. modern filozófusok (Schopenhauer, Nietzsche, Wagner) XXII. orosz irodalom (Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov) XXIII. intellektuális prózákat ír XXIV. központi témája a művész helye a modern világban XXV. az ellentét a művész lét és a polgár lét között nem hidalható át XXVI. család regénye XXVII. Buddenbrook ház XXVIII. kisregény, művész novellák XXIX. Tonio Kröger XXX. Halál Velencében XXXI. Mario és a varázsló XXXII. nagyregény XXXIII. Varázshegy XXXIV. József és testvérei tetralógia - bibliai tört. XXXV. Dr. Faustus német felelősséget keresi - filozófiai XXXVI. kisregény XXXVII. A kiválasztott XXXVIII. Egy szélhámos vallomásai XXXIX. Mario és a varázsló XL. Keletkezése XLI. közvetlen élmény ihleti XLII. 1926 olaszországi nyaralás a családdal XLIII. megtörtént esemény csak a vége más (a lánya találta ki) XLIV. kortársak nem találtak benne politikát, csak egy úti beszámolót ( "Egy erősen politikumba hajló történet." - TM XLV. E/1-ben meséli el - közvetlen - lehetőség az agresszió átélésére XLVI. olasz fasizmus erősödése a történelmi háttér XLVII. Értelmezése XLVIII. rész XLIX. a bűvész est előtti események - csak leírás nincs párbeszéd L. kellemetlenségek (hely, szamárköhögés, meztelen gyerek) - előkészíti LI. rész LII. a bűvész estet írja le LIII. részletesen leírj az embereket, a helyszínt - hagyományos epika LIV. több párbeszéd LV. Cipolla: (=vöröshagyma (csípős)) LVI. Dekameronban (Boccaccio) egy ilyen nevű már szerepelt LVII. testileg, lelkileg eltorzult, gonosz, gazember, púpos - mozgása rendellenes LVIII. nem fiatal, már kopaszodik LIX. mutatványai megrázóak, ijesztőek LX. eszköze: LXI. ostor, konyak, cigi ( nem illenek oda LXII. kártyatrükkök, tárgyeltűntetés ( legfőbb szórakozatása a hipnózis LXIII. megfosztja az embereket a szabadságuktól LXIV. hasgörcsöt okoz, nyelvnyújtás, táncoltatás LXV. elhiteti Márióval, hogy ő a szerelme ( megcsókoltatja magát - megalázó ( # LXVI. jó legyőzi a rosszat - a gyilkosság egy vágykép LXVII. Mario és Cipolla ellentétes figurák Mario Cipolla csendes, befelé forduló beszédes, nagyvilági szép, becsületes csúf, gonosz értelmezési lehetőségek az író ezzel az elbeszéléssel azt a folyamatot mutatja be, ahogy az erőszak hatalomra kerül erőszakkal való hatékony ellenállás a cselekvés szabadság paradoxonja a szabadság felelősség ( akkor szabad, ha megfosztják szabadságától a szabadság önmagunk feletti erőszak - Cipolla Cipollaban a művészt mutatja be TM - Wagner