Radnóti Miklós Életrajz: -Budapesten született zsidó családban -születésekor anyja és ikertestvére meghalt, ez mély nyomot hagyott benne("Ikrek Hava" /önmagát vádolja a halálukért/ -apja j felesége szeretettel bánik Miklóssal -az apa halála után széthullik a család, a nagybátyja, egy jómódú textil kereskedő lesz a gyámja, aki fizeti taníttatását és textilkereskedőt akar faragni a fiúból -reáliskolában megismerkedik Gyarmati Fannival, aki hitvesi líráját ihleti később -Radnóti a kezdetektől az irodalom érdekli, tudatosan író akar lenni -részt vett a Kortárs c folyóirat szerkesztésében is -Szegedi egyetem, már első verses kötete megjelent ekkor : Pogány köszöntő -megalakul a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma, mely rendezvényeket szervez, könyveket ad ki, kulturális mozgalmakhoz csatlakozik.. stb. Tevékeny tagja lesz sok más költővel együtt, mint pl. Ortutay Gyula -feleségül veszi Gyarmati Fannit -további kötetei jelennek meg: - Újmódi pásztorok éneke -Lábadozó szél - Újhold /igazi áttörés/ -Járkálj csak, halálraítélt /a fasizmussal szemben, ellensúlyozva a boldog szerelmi életet, derűs otthont hangsúlyozza/( Baumgarten-díj -Meredek út -Tajtékos ég /halála után jelent meg, a Razglednicák kivételével az összes bori verset tartalmazza/ -a költő nem kapott állást származásából kifolyólag, a cenzúra miatt pedig kevesebbet írt és többet fordított -szenvedései a háború időszakában kezdődtek, lévén hogy Hitler, egy rohadt irigy f*sz volt és utálta a zsidókat -munkaszolgálatos volt, de táboruk megszűnt és az erőltetett menetben a központi bori tábor felé hajtották őket, az út állomásain írta a Razglednicákat , de nem bírta az utat és ezért agyonlőtték Költészete: -a Nyugat jegyében indul, hatottak rá Ady és Babits művei( később elszakad tőlük -az avantgárdhoz pártol (expresszionizmus, szürrealizmus -versformái főként szabadok, első három kötete avantgárd költészetének fordulópontja az Újhold -szabadversek mellett több kötött forma jelenik meg - szabályos időmértéke ritmika -jambikus lejtésű sorok - megjelennek a rímek - a költőre hatni kezd a klasszicizmus -tiszta, tökéletes formákkal hirdeti a fasizmussal való szembenállást -az ókori görög és római korok felidézésével az embert és a humánumot állítja középpontba Mint a bika: -Az újhold kötetben található -formája a szabadvershez közelít -a versben a múltbeli és jelenbeli éne villan fel -meghatározza a két lehetséges költői magatartásformát és azt is , hogy ő melyiket választja 1 menekülés 2 szembeszegülés, lázadás( ő ezt választja -a múlt képeiben a környezet nyugodt, rá és erejére felnéznek(a költő sikereit, népszerűségét fitogtatja, fiatalkori önmagát iróniával jellemzi -a jelen viszont már fenyegető, érezni a farkascsorda szagát, ahol a csorda a fasiszta ideológia jelképe lesz -a bika /Radnóti/ nem a menekülést, hanem a szembeszegülést választja -a jövő képei villannak fel, tudja, hogy küzdelme reménytelen, látja sorsát és mégis vállalja -a sorsvállalás oka: az utókort okítani, megmutatni neki, hogy hová vezet ez az ideológia(a személyes sorsa itt háttérbe szorul, a közösség kerül előtérbe Járkálj csak, halálraítélt: -a Járkálj csak, halálraítélt c. kötetben jelent meg, melyben már több klasszikus vers is megtalálható -önmegszólító vers, a címben is magát szólítja fel -a táj hordozza a fenyegetést: -elbújó szél és macska(félelem -kidőlő fák( pusztulás -rémülő út( rémület -zsugorodó világ(egyre kevesebb lehetősége van az embernek -égről sziszegő hideg( a korszak ideológiája eluralkodik -nincsenek emberek, élőlények, csak a fenyegető neszek kapnak hangsúlyt -költői lehetséges magatartásformát határoz meg: hirdetni a humánumot, erkölcsöt egy barbár világgal szemben és nem csatlakozni hozzájuk. A költő kivonul, nem azonosul a barbárokkal. Szükséges a szívósság, erő, jámborság és a szeretet. -"gyermek Jézusok"( Jézus tanait, a Krisztusi szeretetet, megbocsátást hirdeti ( a költő azonosul -még nem fejeződött be az út(töredékesség, szükségszerű a halál Radnóti eklogái: -a '30-as évek végétől kezd eklogákat írni, és élete végéig írja őket. 10 -et tervezett, de csak 7-et írt meg, a 6. ekloga pedig eltűnt Hetedik Ekloga: -hexameteres forma(az antik világ emberközpontúságát állítja középpontba a fasiszta világgal szemben -munkatáborban írta és az egész láger élete megjelenik -versszervező-elv: az idill és a szörnyű valóság kettőssége valóság ( álom (idill9 -fogolytábor -otthon -jelen - múlt -a költemény megszólítottja a feleség(jelenlegi életét mutatja be neki, és felidézi a múlt idilli boldogságát vele -1 vsz.: esteledik, a fogolytábor képe jelenik meg, a foglyok az álom segítségével repülnek vissza az idilli múltba, az otthonba, mely hazára és családra is utal -"otthon.. ha volna még"(aggodalom -2 vsz: az ábrázolás középpontjában az ember áll, jelen(állati sorban élnek A származás, nemzetiség nem számít a magatartásforma: Reménykedés és lemondás /ez fokozottan erősödik/ -3 vsz: tovább jellemzi a lágeri életet, tisztában van saját sorsával és hogy álmai nem válnak valóra, egyetlen kiutat a halál jelenti, nincs lehetőség menekülésre, az éjszakai tábor képei kerülnek ábrázolásra -4 vsz: kettősség : a rabok a nyomorban is képesek álmodni Az ábrázolás középpontjában a költő áll, a költő bár felidézi az idilli képeket, nem tud álmodni, mert az ész folyton figyelmezteti és kijózanítja a valóság Á la recherce..: -stílusa közérthető, egyszerű, alig van benne költői kép -a hangzás eszközeivel él, hexameterek, időmértékes verselés, suta ritmika -jelenlegi helyzetéből indul ki és visszaemlékezik a múltra -az élmények között nem időrendi, hanem hangulati, tematikai sorrend van -a költő jelene : fogolytábor(egymás mellett vonul végig a múlt és a jelen -1 vsz: idilli múlttal indít -szelíd est -társaság (borozgatások, béke ,boldogság - barátok - feleség 2 vsz: verseket írtak, korábbi költeményeket idéztek fel(idill A múlthoz hozzákapcsolja a jelent, a foglyok és a halál képét Jelen tragikus, kiábrándító -3 vsz: az ábrázolás középpontjában a háború, a jelen áll Az utolsó két sorban idéződik fel az idilli múlt Magatartás: azért harcol vk ,mert nem tud mit tenni( kényszerűség -4 vsz: újabb magatartásformák: -áldozat( passzív forma -önkéntes( aktív forma /a fasizmus ellen a szabadságért/ Ezeknek az embereknek ugyanaz a sorsa, a halál. -5 vsz: " s volt ahová.."(nem tudja folytatni, mert nincs értelme folytatni A múlt és a jelen összekapcsolódik, a múlt szétfoszlik Szaporodnak a töredékes versek, a költő a tragikus sorsa miatt nem tudja befejezni őket A nők, akik széppé teszik a múltat, már belefáradtak a háborúba és a szenvedésbe -6 vsz: tovább vonul egymás mellett a jelen és a múlt -7 vsz: az ábrázolás középpontjában a jövő áll, a jövő soha nem lesz olyan békés, mint a múlt, a múlt már soha nem tér vissza( azért, mert meghalnak (és ha az egykori társaság összeül, nem a békés pillanatokat, hanem a keserű szenvedések pillanatait idéznék fel Erőltetett menet: -azt az időszakot idézi, amikor a szerbiai láger foglyait erőltetett menetben Győr felé hajtották -hangsúlyossá válik a remény és a halál kettősége, az adja a vers alapját -az érzelmek és az ösztön hajtja a rabokat az élet felé -versformája: niebelungizált alexandrin -jambikus lejtésű. 13-14 szótagos sor, a sor közepét szünettel töri meg(szerepe: az erőltetett menetet fejezi ki, a rab lelkiállapottá hordozza, tartalmi mondanivalója van -jelenből indul ki , kétségbeesett hangon/ szép halál/ -I. szerkezeti egység: -1-6. sor -Az ész dominál, a józanság jellemzi a költőt, aki tisztában van helyzete kilátástalanságával, az ész a menetelés ellen szól -megjelenik a reménykedés, belső vita: a józan ésszel gondolkodó, de ösztön vezérelte költő vitatkozik önmagával. Remény(feleség, értelmesebb halál ígérete -II. szerkezeti egység: -7-10. sor -dominánsá válik az ész, nem jelenik meg a remény -megpróbálja lerombolni a reménykedő érveit a menet mellett /nincs haza, otthon/ -III. szerkezeti egység: -11-18 sor: - ismét feléled benne a remény -felidézi az idilli otthon világát -" óh, hogyha hinni tudnám.."(a feltételesség jellemző rá, feltételesen beszél a múltról, nincs bizonyosság, de él még benne a múlt s az otthon képe -a keserű jelenben megszépül a múlt -az idill képeihez dallamosság kapcsolódik, fokozódik a zeneiség -érzékekre ható képek jelennek meg -a finom, lágy mozgások inkább állapotot tükröznek -IV. szerkezeti egység: -19-20. sor -hinni akar a jövőben -a kötőjel utal arra, hogy meggyőzte önmagát -a múlt képei erősítik a jelent -egyetlen lehetőség a továbbmenetelés -" a hold ma oly kerek"( a széttöredezett, nyugtalan világban megjelenik a teljesség képe -" ne menj tovább barátom, kiálts rám, s fölkelek"(z életösztön parancsa, a sorstársak barátok, segítik, bíztatják, támogatják egymást -a remény irreális, az életösztön mondatja a reményt a költővel, a jövő kilátástalan