6. A kifigurázott gyarlóság Moliére műveiben Moliére (1622-1673) - Jean-Baptiste Poquelin - színpadán tovább éltek a vásári bohózatok és az olasz komédiáknak a ha- gyományai, a kötelezô mértéktartáshoz igazodva - jogot végzett, de színész lett (D-Franciaországot járta társulatával) - Kényeskedôk című darabjával feltűnô sikert aratott - Tartuffe című darabját betiltották - 1699-ben oldották fel a tilalmat - tüdôvészben halt meg Komédia - a görög "kommosz" és "odé" szóból: mulató dal, gúnydal - a középkorban komédiának tekintettek minden olyan bonyolult elbeszélô költeményt, amely szomorúan kezdôdik és derűsen végzôdik - a dráma egyik műfaja komikum: értékhiány, vagy értékvesztés hôsei: egyszerű emberek konfliktus: komikus, vagy ha kisszerű hôsök ütköznek, és a küzdelembe belebuknak cselekmény: sok valószínűtlen fordulat megoldás: szerencsés igazság: a leleplezésben nyilvánul meg, elôtűnik a valódi lényeg - cél az emberek nevettetése, hibáinak javítása, bűnök leleplezése Tartuffe 1664 - jellegzetes klasszicista alkotás (hármas egység, mértéktartás) - legjobban sikerült vígjátéka (verses mű) - meséje és szerkezete könnyen áttekinthetô: egy rokonszenves családhoz befurakodik egy démoni gazember és csaknem a végsô romlásba dönti ôket - a darab felépítése követi a "hármas egységet"(hely,idô,cselekmény egysége) - sajátos jellemalkotási módszere van: kiválaszt egy-egy sajátos típust, lelki tulajdonságot, társadalmi hibát, mellôzi kifejlôdésének ábrázolását, ugyanakkor következetesen végigviszi következményeit. Hôseit több oldalról, szemszögbôl mutatja be (új jelenet - új vonás) - a commedia dell'arte (rögtönzött bohózat) legfôbb sajátossága a rögtönzés volt, a jellemalkotásnak itt volt nagy jelentôsége (a színészek nem szöveget kaptak, hanem csak a cselekmény vázlatát, így egy-egy színész általában csak egyfajta jellemet játszott) - a szereplôk ún. rímes alexandrinusokban beszélnek (12 szótagos, hangsú- lyos verselésű, a 6. szótag után felezô sormetszettel) - a komikum egyik eszköze az ismétlés - Tartuffe-ben az álszenteskedés társadalmilag veszélyes bűnét leplezi le - Taruffe az ôszinte vallásosság, jámborság pozitív erkölcsi értékeit használja ki (jellemkomikum: v.ki másnak akar látszani) - Orgon és Pernelle asszony a vallásosság erényeit viszont túlzásba viszik, naivan hiszékenyek, bár a család többi tagját nem tudta megtéveszteni Tartuffe - Cleante az író szócsöve, az ész, az értelem; az ô feladata az események, a szereplôk tárgyilagos megítélése - idô: néhány óra - az elsô felvonásban nincs jelen a két fôszereplô, rajtuk kívűl mindenki vitatkozik most - Tartuffe személye körül csapnak össze a legkülönbözôbb nézetek - a második felvonás a bonyodalom: Tartuffe-öt akarja Orgon Mariane férjéül - Mariane nem mer ellenkezni a szülôi önkénnyel - a szerelmesek helyett a talpraesett komorna, Dorine perlekedik Orgonnal, kibékíti a fiatalokat - a harmadik felvonásban láthatjuk csak Tartuffe-öt új megvilágításban: komikus figurának tűnik fel, felgyorsulnak az események - Damis kihallgatja Elmirát és Tartuffe-öt és beárulja Orgonnak: még mindig nem hiszi el (Tartuffe magyarázkodás helyett magára vállalja a világ őszes bűnét - ez megint megtéveszti Orgont) - Orgon hibákat követ el felindultságában: kitagadja fiát és Tartuffe-re íratja minden vagyonát - Cleante még megpróbálja meggyôzni Tartuffe-öt, de az "szent hivatására" hivatkozva visszautasítja - Elmira átveszi a cselekmény irányítását, cselszövéssel leplezik le Tartuffe-öt (helyzetkomikum: amikor a komikus hôs csapdába kerül) - Tartuffe taktikájának lényege: alkudozni az Istennel is lehet Ezzel a taktikával félelmetes és veszélyes lett. Leleplezése után bebizonyítja aljasságát: Orgont és családját kiutasítja a házból, hiszen az már az övé - tetôpont: a kazetta egy felségáruló iratait tartalmazta, így nemcsak Orgon vagyona, hanem szabadsága is kockán forog - a darab hangulata elkomorodik - egy pillanatra a kétségbeesett helyzet mégis nevetségessé válik: motívum- ismétlés, párhuzamos jelenetek (Tartuffe kétszer vall szerelmet és mindkétszer kihallgatják, Pernelle asszonnyal is kétszer vitatkoznak, az utóbbi vitában viszont a már felvilágosult Orgon is bizonygatja Tartuffe aljasságát) - Pernelle asszony akkor józanodik ki amikor Lojális úr közli a családdal, hogy holnapig ki kell költözzenek - tetôpont: Valér már a letartóztatási parancs hírét hozza (segítene szökni) - megoldás: Tartuffe-öt tartóztatják le (régóta keresett szélhámos) - a szerencsés befejezés kötelezô érvényű vígjátéki konvenció volt - mondanivaló: az emberek lelkében élô rend és harmónia utáni vágynak két ellensége van: a fanatizmus és a gonoszság. Ezek ellen küzdeni mindenkori emberi kötelesség.