Radnóti Miklós (1909-1944) TÉTEL Eclogák Radnóti lírájának tartalma és lényege az utolsó éveiben, a küzdelem az embertelenség ellen, a költészet eszközeivel. Az idill és a halál, a szabadságvágy és a bezártság ellentéte szólal meg Radnóti ecklogáiban. A költőt 1937-ben felkérték, hogy vegyen részt Vergilius eklogáinak magyarra fordításában. A kilencediket fordította le. Ezek után maga is alkalmasnak érezte ezt a formát arra, hogy kifejezze az embertelen kort, boldogságvágyát és veszélyeztetett helyzetét. Ezekben a pásztori költeményekben a költő idillikus érzése tragikus tudata egységbe forr össze. Radnóti eklogái afféle "háborús idillek" a háború borzalmai között, a békés élet szépségeit őrzik. A megsemmisíthetetlen művészet és a szellem erejével szegül szembe a barbásággal. Az Első eklogája közelíti meg legjobban a virgiliusi mintát. Párbeszédes hexameteres költemény. A pásztor és a költő folytat párbeszédet a versben. A költő két énje kérdez és válaszol. Bukolikus idillként indul a vers (pásztori idill), az ébredő természet nyugodt boldog szépségét írja le. De már érezhető a kiábrándulás hangja. Hamis ez a tavasz, nem igazi: a fagyott tócsa ellenségesen "vicsorít". Ezekben a természeti képekben érezhető az embertelenség, a kegyetlenség szörnyűsége. A pásztor kifejti a világ szomorúságát, annak okait. A vers a megbékélés idilli hangulatával zárul. Radnóti csak 3 év múlva folytatja az eklogákat. Számozás szerint 8 eklogát írt, igaz 10 eklogából álló vers ciklust tervezett, de korai halála ezt lehetetlenné tette. A Töredék címet kapta az az eklogája mely állítólag elveszett. Ezt a címet a kiadó adta neki. Végig múlt időbe szól a vers. hiteles leltárt készít arról a világról, ahol helyet cserélt a jog és a jogtalanság, az igazság és a hazugság. Vagyis minden érték a visszájára fordult. A költőből kirobbant az indulat, csak tényeket közöl. Hiányzik a békés élet bukolikus idillje. A hetedik ekloga a lágerben született verse. Részletesen leírja a fogolytábor körülményeit. Hitet ad neki az emlékezés, valójában bizalmas beszélgetést folytat a feleségével, akit a képzelet maga mellé varázsol. A hangulat félelmetes, sejtelmes, összemosódik a valóság és az álom, a tábor és az otthon, a jelen és a múlt. Ahogy esteledik láthatatlanná válik a szöges dróttal beszegett tölgykerítés. A szabadság illúzióját kelti. Hasonló képpen szabadul fel a képzelet, ami haza indul, az otthoni tájak felé. De aggódó félelem tölti el, hogy van-e még hazaváró otthon menedéke? A kérdő mondatában szorongás érezhető. Rákérdez a költészet értelmére is. Érdemes-e verseket írni, ha már nincs aki megértse őket. Ellentétbe kerül a nyomasztó valóság, az álom és az álmodozás. Az erőltetett menet 1944 szeptember 15-én készült. A munkatábor foglyai a kétségbeesés és a remény között hányódtak. Ez a lelki állapot érezhető a versben, ami drámai feszültséget okoz. A költő két énje egymással szembe kerül. Az egyik még reménykedik a másik inkább, ott maradna az árok szélén. A vers 4 mondatból áll. Az elsőben a kiábrándult pesszimizmus szólal meg, értelmetlen az élethez tovább ragaszkodni. A második mondat, a kétségbeesés szétzúzza a reménykedés érveit, kiszolgáltatottságot érzékeltet, nincs már hova hazatérni. A harmadik mondat a vers forduló pontja, fel ébred a remény, az otthon vonzó idillje, a hazatérés ábrándja. Békésen szemlélődik, felidézi a szerető hitves törékeny alakját. A negyedik mondat az elszántságot tükrözi "de hisz lehet talán még?". Mégsem rombolt talán szét mindent a háború. Az utolsó sor már a túlélés határozott szándékát sugározza.