Balassi Bálint a/ "Zaklatott, megfáradt, magas szellemiségű ember lép előnkbe." Balassi Bálint költői portréja b/ "Vitézek, mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az végeknél?" A reneszánsz életérzés és a katonaélet megjelenése Balassi Bálint költészetében c/ "Ó én édes hazám, te jó Magyarország," A hazafiság tartalma a 16. században Balassi Bálint művei alapján d/ "Örömem környékét, az ő lakóhelyét: paradicsomot látod." Balassi Bálint szerelmi költészete 1. Zrínyi Miklós a/ "De híremet nemcsak keresem pennámmal, Hanem rettenetes bajvívó szablyámmal." Zrínyi Miklós írói - költői hitvallása és a Szigeti veszedelem b/ "Harcolnunk peniglen nem akarmi okért kell, hanem keresztény szerelmes hazánkért" A hazafiasság tartalma a XVII. Században Zrínyi Miklós művei alapján c/ " Adj pennámnak erőt, úgy írhassak, mint volt, Arról, ki fiad szent nevejért bátran holt," A barokk eposz jellemzése Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című műve alapján 2. Csokonai Vitéz Mihály a/ "A természet majd az értelemmel Bölcsebbé tesz engemet." A felvilágosodás eszméinek művészi megjelenése Csokonai Vitéz Mihály költészetében b/ "A képzelet égi álmába merülők, s egy szebb lelki világ szent óráit élem." A magány élménye Csokonai Vitéz Mihály költészetében c/ "Denevér babona! bagoly vakbuzgóság! Meddig lesz körmöd közt a Mindenhatóság?" Jellemezze Csokonai Vitéz Mihály klasszicista költészetét 3. Berzsenyi Dániel a/ "Partra szállottam. Levonom vitorlám. A szelek mérgét nemesen kiálltam." Berzsenyi Dániel emberi, költői portréja néhány szabadon választott vers értelmezése alapján b/ "Az őszibogárnak búsongó hangjai Felkötik lelkemnek minden érzéseit," A magány élménye Berzsenyi Dániel költészetében c/ "...Nem sokaság, hanem Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat" Az ódaköltő Berzsenyi Dániel d/ "Hervad már ligetünk, s díszei hullanak. Tarlott bokrai közt sárga levél zörög." Berzsenyi Dániel elégiái 4. Katona József a/ "Nincs a teremtésben vesztes, csak én..." Bánk bán tragikus összeomlásának útja b/ "Két fátyolt szakasztok el; hazámról és a becsületemről..." Közélet és magánélet összekapcsolódása Bánk bán sorsában c/ "Udvarod átkozza minden, a hazád fiit!" Az idegen elnyomók jelleme és szerepe a Bánk bán című drámában, - a darab problematikája Katona József korában 5. Kölcsey Ferenc a/ "A haza minden előtt!" Kölcsey Ferenc emberi, költői portréja néhány szabadon választott mű elemzése alapján b/ "Messze jövendővel komolyan vess összve jelenkort." Múlt, jelen jövő Kölcsey Ferenc műveiben c/ "Isten, áldd meg a magyart Jó kedvvel, bőséggel," A Himnusz részletes elemzése d/ "...lebegő rémalak inte felém. És mond: Honfi! mit ér epedő kebel e romok ormán!" Klasszicizmus és romantika keveredése Kölcsey Ferenc költészetében 6. Vörösmarty Mihály a/ "Mi dolgunk a világon?" Vörösmarty Mihály gondolati költészete b/ "Mi az, mi embert boldoggá tehetne?" A szerelem és a boldogság lényege Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című drámai költeménye és a Merengőhöz című verse alapján c/ "Hazádnak rendületlenűl Légy híve, oh magyar;" A Szózat részletes elemzése d/ "Öröm- s reménytől reszketett a lég, Megszülni vágyván a szent szózatot" Vörösmarty Mihály költészetének romantikus jellemzői 7. Petőfi Sándor a/ "Előre hát mind, aki költő, A néppel tűzön-vízen át" Petőfi Sándor forradalmi és költői hitvallása Az apostol című elbeszélő költeménye és A XIX. Század költői című verse alapján b/ "Sors, nyiss nekem tért..." Petőfi Sándor ars poeticája szabadon választott versek alapján c/ "Börtönéből szabadúlt sas lelkem, Ha a rónák végtelenjét látom." Petőfi Sándor tájleíró költészete d/ "Édes szép ifju hitvesem, Minek nevezzelek?" Műfaji gazdagság Petőfi Sándor szerelmi költészetében e/ "Kikelet a lyány, virág a szerelem, Kikeletre virítani kénytelen." A népköltészet hatása Petőfi Sándor líráira 8. Arany János a/ "Szeresd a magyart, de ne faragd le... Erejét, formáját, durva kérgét róla..." A Toldi estéje című elbeszélő költemény helye Arany János költészetében - tartalmi, formai elemzése b/ "Itt a kehely, igyál, Uram, László király, Enyhít ... mikép a sír!" A bűn és bűnhődés motívumából fakadó drámai konfliktusok költői megjelenítése és erkölcsi megoldása Arany János nagykőrösi balladáiban c/ "Az életet már megjártam." Témák és műfajok Arany János öregkori költészetében d/ "Kertészkedem mélán, nyugodtan, Gyümölcsfáim közt bíbelek;" Arany János lírája az 1850-es években 9. Madách Imre a/ "Megy-é előre majdan fajzatom, nemesbedvén...?" Madách Imre kérdései és válaszai Az ember tragédiája című drámai költeményben b/ "Mi óriás volt bűne és erénye..." Madách Imre történelemszemlélete Az ember tragédiája című drámai költeményben c/ "Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen." Milyen eszméket és magatartásformákat testesítenek meg Az ember tragédiája című drámai költemény főszereplői? d/ "Sokat tanultam álomképeimből, Kiábrándultam sokból, s most csupán Tőlem függ utam másképpen vezetni." Jellemezze Madách Imre Az ember tragédiája című művének színeit! 10. Jókai Mór - Mikszáth Kálmán a/ "...mert meghalni egy ügyért, melyet imádunk, s melyben hiszünk - emberi becsvágy; ámde meghalni egy ügyért, melyet imádunk, de melyben sohase hittünk - emberfölötti áldozat" Romantikus cselekménybonyolítás és jellemformálás Jókai Mór egy szabadon választott regényében b/ "Volt egyszer egy ember, aki odahagyta a világot, amelyben bámulták, és csinált magának egy másik világot, ahol szeretik." Romantika és realizmus Jókai Mór egy szabadon választott regényében c/ "Tanulni nem szégyen, és én szeretem tudni halottaimról, hogy miben haltak meg." Jókai Mór írói munkássága egy szabadon választott regény elemzése alapján d/ "Aki az erdő fáitól, a sziklától, a zuhogó pataktól és a vándorló felhőktől kéri kölcsön a gondolatokat, az nem fogy ki soha belőlük" Mikszáth Kálmán novelláinak témavilága és művészi sajátosságai néhány novella elemzése alapján e/ "Az emberek igazságérzete nem áll valami kifejlett fokon." Társadalom és erkölcs kapcsolatának ábrázolása egy szabadon választott Mikszáth - regényben 11. Ady Endre: a/ "Én nem bűvésznek, de mindennek jöttem." Ady Endre a költő és a költészet feladatáról b/ "Elvadult tájon gázolok: Ős, buja földön dudva, muhar." Ady Endre mint a feudális úri Magyarország bírálója c/ "Csak magamban sírom sorsod, Vérem népe, magyar népem," Nemzetkritika, magyarság-versek Ady Endre költészetében d/ "szomorú kedvvel, víg haraggal Legyünk mi két kárhozott angyal!" Ady Endre szerelmi költészetének sajátosságai szabadon választott versek alapján e/ ""Kik ezek?" S mi bús csöndben belépünk. Halál-arcunk sötét fátyollal óvjuk" Mutassa be Ady Endre első költői korszakát 12. Móricz Zsigmond a/ "Elvégeztetett: de semmi sem tisztáztatott." Móricz Zsigmond regényíró munkássága egy regény elemzése alapján b/ "Senki sem vette észre, hogy eltűnt, mint ahogy azt sem, hogy ott volt, vagy azt, hogy élt." Móricz Zsigmond novellaíró művészete c/ "A veres juhász megmakacsolta magát, a szeme égett, és szembenézett a vizsgálóbíróval." A feszültségkeltés és a drámaiság eszközei Móricz Zsigmond Barbárok című novellájában 13. Babits Mihály a/ "...a mindenséget vágyom versbe venni, de még tovább magamnál nem jutottam." A költői én és a világ kapcsolatának változása Babits Mihály életművében szabadon választott művek alapján b/ "...mert életét hazugságba veszti, a boldogságtól magát elrekeszti." Az öregedés, a halál motívuma és a végső számvetés Babits Mihály költészetében c/ "Léckatonáim sorban állnak már, pici földem a földből kikerítve..." Babits Mihály újklasszicista költészete 14. Kosztolányi Dezső a/ "...homlokán feltündökölt a jegy, hogy milliók közt az egyetlenegy" Az élet értékei Kosztolányi Dezső lírájában b/ "Gépet csináltak belőle ... Embertelenül bántak vele. Cudarul bántak vele." Kosztolányi Dezső írói pályája egy szabadon választott regényének bemutatása alapján 15. Juhász Gyula - Tóth Árpád a/ "Magyar volt, költő: Átkozott, áldott!" Juhász Gyula emberi, költői portréja szabadon választott versek alapján b/ "Magam vagyok. Nagyon." Magány, lemondás, fájdalom, és a béke áhítása Tóth Árpád szabadon választott versei alapján c/ "Vak volt a hajnal, szennyes, szürke. Még Üveges szemmel aludtak a boltok," Tóth Árpád impresszionista költészete 16. József Attila a/ "Te jól tudod, a költő sose lódít: az igazat mondd, ne csak a valódit," József Attila ars poeticája szabadon választott versek alapján b/ "Mint ólmos ég alatt lecsapódva, telten, füst száll a szomorú táj felett," A táj szerepe, jelentéstana József Attila költészetében szabadon választott versek alapján c/ "...s mi borzadozva kérdezzük, mi lesz még, honnan uszulnak ránk új, ordas eszmék" József Attila az erőszak ellen szabadon választott versek alapján d/ "Szeretlek, mint anyját a gyermek" A szerelmi téma változása József Attila költészetében e/ "Íme, hát megleltem hazámat, a földet, ahol nevemet hibátlanul irják fölébem," József Attila kései költészetének néhány jellemző vonása 17. Radnóti Miklós a/ "Olyan, kit végül is megölnek, mert maga sosem ölt." Radnóti Miklós emberi, költői magatartása a fasizmus és a háború éveiben szabadon választott versek alapján b/ "...nem tudok én meghalni se, élni se nélküled immár." Radnóti Miklós szerelmi költészete szabadon választott versek alapján c/ "Régi, szelíd esték. Ti is emlékké nemesedtek!" Az idill szerepe Radnóti Miklós költészetében 18. A mai magyar irodalomból I. a/ "...nem feledhetsz, nem menekülhetsz, - bárhova kerülj!" Illyés Gyula írói és költői portréja szabadon választott művek alapján b/ "Aki valamit nem ért. Olvassa el újra a kérdéses írást. Ha így sem érti, akkor a novellában van a hiba." Örkény István írói munkássága szabadon választott művek bemutatásával c/ "Alvó szegek a jéghideg homokban, Plakátmagányban ázó éjjelek." Pilinszky János emberi és költői arca d/ "Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne..." Tamási Áron és az Ábel-trilógia e/ "A gondolat székhelyének dolgában nincs illetékes és illetéktelen koponya." Sütő András emberi és írói portréja - egy szabadon választott dráma bemutatása 19. A mai magyar irodalomból II. a/ "Az ember képességeivel gyökeredzik a világban, azzal kapaszkodik, amit meg tud csinálni" Németh László emberi és írói portréja - egy szabadon választott regény bemutatása b/ "a víz alatti házban éldegélek, fölfalnak tengermélyi csillagok" Jellemezze Weöres Sándor költészetét szabadon választott versek alapján! c/ "S dúlt hiteknek kicsoda állít káromkodásból katedrálist?" Nagy László emberi és költői arca d/ "De nemcsak ettől akarta elválasztani, hanem az egész világtól..." Sarkadi Imre emberi és írói portréja - egy szabadon választott dráma bemutatása e/ "...a világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni, nem újrarendezgetni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig..." Ottlik Géza Iskola a határon című regényének értékszerkezete és magatartástípusai 20. Az ókor irodalmából a/ "...én sose tudnék mást, ami inkább édes a szívnek, látni hazámnál" Mutassa be az ókori eposz műfaji sajátosságait az Odüsszeia alapján b/ "Bizony dicsőbb nevet nem is szerezhetek, Mint avval, hogy testvérem eltemetem én." Magatartások és értékrendek ütközése Szophoklész Antigoné című drámájában 21. A reneszánsz irodalmából a/ "...S már azt hiszem, csak a hegyek s a völgyek, folyók és erdők érthetik meg életem," Az itáliai reneszánsz és humanizmus kialakulása és jellemző vonásai néhány szabadon választott mű alapján b/ "Tetszeni és meghatni minket csakis az igazság képes..." Shakespeare egy szabadon választott drámájának elemzése 22. A klasszicizmus és a szentimentalizmus irodalmából a/ "A megrovást könnyen elviselik az emberek, de a kinevetést nem tűrik." A kifigurázott, hatalmasra növelt gyarlóság - Moliere Tartuffe című drámájának elemző bemutatása b/ "Szeretetlenség! a te hideged kínzóbb az elkárhoztak kénköveinél..." A szentimentalizmus jellemző vonásai egy szabadon választott regény alapján 23. A romantika irodalmából a/ "...szabadság a művészetben, szabadság a társadalomban... századunk elve ez, és diadalra fog jutni." A romantikus regény jellemzői Victor Hugo egy szabadon választott műve alapján b/ "Az igazságot, a kíméletlen igazságot!" Az érvényesülés, a karrier lehetőségei a XIX. Századi francia társadalomban Stendhal Vörös és fekete című regényének elemzése alapján c/ "Tapasztalt szíve rég hideg, És nem tud hinni semminek!" Romantika és realizmus Puskin Anyegin című művében 24. A XIX. század világirodalmának szépprózájából és drámájából a/ "...élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt." Az orosz realizmus sajátosságai Gogol, Csehov, Tolsztoj egy-egy prózai művében b/ "...gyilkolt, de azért becsületes embernek hiszi magát, megveti az embereket. Úgy jár-kel közöttük, mint egy sápadt arcú angyal..." Dosztojevszkij és a Bűn és bűnhődés c/ "Az igazságot, a kíméletlen igazságot!" Az érvényesülés, a karrier lehetőségei a XIX. Századi francia társadalomban Balzac Goriot apó című regényének elemzése alapján d/ "Az életem úgy elmúlt valahogy... mintha nem is éltem volna..." Csehov egy szabadon választott drámájának elemzése 25. A XX. Század világirodalmának szépprózájából és drámájából a/ "Semmi sem hiányzik, csak önmagam." A kisember sorsa, tragédiája Franz Kafka Átváltozás című elbeszélésében b/ "Vigyázzatok emberek, hogy ti ott lenn a nézőtéren ne legyetek olyanokká, mint mi idefönt a színpadon..." A modern dráma jellemzői Brecht Kurázsi mama... című műve alapján c/ "...igazán jó művek csak a gonosz élet nyomása alatt születnek..." A fasizmus megjelenítése Thomas Mann Mario és a varázsló című művében d/ "Az ügynök álomvilággal ügynököl..." Társadalomkritika és az "Amerikai Álom" életcsődje Arthur Miller Az ügynők halála című drámájában e/ "A fizika tartalmi kérdése a fizikusok ügye. A fizika hatása: mindnyájunk ügye." A tudós, a tudomány felelősségének kérdései és válaszai Dürrenmatt Fizikusok című drámája alapján