Madách Imre 1. Madách Imre élete, pályaképe 1823. január 21-én született a Nógrád megyei Alsósztregován vagyonos középnemesi családban. Édesanyja, Majthényi Anna előkelő lány volt, hozománya volt a csesztvei kúria és birtok. 1834-ben az apja meghal, ezután az anyja irányítja a birtokot. Négy testvére volt (két fiú, két lány). Magántanuló, vizsgáit a váci piarista gimnáziumban tette le. 1837 őszén a pesti egyetemre került: két évig filozófiai tanfolyam, majd a jogi kar első évének hallgatója. Megismerkedett Kölcsey, Vörösmarty, Bajza, Eötvös, Shakespeare, Victor Hugo műveivel, eljárt a Pesti Magyar Színház előadásaira, olvasta az Athenaeum folyóiratot. Latinul, németül, franciául olvasott. 1840-ben Pesten megjelent első verseskötete Lantvirágok címmel. Lírai darabjait Lónyay Etelka iránti ifjúkori szerelme ihlette. Egész élete folyamán írt verseket, de életében több verseskötete nem jelent meg. Gyengülő egészségét pöstyéni gyógyfürdőzéssel igyekezett javítani. Sztregován magánúton készült további jogi vizsgáira. 1841-ben befejezte egyetemi tanulmányait. Egy év múlva megszerezte ügyvédi képesítését. Balassagyarmaton joggyakornok lett, majd kinevezték aljegyzőnek. Az ellenzék szónokaként vált ismertté a megyében. Később szívbaja miatt le kellett mondania az aljegyzőségről, de továbbra is jelentek meg cikkei a Pesti Hírlapban. 16 évesen írta az első drámáját és Az ember tragédiája előtt már hat tragédiája és egy szatirikus vígjátéka volt készen. Egyik sem volt jelentős alkotás. 1844-ben a losonci bálban megismerkedik Fráter Erzsébettel. A házasságot a rokonok ellenezték, mondván a leány nem való feleségnek. Az esküvőt a Nógrád megyei Csécsén tartották 1845-ben. Madách anyja átadta a csesztvei birtokrészt és kúriát. Három gyermekük született: Aladár, Jolán, Borbála. Betegeskedése miatt Madách nem vehetett részt a szabadságharcban. A családban sorozatos tragédiák. 1849 őszén Csesztvén bújtatta Gracza Antal és Zákony István felvidéki gerillavezéreket, 1851-ben pedig parócai birtokán rejtegette Rákóczy Jánost, Kossuth titkárát. Feljelentették, 1852 augusztus 20-án letartóztatták. Pozsonyban, majd Pesten raboskodott. Birtoka jövedelmét lefoglalták. 1853-ban bizonyítékok hiányában elengedték. Távolléte alatt a felesége elidegenedett tőle; elváltak (az asszony később eladósodott, részegeskedett, 1875-ben meghalt). Madách egy ideig magányosan élt Sztregován, gondolati költeményekre helyeződött a hangsúly. 1859-ben komédiát írt Aristophanes modorában (nincsenek felvonások, kardalok tagolják a párbeszédeket). A mű címe A civilizátor. István bácsi, a falusi gazda szívélyes - patriarkális viszonyban él cselédeivel, kik az akkori Magyarország nemzetiségeit képviselik. Megjelenik azonban Stroom, a civilizátor, aki a barbár keleti világot kívánja műveltté tenni. A Bach-rendszer politikáját gúnyolja ki és felveti a nemzeti kérdést is. 1859-től 1860-ig írta, 1862-ben jelent meg Az ember tragédiája. Ez a mű a "Vitte-e előbbre a civilizáció az embert?" kérdésre keresi a választ. Műfaja szerint drámai költemény. A Kisfaludy Társaság és az Akadémia is tagjai sorába választotta. 1860-61-ben megírta Mózes című drámáját. Ez már nem tragédia, hanem dramatizált eposz. Bibliai történetet mesél el, ahogy a népvezér Mózes szembekerül a "hitvány tömeggel". Nógrád megye országgyűlési követévé választotta. 1861-ben a pesti országgyűlésen a radikálisabb határozati párthoz csatlakozott. Egészségi állapota egyre romlott, 1864. október 5-én Alsósztregován halt meg "vízkorban". Mindhárom fő műve parabolikus szerkezetű. 2. Az ember tragédiája - az egyes színek rövid tartalma Ádám a lázadó, romantikus hős, aki képviseli a polgárosodás eszméit, hirdeti a szabadságharchoz vezető utat, megtestesíti a majdan elbukó forradalomhoz vezető kort. Madách főként Ádámban nyilatkoztatta ki önmagát. Lucifer nem lát fejlődést a történelemben, csak a tapasztalatokat tartja érvényesnek. Éva szerepe alárendelt Luciferéhez és Ádáméhoz képest. Nem vesz részt a nagy dialógusokban, nem rendelkezik önálló gondolkodással, jelleme felszínes. Ez leginkább Madách rosszul sikerült házasságának köszönhető. A mű alapvetően két részre osztható. A keret, amelyben döntő szerepet játszik az Úr jelenléte. Itt jelen van a jó és a rossz összeütközése. Ez szól a teremtésről, a kiűzetésről és a közvetlen kiűzetés utáni időkről. A másik rész történelmi. I. szín: ez egy tézisszín. Bibliai teremtéstörténetet írja le. Isten gondolatából, akaratából 7 nap alatt létrehozza a földet és az embert. A mű a teremtéstörténet befejezténél kezdődik, mikor már minden kész van, a két ember is. Isten büszke az alkotására, kedvére valót alkotott. Három főangyalt meghallgat pihenésként, hogy milyen lett a műve. Itt jelenik meg Lucifer. Ő nem dicsőíti a művét. Őszintén megmondja a véleményét, lényege az ellentmondás. Kétségbe vonja az egész teremtés értelmét: a megteremtett világban a cél, a változás és az összhangzó értelem hiányát kifogásolja. Részt követel a világból azon a jogon, hogy az Úr általa, a "tagadás ősi szelleme" által kényszerült teremteni. Ezért Lucifert kiátkozza és megkap a paradicsomból két sudár fát. Lucifer célja az Úr világának megdöntése. Meg akarja semmisíteni az embert, eleve meg akarja akadályozni az emberi történelmet. II. szín: A paradicsom. Őskertet idézi fel. Nincs munka és magántulajdon. Ez a nem termelő szakasza az emberiségnek. Édeni állapot. Az Isten azért ajánlotta fel az Édent az embernek, hogy boldog legyen és mindvégig őt dicsőítse. Lucifer megjelenik emberi alakban. Nagy szél kavar. Megjelent a félelem az emberben Lucifer miatt; félt, mert nem ismerte. Lucifer elcsitította a félelmüket, majd elmondta, hogy ő csak jót akar. Elmondja az emberpárnak, hogy az ember azért nem fog tudni, mert Isten kitartja őt, és Istennek nem áll szándékában, hogy az ember eszméljen. Öntudatra ébresztés. "Nemes, de terhes önlábunkon állni". Isten igazából nem zárja el az embert a tudástól, de magának kell rájönnie mindenre. Éva nagyon lelkesül a mondottakért. Lucifer felajánlja a halhatatlanságot. Küzdést kíván az embernek. Jó és rossz összecsapása viszi előbbre az emberiséget. Először az emberpár eszik a tudás fájából, de már a halhatatlanság fájából nem tud, mert Isten kiátkozza őket a paradicsomból. Meg kell próbálnia az embernek a saját lábára állni. III. szín: Termelő korszak, paradicsomon kívül. Sok mindenre rá kell jönnie az embernek. Sok természeti dolgot felfedeznek, de semmire sem találnak magyarázatot. Lucifer egy új istent hív elő számukra: megjelenik a Föld szelleme. Azt mondja, hogy az ember nem tudja és nem is szabad megpróbálnia legyőzni a természetet. Az egész emberiségben kell. Az embernek az "egész"- ért kell harcolnia és nem az egyénért. Mert az egyed alkotja az egészet. Az emberiség úgyis meg fog tudni mindent a maga idejében. Ádám szeretné látni jövőjét. Az ember kíváncsi, ezért Lucifer megmutatja neki álmukban a jövőt. Ádám egy alakban éli át, amit az egész emberiség át fog élni. Történeti színek: Madách nem az emberiség történetét akarta bemutatni. Azt mutatja be, hogy bizonyos eszmék küzdelmek és szenvedések árán hogyan valósulnak meg, és ezek hogyan viszik előrébb az emberiséget. Polgári forradalom eszméiről van szó: szabadság, egyenlőség, testvériség. A történeti színek alapkonfliktusa: az Ádám képviselte nagy, szent eszmék és az eszméket megtagadó, ill. eltorzító gyakorlat közötti összeütközés. IV. szín: Egyiptom. Ádám itt egy ifjú fáraó, minden dicsőség, hatalom az övé. Mégsem boldog: sem az uralkodás, sem az érzéki élvezetek öröme nem elégíti ki, mert ezekért a dolgokért nem maga küzdött meg. Lelkében "mondhatatlan űrt" érez, de nem is boldogságra vágyik, hanem a dicsőségre. A trón magasából nem hallja a nép jaját, sikolyát. Éva ébreszti öntudatra. Éva egy rabszolga nő, akinek a férje meghal, és Éva elsiratja. Közben elmondja a nép nyomorát. A nép nyomorog, kiszolgáltatott. Legyen szabad a nép! Itt jelenik meg először a népszabadság eszméje. Itt milliók vannak egy miatt. De Ádám rádöbben, hogy értelmetlen amit "milljók vesztével és milljók jajával" érhet el. Megszünteti a zsarnoki hatalmat és felszabadítja a népet, megszületik a szabadság-eszme, egy olyan szabad állam vágya, ahol minden ember egyenlő. Olyan államot akar ahol egy van milliókért. Ádám nem az egyéni boldogság elérését tűzte ki célul, hanem azt, hogy a nép legyen boldog. V. szín: Athéné. Az athéni színben a szabadság-eszme, az egyenlőség torz megvalósulása taszítja a lelkesült Ádámot csalódásba, kiábrándulásba. A nép szabad, valójában lelkileg mégsem az: ki van szolgáltatva gyáva és jellemtelen demagógok kénye-kedvének. A demagógok által félrevezetett tömeg nem bírja elviselni, hogy valaki különb legyen nála, s halálra ítéli hazája legnagyobb fiát, szabadsága védelmezőjét, Miltiádészt. Ádám keserűen látja be, "mi dőre a szabadság", melyért egy életen keresztül küzdött. Ádám hisz a demokráciában és ezért nem bújik el, inkább vállalja a halált. "Miért is éljek?". A vérpadot azért kell elszenvedni, mert "nagy eszme lelkesítni" bírta. Éva átkozza a népet, s bánja, hogy Miltiádész nem fordult hadával ellene. Ebben a színben jelenik meg először a nagy ember és a gyáva, ingatag, a nyomor által szolgává süllyesztett tömeg ellentéte. Ádám első veresége, kudarca után megtagad minden eszmét és erényt. VI. szín: Róma. Római bír. hanyatló korszakát mutatja be. Itt milliók vannak egyesekért. A római szín nem egy eszmének, hanem egy életformának, az élvezetekbe menekülésének a csődjét ábrázolja. Éltető eszme híján a közösség széthullott, kéjencek és kéjnők durva, szadista orgiájának lehetünk tanúi. Ádám a bor és kéj mámorában nem leli örömét. Nem találja meg a boldogságot. Ebben a világban nincsenek értékrendek. Ebben az eszménytelen, sivár, hanyatló világban Éva emlékei az ének "rezge hangján" a messze múltba szállnak, "hol napsugaras pálmafák alatt" "ártatlan" volt, "játszi", "gyermeteg", "nagy és nemes volt lelke hivatása". Évában feldereng a paradicsomi Éva. Mindkettőjük lelkében már végbement a fordulat, a meglévő világ elutasítása, mielőtt a döghalál megrendítette a többieket. Megjelenik a pestis Isten büntetéseként. Péter apostol szavaiban új eszme tűnik fel a kereszténység hitvallásaként: a szeretet és a testvériség. Ádám lelkes az eszmék megjelenése következtében. Lucifer itt csak kísérő és nem azonosul a korral. Lucifer óvja Ádámot a leendő kétségbeeséstől, de Ádám ennek ellenére új világot akar teremteni, "melynek virága a lovagregény lesz, költészete az oltár oldalán a felmagasztalt női ideál". VII. szín: Konstantinápoly. Ez a szín újabb vereség, elkeserítő csalódások színhelye lesz a keresztény testvériségért lelkesülő, új világot akaró Ádám számára. Tankréd győztesen érkezik meg seregei élén a korai kereszténység egyik fővárosába, Bizáncba, hogy szállást kérjen a városban. A polgárok elhúzódnak tőle, mert már tapasztalták, hogy a "kereszt vitézei" gyakran rablók módjára bánnak a békés lakossággal. Attól is tartanak, hátha Tankréd is eretnek. Eltorzult önmaga visszájára fordult a "szent tan", a testvériség-eszme. A keresztények egymást ölik. A nagy és szent eszmékért vívott harcaiban Ádám másodszor szenved súlyos vereséget. Nem akar többé semmiért sem lelkesedni, pihenni akar, pedig még nem öreg. Az egyház tanításai merev és embertelen dogmákká váltak, egyetlen "i" betű miatt eretnekek ezreit küldik halálba. "Homousion" - egylényegű, tana szerint Krisztus azonos, az Istennel "Homoiusion" - hasonló lényegű, szerint nem Isten, hanem ember csupán hasonló az Istenhez. VIII. szín: Prága. A bomló feudalizmus színe. Eszménytelen és eszme nélküli, közömbös világ, akárcsak a római. Ádám cselekvő történelmi hősből csupán szemlélő lesz. Kepler nagy felfedező, zseniális csillagász, de tudományát el kell titkolnia. Őt magát azzal gyanúsítják, hogy rokonszenvez a reformációval, "rostálja a szentegyház téteit", anyját boszorkánysággal vádolják, felesége hűtlen hozzá, s férjét kicsinyes pénzgondokkal gyötri. Éva egyénisége is itt a legösszetettebb: gyengédség, kacérság, lelkifurdalás változatai egyesülnek benne. Itt a nő nagyon kegyetlen és követelőző. Vonzza Ádámot, eltéphetetlen kötelék fűzi hozzá, "mert a jó sajátja, míg bűne a koré, mely szülte őt". A pihenést nem találta meg a csillagász, a romlott kor betört elromolt magányába. Ádám a bor mámora segítségével olyan jövőről álmodik, mely szembe mer nézni "az elavult lomokkal", s "nem retten vissza a nagy eszközöktől". IX. szín: Párizs. Az álomba merült Ádám Dantonként jelenik meg a francia forradalom napjaiban, legelső szavai: "Egyenlőség, testvériség, szabadság!" A korábban már külön-külön megszületett eszmék most már együttesen öltenek testet a párizsi színben. Ádám rendíthetetlen meggyőződéssel áll a nagy eszmék szolgálatába, a forradalmi nép élre. A jakobinus diktatúra jelenik meg. Felszámolják a feudális maradványokat. A 48-as eszmékre utal. Éva, két egymástól élesen elütő alakban szerepel itt: a büszke márkinő a szépség és a költészet varázsát rejti magában, a durva forradalmárnő képében megjelenő Évától viszont borzongva fordul el. Ebben a színben is megjelenik a nagy egyéniség és a tömeg ellentéte. A forradalom menete elsodorja Dantont, Ádám sorsa ezúttal is a bukás, mégis lelkesülten ébred fel álmából. Ez az egyetlen szín, melyet nem a csalódás, a kiábrándulás, hanem a kételyeken diadalmaskodó bizakodás hangjai követnek. Álom az álomban. A nép már megértett valamit a eszmékből. Nem lát még tisztán, de már eszményekért ácsingózik. Danton szeretné szeretni Évát, de visszautasítják. Danton a vérpadon végzi. X. szín: Prága II. Az újra fellelkesült Ádám hittel, bizalommal tekint a jövőbe: "S fejlődni látom szent eszméimet". Madách hű maradt a forradalomhoz, de az erőszak túlkapásait továbbra sem tudta elfogadni; erre utal az eszmék "tisztulásának" reménye. Az ébredés második része a tanítvány-jelenet. Kepler felvilágosítja legjobb tanítványát a középkori tudományok értéktelenségéről, szellemi önállóságra buzdítja őt, félredobatja vele a művészet ósdi szabályát, s ezután egy újult erővel indul el egy új világba. XI. szín: London. A londoni szín mutatja be, a szabad versenynek a korai kapitalizmusnak a korát. Ettől a színtől kezdve Ádám már nem aktív, középponti hős, ismét átalakul szerep nélküli, szemlélővé. Ádám a Tower magasából nem is rejtett örömmel figyeli a szeme elé táruló nyüzsgést, a londoni vásárt, ahol "szabad versenytér nyílt a kebelnek", közelről azonban egyre fokozódó ellenszenvvel, sőt undorral fordul el tőle. A londoni színnek nincs kerek története: egymással szorosan össze nem függő jelenetek, epizódok füzére. Éva változatlanul a kor asszonya. A bábjátékos mutatványa "torz", "ízetlen tréfa", neki. Lehangolja az ékszerárus versengése, a polgárlányok kesernyés párbeszéde, a kocsmáros durvasága s a három munkás vitája után robban ki belőle első ízben a nagyobb erejű csalódás hangja. A táncosok vad orgiája undorítja, a koldusok marakodása, a katona fölényes pökhendisége, a kéjhölgy szemérmetlen közönségessége mindinkább elkedvetleníti. Csak a négy tanuló életvidám pajkosságát, a hazáért való lelkesedését tartja "kedves látványnak" e "lapos világban". A jelenben Madách a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméinek megcsúfolását, elárulását látja csak. Éva alakja ebben a színben is összetett. Az imakönyvvel és virágcsokorral megjelenő Éva ártatlansága csak színlelt tulajdonság, hiszen a minél előnyösebb férjhez menés lehetőségét latolgatja. Visszautasítja a munkásruhába öltözött Ádámot, de hajlandó kitartott szeretője lenni, mikor megtudja, hogy ő egy álruhába öltözött lord. A nő "bűne" itt is a koré, mely a szerelmet áruvá aljasította. Ádám a Tower bástyájáról meglátja ennek a világnak elkerülhetetlen bukását, halálraítéltségét. A londoni színt nagyszabású temetőjelenet zárja be. A szereplők maguk ássák meg sírjukat, s egymás után beléje ugranak. Csak Éva nem zuhan a pusztulásba, hogy a földre mosolya hozzon gyönyört. Ádám a szín végén egy olyan világba, társadalomba vágyik, melyet "a tudomány eszmél magának, és melynek rendén értelem virraszt". Bizakodással folytatja történelmi útját. XII. szín: Falanszter. Ez a szín már a jövőbe mutat, egy olyan világba, melyet a korabeli tudományok tanításai alapján képzelt el Madách. Ettől kezdve új kérdés lép a nagy eszmék sorsa, a társadalmi haladás helyébe: a determinizmus, vagyis a természeti végzet és a szabad akarat kérdése. Ádám eleinte lelkesedik. A mű főhősei mint az ezredik falanszterből való "tudósjelöltek" érkeznek az U alakú falanszterbe. Ádám kíváncsi vágyakozással szeretné fölfedezni azt az új eszmét , mely "nemesb célhoz vezérelendi végre" a világot. Ez az eszme a megélhetés, az élet megmentése a Földön. Négyezer év múlva a nap kihűl. Ennyi ideje marad a tudománynak, hogy új energiaforrásokat fedezzen fel, megtanulja pótolni a Napot. Éppen ezért a tudomány célszerűsége uralkodik a falanszterben, melynek tudománya kizárólag természettudomány. Ez gátat szab az egyéniségnek, megszüntet minden szépséget mint fölösleges dogot. Eltűnt a család, tiltják az érzelmeket, a szerelem pedig "sajnálatos őrülés", a "múlt kísértete". Az egyéniség legkisebb megnyilvánulása is betegség. A gyermekek későbbi foglalkozását koponyaalkatuk alapján döntik el. Igaz, megvalósult az "egyenlőség" és a "testvériség": egyenruhát hordanak, senki nem éhezik, ember nem szenved anyagi hiányt. A falanszterben nincsenek társadalmi különbségek, nincs erőszakszervezet, katonaság; a fegyverek ismeretlenek, mindenütt béke honol. Mégis: embertelen világ ez: mindenkinek rossz. Fölfedezhetők ugyan ebben a részben az utópista szocialisták elképzeléseinek bizonyos elemei, de Madách nem a szocializmust gúnyolta ki. Charles Fourier szerint a távoli jövőben az emberek egyes csoportjai közös lakó- és munkatelepeken fognak élni; mindenki hajlama szerint dolgozik majd, s egyenlő arányban fog részesülni a közös javakból. Ádám újra csalódott; csalódott a tudomány rideg, racionalista rendjében. A végső fordulatot Éva idézi elő, akit gyermekétől fosztanak meg. Egymás iránt érzett szerelmüket veszedelmes betegségnek tartják, s kórházba akarják vinni őket. Ádám el akar szakadni a Földtől, annyi veresége színhelyétől: "magasb körökbe" kívánkozik, puszta szellemi lénnyé szeretne válni. XIII. szín: Az űr. Ádám Lucifer segítségével az űrben repül. Egyre magasabbra emelkedik, ki akarja tépni magát az emberi sors megkötöttségéből: a természeti végzet elől a térbe menekül. Elvágyódik a Föld köréből, de vissza is sírja azt, fáj tőle elszakadni. Hideg borzongatja, de dacolva a Föld szellemével is tovább száguld fölfelé, majd egy hirtelen sikoltással megmerevedik. Lucifer diadalmas kárörömmel felkacag: "Győzött hát a vén hazugság", és eltaszítja magától Ádámot. Úgy gondolja, megdöntötte az Úr világát, megsemmisítette az embert. Ádám azonban a Föld fia, anyaghoz kötöttségét nem tudja széttépni, s a Föld szellemének hívó szavára újraéled. Lucifer mind hatásosabb érvei ellenére is visszavágyódik a Földre. A küzdelmet választja. Ádám a küzdelmet az élet s az ember lényegének tartja. A nagy eszmékért vívott küzdelem értéke akkor sem csökken, ha a történelem folyamán nem hozza meg a remélt eredményt. XIV.szín: Eszkimó-világ. Az ember nem tudta legyőzni a természetet, a tudomány nem menthette meg a földi életet. Az Egyenlítő táján, hol valaha pálmafák virultak, hóba és jégbe fagyva éppen hogy csak tengődik még a lét: az ember állattá silányult, erkölcsileg és fizikailag elkorcsosult; fő vonásai a félelem és az éhség. A torz utód csak szomszédai agyonverése árán képes fenntartani életét. Ádámot istennek hiszi, hozzá könyörög, hogy kevesebb ember legyen és több fóka. Itt már nem születhetnek új eszmék, nem lehetséges küzdelem. Vége az életnek, ez az emberi történelem legutolsó, szégyenletes felvonása. Ádám undorodva bontakozik ki Éva karjaiból, aki már nem "eszmény", nem "megtestesült költészet". Véget ér az álom. XV. szín: Paradicsomon kívül. Az álmaiból felébredt Ádám és Lucifer vitája folytatódik az utolsó színben is. Ádám öngyilkos akar lenni: ő az első ember a világon, s ha meghal, "vége a komédiának", megakadályozhatja a jövőt. Nem él már benne az űr-jelenet elhatározása s törhetetlen hite, hiszen ezt az eszkimó-szín teljesen érvénytelenítette. Éva anyasága szólítja vissza az életbe. Már halálával tudná megsemmisíteni az életet. Térdre esve megadja magát az Úrnak. Belátja, hogy vállalnia a küzdelmet. Elszakad Lucifertől, az Úr pedig újra kegyeibe fogadja őt. Most abban kezd reménykedni, hogy megélt álmai hazugok, nem igazak, csak Lucifer torzította el szándékosan a jövőt. Gyötrő kérdéseire nem kap egyértelmű, világos választ az Úrtól: a "titkot" jótékonyan homályba rejti. Csak azzal nyugtatja, hogy küzdelmeiben szüntelenül egy szózat zeng majd felé, lelkiismeretének intő és emelő szava, csak azt kövesse. Éva mindig segíteni fogja. Ádám újra felkomorló kételyeire, az eszkimó-szín nyomasztó tapasztalatait idéző utalására - "Csak az a vég - csak azt tudnám feledni!". Erre az Úr válasza a Tragédia legvégén: "Mondottam ember: küzdj´ és bízva bízzál!" Madách tragikusan látja a történeti színek tanulságát, a mű befejezése mégsem tragikus színezetű. Madách a reménytelenség érveit igyekszik cáfolni, s ez a törekvés élteti a művet. A szüntelen újrakezdések s a jobbért való küzdelemnek ez a bukásokkal szembenéző, kudarcokból fölemelkedő hősiessége nemcsak Madách korában volt mozgósító erejű, hanem minden kor számára érvényes tanulság. 3. A színek kiválasztása A keretszínek műfaji konvenciók, a történeti színek - bár kötődnek világfordító eseményekhez - egyéb helyszínek és történések is elképzelhetők lennének. Sőtér István felfogásában Madách nem történelmi leporellót akart elénk állítani, hanem a XIX. századi liberalizmus nagy eszméinek sorsát, alakulását és jövőjét akarta bemutatni, mely eszmék a nagy francia forradalom hármas jelszavában egyesülnek. A történeti színek egymásutániságát, belső logikáját a hegeli dialektika határozza meg - e szerint: X. szín: tézis, az eszme születése; Ádám rajong az új eszméért (X+1). szín: az eszme megvalósulása, a realizáció eltorzítja az eszmét, Ádám kiábrándul az eszméből (antitézis) (X+2). szín: Ádám menekül az új eszme elől kiábrándultságában, a szín végén új eszme jelenik meg, melyért újra rajong Ádám Történeti színek 4. szín - Egyiptom: A nyitó-uralkodó eszme és gyakorlat a "milliók egy miatt" elv. Ádám ebből ábrándul ki Éva szavaira, s az "egy milliók miatt" elv jegyében fölszabadítja a rabszolgákat. 5. szín - Athén: A szabadság és egyenlőség eszme gyakorlata az athéni demokráciában. Madách a XIX. század felelős liberális gondolkodóinak legfőbb dilemmáját veti fel, amennyiben a szabadság és egyenlőség kölcsönösen kioltja egymást, az egyenlőség nevében a tömegre ráruházott szabadság önmaga paródiájára változtatja a demokráciát, hiszen a tömeg a demagógok befolyása alá kerül, annak a véleményét szajkózza, aki utoljára szólt, vagy aki közvetlen érdekeit harsogja. Ellentétbe kerül az egyén és a tömeg is; az egy mindenkiért heroikus magatartásformája éppúgy terméketlen - mert megbukik a tömeg értetlenségén -, mint a mindenki egyért abszolutizmus. 6. szín - Róma: Ádám kiábrándulva az eszme és megvalósulás tragikus ellentmondásából az élvezetek világába menekül. A hedonizmus azonban nem gondolati, hanem morális zsákutca. A boldogság, az eszmények világára Éva emlékezteti, felidézve a Paradicsomot. A morális tehetetlenségből, az eszméktől való elfordulásból Péter apostol megjelenése lendíti ki. Az új eszme, a kereszténység által képviselt szeretet, illetve testvériség lenne hivatott arra, hogy föloldja és perspektívát adjon a szabadság és egyenlőség antitézisének. 7. szín - Konstantinápoly: A kereszténység gyakorlata nem igazolja vissza Ádám lelkesedését. Dogmatikai viták takarják el a szeretet gyakorlatát. Madách példája az egy 'i' miatt történetileg már előbb lejátszódott. A dogmává merevedett, vallási háborúkba torkolló keresztény vallás ellehetetleníti az egyéni boldogságot is. Az előző szín végén megjelent keresztből a gyűlölet és meg nem értés jelképe lett. 8. szín - Prága I: Ádám újra menekül, ezúttal a tudományok aszkézisébe. Kepler az ég titkait kutatja, közben a mindennapos megélhetés gondjaival küszködve horoszkópokat gyárt, hogy felesége anyagi igényeit kielégítse. A szín végén Ádám álomba merül. 9. szín - Párizs: Az eddig megfigyelt és uralkodó eszmék együtt jelennek meg a forradalom jelszavában. Az ellentmondás azonban feloldhatatlannak látszik az eszmék között, a gyakorlat eltorzítja a legnemesebb ideákat is. A forradalmi terror fölfalja saját gyermekeit, éppúgy, mint az athéni demokrácia korában, önjelölt népvezérek csúfítják el a jelszót. 10. szín - Prága II: A szín legfontosabb tanulságát a felütés hozza, mely értelmezi az álom az álomban történteket. Párizsra visszaemlékezve Ádám nem ábrándul ki, egyszerre látja az esemény "bűnét és erényét". A hagyományos értelmezés szerint Madách hitet tesz ezzel a '48-as forradalom mellett is, mégvalószínűbben a liberalizmus eszmerendszere mellett áll ki. 11. szín - London: A jelen színe, a liberalizmus győzelme, pontosabban az eszmerendszerből a szabadságeszme realizációja, ahol majd minden külső vagy belső erő és kényszer nélkül "majd az élet korlátozza önmagát". A szabadverseny világa ez, a küzdelem a létért elv megvalósulása, ahol egyetlen értékmérő a pénz, amelyen nemcsak árut, hanem eszmét és érzelmet is lehet vásárolni. A Madách által ábrázolt világ a technokrácia és indusztria világa, a második világ, mely elszakadt az erkölcsi törvények világától. A tragikus felismerés, hogy az élet önmagában képtelen szabályozni önmagát, a szabadság korlátok nélkül önmagát számolja fel, s vezet el az élet értelmetlenségének felismeréséhez. Ezt jelzi emblematikusan és jelképesen a szín végén a haláltánc. Csak egyedül Éva az, aki túllép a síron, hiszen ő ellentmondásos női mivoltában is a költészet és az ifjúság jelképe. 12. szín - Falanszter: Ha a végtelenné tágított társadalmi szabadság nem volt képes korlátozni az életet, jogos igény merül fel, hogy az ésszerűség és a ráció szabja meg a határokat. Az utópia, a tökéletes világ, a teremtés korrekciója logikusan nő ki a liberalizmus eszmerendszeréből, feloldhatatlannak tűnő ellentmondásaiból. Madách elsősorban Fourier utópiáját jeleníti meg, aholis a ráció irányítja az életet. A józan ész uralma azonban szükségszerűen leszűkíti és elszürkíti a sokszínű és gazdag életet, kizárja belőle mindazt, ami a ráción innen vagy túl van: a művészetet, az érzelmeket, az emberi vonzalmat. A rend nevében föladott szabadság leveszi ugyan az ember válláról az egyéni döntés és felelősség terhét, de meg is fosztja mindattól, ami emberivé teszi az életet. Éppúgy a haszonelvűség uralkodik, mint a londoni színben, de most nem individuális szinten, hanem egy központi akaratnak alárendelve. 13. szín - Az űr: A különböző megvalósult és lehetséges társadalmi formációkból kiábrándulva Ádám az emberi szabadság, szabad akarat végső bizonyítékát keresve ki akar szakadni a földi világból. A probléma antropológiai szinten vetődik fel, hiszen a test kiszakadása egyúttal annak pusztulását is magával hozza, és Ádám számára annak felismerését, hogy az emberi szabadságnak nem csupán társadalmi, hanem természeti határai is vannak; s a természeti determináltság ugyanakkor meg is védi Ádámot a pusztulástól. A Föld Szellem szavára Ádámban először vetődik fel a cél és küzdelem kettősségének problémája, melyben Ádám - előlegezve a 15. szín tanulságát - a küzdelem fontosságát hirdeti. 14. szín - Hóval, jéggel borított, hegyes, fátlan világ: Ember és természet viszonyát ábrázolja Madách, az első és második világ küzdelmének végeredményét, a természet győzelmét az ember felett. Az ember elveszti emberarcát, küzdelme inkább a megélhetésért folyik, a darwini-spenceri küzdelem a létért elv ember és természet viszonyában jelentkezik, előrevetítve az ember vereségét, hiszen "sok az eszkimó és kevés a fóka", "homo homini lupus". 4. A XIX. századi természettudományos és filozófiai eszmék hatása és jelentkezése a tragédiában Természettudományos eszmék A tragédia művészeti alkotás, koherens (=összetartozó) belső világképpel és esztétikai érvénnyel. Mindez azonban nem zárja ki, hogy Madách enciklopédikus teljességgel sorakoztatja fel a műben a XIX. században jelentkező, illetve akkor ható, világképet formáló természettudományos felfedezéseket, állításokat. Madách mindazon kérdéseket felveti, melyek foglalkoztatták a század emberét, s bár leltárszerű teljességgel veszi sorra az uralkodó tudományos eszméket, mindezt belesimítja a mű koncepciójába, s költőileg átlényegíti. (Sőtér István: 'Álom a történelemről' című nagy hatású monográfiájában Madách természettudományos műveltségét kuriózum jellegűnek mondja.) 1.) Newton: Principia című műve, illetve a belőle fakadó istenkép (1. szín) 2.) Faraday mágneses erővonal elmélete (1. szín - Angyalok kara: "Két golyó küzd egymás ellen / Összehullni, szétsietni"; 3. szín - Lucifer: "Ez a delej".) 3.) Az első termodinamikai törvény (anyagmegmaradás) (3. szín) 4.) A második termodinamikai törvény (energiaáramlás iránya) (14. szín) 5.) Darwin evolúciótana, illetve az ebből fakadó szociál-darwinizmus (küzdelem a létért elv) (londoni szín - majomjelenet és az eszkimószín) 6.) Malthus népesedéstana (londoni szín - gyárosok beszélgetése) 7.) Lombroso koponyatana (Falanszter) 8.) A statisztikai bizonyítás:15. szín - Lucifer statisztikai érvekkel bizonyítja igazát: "S ki lajstromozza majd a számokat, Következetes voltán bámuland A sorsnak, mely házasságot, halált, Bűnt és erényt arányosan vezet, Hitet, őrülést és öngyilkolást. -" Filozófiai hatások 1.) Hegel: a dialektika elve, mint külsődleges szervezőerő, illetve mint egyik megoldási lehetőség az ellentmondások feloldására. Hegel felfogásában ugyanis szabadság és meghatározottság nem egymást kizáró hanem egymást feltételező fogalmak. Azaz az ember szabad, de nem korlátok nélkül az, természeti, antropológiai és szociális meghatározottsága együtt jár szabad voltával. 2.) Lásd még a korszak eszmetörténeti hátterét 5. Tragédiaértelmezések 1.) A legfőbb probléma a világ alakíthatóságának illetve determináltságának kérdése. Az emberi szabadság illetve szabad akarat korlátlanul érvényesülhet-e a világban és a történelemben, vagy a természeti törvények determinizmusának rabja csupán. Ádám a romantikus liberalizmus titánfelfogásának (=nagyember kultuszának) eszméjét képviseli el-ellankadva ugyan, de a XIV. szín borzalmáig hisz a célelvű fejlődésben, a világ alakíthatóságában. Lucifer a pozitivizmus meghatározottságtanát képviseli, a természeti, tudományos és lélektani determinizmust. A tragédia válasza az antitézisre a kritikai kiegyenlítődés lehetősége, a szabadság és determinizmus ellentmondását feloldó hegeli válasz. 2.) Madách logikusan és következetesen viszi végig a polgári liberalizmus nagy eszméinek kialakítását a múltban, uralomra jutását a jelenben, s tragikus ellentmondásainak lehetséges következményeit a jövőben. Ehhez kapcsolja a természetből, a teremtett világból, az isteni gondviselés világából a ráció segítségével kiszakadó ember tragikus sorsának elemzését, mely szükségszerűen vezet ember és természet antitéziséig, a természeti végzet győzelméig az emberi világ fölött. 3.) A mű történetbölcseleti vonulatát a körkörösség és teleologikusság vitája határozza meg, s a mű mindkettőre meggyőző példákat hoz. 4.) A három szereplő közül Ádám és Lucifer a hegeli dialektika két ágát képviseli, s ennek megfelelően - a történeti színekben mutatott emberi alakjuk ellenére is - inkább tézisfigurák, eszmehordozók. A hegeli triád (tézis ( antitézis ( szintézis) logikájának megfelelően Éva kiegyenlítő szerepet tölt be sokarcúságával, az egymást követő színekben egymásnak ellentmondó jellemvonásaival az élet és természet sokarcúságát és sokféleségét jelképezi. 6. Madách: Az ember tragédiája című művének értelmezése Az időpont, a téma és a műfaj összefüggése Tíz év telt el a szabadságharc bukása óta; elegendő idő, hogy már rálátással tudja a magyar értelmiség értékelni jelentőségét és a bukás okait; elegendő idő ahhoz, hogy a megírást kiváltó konkrét történelmi esemény tanulságai általános emberi szintre kivetítve jelenjenek meg. Ebből fakad a mű szinte kivételes jelentősége és sajátossága a magyar irodalomban: nem az egyedi, a sajátosan nemzeti felől közelít az általános felé, hanem az emberiség történetét feldolgozva egyetemes szintről próbál választ adni a nemzeti problémákra is. Ez a törekvés tükröződik a műfaj kiválasztásában is. Madách Az ember tragédiája című művét 1859-60-ig írta, és 1862-ben jelent meg. Ez az időszak írói sikereinek időszaka, ekkor írja három főművét: A civilizátort (1859), Az ember tragédiáját (1859-1860) és a Mózest (1860- 1861). 1853-ban engedik ki a börtönből (forradalmárok rejtegetése miatt került ide), elválik feleségétől és magányosan él Sztregován. Művei közül Az ember tragédiája sikerült a legjobban; kiemelkedő alkotás. Megjelenik Hegel filozófiai tétele: az anyag feltöltődik szellemmel. Madách erre kérdez rá: vitte-e előbbre az embert a történelem? Ez a kérdés vetődik fel Goethe Faustjában is (van-e értelme az életnek?). Goethe itt igenlő választ ad: a közösségért végzett értelmes munka értelmet ad az életnek. Madách bizonytalan. Az alapkérdés megjelenik (540-543). A válaszkeresést mítikus környezetbe, a teremtéstörténetbe helyezi. Érvényesül-e az eszme a történelemben. Minden szín erre keresi a választ. Ez a kultúrpesszimizmus kérdése: halad-e az ember előre. Egyiptomi szín: Ádám célja a nagyság; maradandóság ( piramisok. 779- 790 ( nem érhető el a nagyság. 695-698 ( nem éri el a boldogságot. Egyenlőségtől várja most már. Minden szín programja az előző szín végén jelenik meg. Athéni szín: cél az egyenlőség. 849-858 ( nép unatkozik, egyéni érdekek is közbeszólnak. 1031-1037 ( Ádám levonja a tanulságot: a nép eleve méltatlan erre; az eszmény nem valósul meg. Az eszmény be is mocskolódik, mert kárt okoz (a közösség szenvedi a kárt) [ az egyiptomi színben is bemocskolódik ]. Itt a csőcselék szakítja el őket egymástól. Római szín: a kéjt kergeti. 1299-1314 ( Péter apostol egy pusztuló világot mutat be. A kéj kergetése pusztulást eredményez. Éva itt mint szerető jelenik meg. Megjelenik a kereszténység eszménye: 1370-1378. Konstantinápolyi szín: új eszmény célja az eretnekek megégetése. Isten- e Jézus, vagy csak olyan tulajdonságú. Ebben a műben ez jelentéktelen eltérés; az elvakultságot jelzi. 1583-1593 ( a szent eszmény elfajul, őrültség lesz. A korszellem nem engedi a boldogságukat. Tiszta szerelem nem jelenhet meg, még Lucifer szerelme majdnem beteljesül. 1859-1869 ( szín értékelése; új eszme megjelenése; 1866-1868 ( szemlélő tudomány. Prágai szín: Keplernek nem tetszik a tudomány: horoszkópot kell csinálni, hogy meg tudjon élni, így szenved vereséget az eszmény. 1985-2000 ( felesége állandóan pénzt akar, megcsalja ( nem lehet boldog. 2105-2116 új eszmény a nagy tett. Párizsi szín: részeg álom (2065-2090); álom az álomban. 2183-2198 Dantont elborzasztja a vérengzés (a nép mint csőcselék jelenik meg). Útját akarja állni a népnek. Maga az eszmény gátolja a boldogságot. 2325-2335 ( két Éva között hasonlóság. Az asszonyból elérhetetlen angyal, vagy undorító ördög. Prágai szín II: az eszmény vereséget szenvedett, de mint ideát fenntartja. A színt vegyesen mutatja be: az eszmény jó, a megvalósítás rossz. Új eszmény a gyakorlatiasság. Londoni szín: Éva mint polgárlány. 2832 ( itt Éva pénzsóvár (ékszerrel meg lehet vásárolni). A végén csak Éva lépi át glóriával a gödröt. Az egész londoni szín elkárhozik, csak Éva nem, ezért nem valósulhat meg a boldogság. Falanszter szín: társadalmat a tudósok vezetik. Nagy emberek rossz munkát végeznek; büntetések gyerekesek. Nem tűrik az egyéniséget. Tudomány kudarca: az ember nem tudja legyőzni a természetet. 3537-3541 ( család és tudomány ellentétes. Nem lehetnek boldogok, mert tudós szerint nem összeillők. Az űr: 3587-3591 ( metafizikai világba repülnek. Menekülés a valódi világból a metafizikai világba. Fizikai lét nélkül nincs metafizikai világ (3644-3645). Eszkimó szín: a történelem vége. Létfilozófia: erősebb megeszi a gyengét. Nincs nagyság; primitív látásmód. Évát az eszkimó nejeként állatnak látja. 3913 ( hasztalan harc. Értékeli az összes történeti színt: a történelmet értelmetlennek találja. Az eszmék megvalósíthatatlanok, negatívvá lesznek. Nagyság, boldogság nem érhető el ( pesszimizmus. Történelmet nem befolyásolja az értelem, biológiai törvényszerűség irányítja (Éva mint biológiai végzet). A történelem válasza az alapkérdésre: NEM. Ádám nem nyugszik bele, megkérdezi az Úrtól, de ő nem mondja meg, mert ha tudná, akkor az nem sarkallná semmi küzdelemre. A cél a küzdelem. A mű jelentése: az emberi történelem célja a küzdés, nincs értelme az eszményeknek. Nietzsche: heroikus pesszimizmus: az az erkölcsi nagyság, aki küzd akkor is, ha tudja a biztos a kudarcot. Ezt hirdeti ez a mű is. Hegeli dialektika: a történelmi haladás az ellentétek harcában nyilvánul meg. 7. Az ember tragédiája egy megadott színének elemzése: cselekmény- és reflexiószint összefüggése A mű alapkérdése: vitte-e a történelem az emberiséget előre. A mű erre nem válaszol. Az eszmék megvalósíthatatlanok, negatívvá lesznek. Történelmet nem befolyásolja az értelem, biológiai törvényszerűség irányítja. Az ember célja a küzdés. Heroikus pesszimizmus. A mű triádikus szerkezetű ( (tézis ( antitézis) ( szintézis). Filozófiai konstrukció. Megjelenik egy eszme, megjelenik annak az ellentéte, kettejük szintéziséből létrejön a következő eszme. | | | | |EGYIPTOM|rabszolgaság ( egyén |Eszme a nagyság 779-790 ( nem | | |szabadsága |érhető el | | | ( |695- 698 ( nem éri el a | | | |boldogságot | | |egyéni szabadság mindenki |az eszmény bemocskolódik | | |számára | | | | | | |ATHÉN |egyenlőség ( népakarat |1031-1037 ( a nép eleve méltatlan| | | |erre | | | |az eszmény bemocskolódik; a | | |( |csőcselék szakítja el | | |gyönyör |őket egymástól | | | | | |RÓMA |gyönyör ( testvériség |kéjt kergeti, ez | | |(kereszténység) (1370-1378) |pusztulást eredményez | | | ( |1299-1314 ( Péter apostol | | | |egy pusztuló | | |testvériség mindenkinek |világot mutat be | | | | | |KONSTANTIN|kereszténység ( vérengző |1583-1593 ( szent eszme | |ÁPOLY |kereszt |elfajul | | | ( |a korszellem nem engedi a | | | |boldogságukat | | |tudomány |1866-1868 ( szemlélő tudomány | | | | | |PRÁGA I|tudomány ( társadalmi |megélhetéshez horoszkópot kell | | |kiszolgáltatottsága |csinálnia | | | ( |1985-2000 ( feleség pénzt akar, | | | |megcsalja | | | álom |álom az álomban; 2085-2090 ( | | | |részeg álom | | | | | |PÁRIZS|szabadság, egyenlőség,|a forradalom elsodorja Dantont így az | | |testvériség |eszme megbukik | | |( |boldogok se lehetnek, mert maga az eszme| | | |gátolja ezt | | |a megtalált koreszme |2183-2198 ( Dantont elrémiszti a | | | |vérengzés | | | |egyedül itt nem csalódott a hangnem | | | | | |PRÁGA |bántja az eszmék |az eszményt, mint ideát | |II |megvalósíthatatlansága |fenntartja | | |( |az eszmény jó, a megvalósítás | | | |rossz | | |szabadság (gyakorlatiasság) | | | | | | |LONDON |szabadság ( |Ez a jelen. A jelenben a szabadság, | | |szabadverseny |egyenlőség, testvériség | | | ( |eszméjének megcsúfítását látja. A végén | | | |mindenki elkárhozik, csak | | | |Éva nem, ezért nem lehetséges a boldogság | | |egyenlőség | | | | | | |FALANSZT|egyenlőség ( személyiség |Nem tűrik az egyéniséget. Az | |ER |megszűnése |ember nem tudja | | | ( |legyőzni a természetet. | | | |3537-3541 ( család | | | menekülés a Földről |és tudomány ellentétes. Nem | | | |lehetnek | | | |boldogok, mert tudós szerint nem| | | |összeillők. | | | | | |ŰR |menekülés ( természeti|3587-3591 ( metafizikai világba repülnek. | | |kötöttség | | | | ( |3643-3665 ( a valódi létben a szellem nem | | | |lehet meg anyagtalanul | | | |3644-3645 ( fizikai lét nélkül nincs | | |testvériség |metafizikai világ | | | |küzdelem a lét lényege | | | | | |ESZKIMÓ |testvériség |létfilozófia: erősebb megeszi a gyengébbet. | | | |Primitív látásmód | | |( |3913 ( a hasztalan harc. Az ember álattá | | | |silányult; erkölcsileg, fizikailag | | |embert imádó |elkorcsosult. Értékeli az összes színt: | | |ember |történelem értéktelen, értelmetlen. | | | |A nagyság nem érhető el; boldog sem lehet az | | | |ember | | | | | A szereplők szimbolikusak, az egyes színekben jelképes szereplőkként szerepelnek. Se nem optimista, se nem pesszimista. Mindenféle olvasót el tud gondolkodtatni. 8. Az ember tragédiája műfaja A mű 1862-ben jelent meg; Madách legjelentősebb alkotása. Műfaji előzményei: Milton Elveszett paradicsoma, mely egy Ádámtörténet és a kerettörténethez járult hozzá; Goethe: Faust II. Itt az alapkérdés: elérhető-e a boldogság, válasz igen: a közösségért végzett értelmes munka értelmet ad az életnek. Alapkérdés tekintetében és műfajilag is nagy hatással volt Madáchra. Hasonlóképpen Vörösmarty: Csongor és Tünde, mely egy parabolikus mese a boldogságkeresésről. Hozzájárulnak, hogy a műfaja drámai költemény legyen: párbeszédre alapul, nincs elbeszélés, keretes, színenként önálló cselekmény, magas emelkedett, költői nyelv. Ez a műfaj alkalmas újszerű problémák vizsgálatára, mivel az elején megjelenő alapkérdésre a különböző színek különböző körülmények között keresik a választ, így átfogó képpel mutathatja be a mű az író véleményét. A szereplők általánosak: Ádám az örök férfi, Éva az örök nő. Az adott színek történelmi főhősei jelképesek. 640-645 ( meg kell lelniük egymást, ez ismétlődik minden színben. Ezek után Ádám minden asszonyban felismeri Évát. Az Úr nem mondja meg Ádámnak, hogy mi lesz a történelem kifejlete. Ezt tanító okokból teszi. 546-555 ( Lucifer ugyanilyen tanító jellegű: megmutatja a történelmet, de, hogy ne fussanak meg a csatából, ezért fölcsillantja a reményt. Összehangzik az Úrral. Úr: "Küzdj és bízva bízzál", Ádám: "Az ember célja a küzdés maga", Lucifer: "Küzdést akarok, diszharmóniát". Mindhárman azt mondják, hogy az emberi történelem célja a küzdés, nincs értelme az eszményeknek. Ez nem optimista és nem is pesszimista. Az emberiség elkövette azt a hibát, hogy a szép eszméket megpróbálta megvalósítani és ezzel bemocskolta azokat. A jelentés a cselekmény mellett a reflexiókban jelenik meg. Az úr is értelmezi a végén. Amit ő mond, az az igazság, de a többiek is ugyanazt mondják. Lucifer nem az Úr ellenpólusa. Ádám az igazságkereső ember. Az embernek a szimbóluma, aki keresi az eszméket. Éva a keresendő boldogság. Ő a biológiai végzet. Lucifer kommentáló szereppel bír. Az Úr és Lucifer jelképességét a mítikus háttér jelzi. A mítoszban ők ellentétek, itt viszont egyetértenek a két alapkérdésben (ezért is szimbolikusak). Lucifer végigkíséri Ádámot a történeti színekben. Állandó recept a haladásra: van a tézis, kikezdi az antitézis, megegyezésük a szintézis ( ez már a továbbhaladás. Lucifer az antitézist jelképezi, nélküle nincs haladás. Szimbolikus szerepe: az eszmék tagadása. Lucifernek a tagadó alapállása ironikus nézőpontként jelenik meg. A materializmust képviseli az idealizmussal szemben. Ádám: eszmék viszik előre a világot, Lucifer: biológiai valóság határozza meg a gondolataikat. A tömeg három színben jelenik meg, mint önálló szereplő: anyagi természetű indokai vannak. Athéni szín: fél, unatkozik, anyagi érdekből akarják megölni. Párizsi szín: vérszomjas (először az arisztokraták, majd Danton ellen) ( állatias; a forradalmi Évát a kéj vezeti. A nép a különbnek, az értéknek az elpusztítója. Londoni szín: önzés, vérszomj (akasztás), indulat: megtorolni a házasságtörést. A nép mindig az értékek pusztítását képviseli, akadálya az eszmék megvalósulásának. Állati ösztönök jelennek meg bennük. A felépítés is szimbolikus: 1. az egyéni nagyság (mindenki egyetért) 2. a tömeg nagysága (egy mindenkiért) ez az antitézise 3. magánéletben keresi a boldogságot (előzőekben a közélet) szintézis 4. kereszténység 5. tudomány (mindkettő ellentéte) 6. tett 7. praktikum, gyakorlat 8. irányító tudomány 9. menekülés (egészhez szintézis) ( triádikus szerkezet ( ( ( ( tézis ( antitézis ( ( ( ( ( szintézis ( ( ( ( filozófiai konstrukció ( ( ( ( Se nem optimista, se nem pesszimista. Mindenféle olvasót el tud gondolkodtatni. Ádám aktív hősből passzív szereplővé válik. 9. Hit és tagadás kapcsolata a műben, a tragédia történelmi és filozófiai háttere. A mű szellemiségét befolyásoló tényezők: Családja tragédiája: a tömeghez való viszonya ellentmondásos, általában értelmetlen, befolyásolható közegnek tartja az embereket, a tömeget . Saját tragédiája: Felesége Fráter Erzsébet könnyelmű, könnyűvérű nő volt, ezt a hajlamát különösen akkor élte ki, amikor ő börtönben sínylődött. Szabadulása után el is váltak. Feleségének alakja föltűnik néha Éva alakjában. Történelmi körülmények: Madách a 48-as forradalom bukása után írja meg a művet, az Egész európai közgondolkodásban megjelent egyfajta kétely: van-e történelmi fejlődés, célra vezetnek-e a forradalmak? Hegel dialektikája: A XIX. század első felének legjellemzőbb filozófusa, szerinte a történelem az eszmék megvalósulásának színtere, az egyes történelmi korok ún. tézis, antitézis és szintézis rendben követik egymást(Pl.: az egyiptomi szín főeszméje: milliók egy miatt, a rákövetkező görög (athéni) szín gondolata: egy milliók miatt, a műből teljesen hiányzik a színtézis, ez a jelentést nagyban befolyásolja. A liberalizmus: szó szerint szabadelvűséget jelent, a XIX. század első felének egyik meghatározó politikai irányzata, filozófiai szempontból a legfontosabb gondolata: az ember szabad, életéről, sorsáról teljesen szabadon dönt: Ádám alakjában mutatható ki a liberalizmus hatása! A pozitivizmus: a század közepének filozófiai irányzata, egyik gondolata, hogy az ember ösztönei által meghatározott, ezeknek kiszolgáltatott lény, nem is mer el semmilyen ún. magasabb emberi jelenséget (erkölcs, érzelmek, művészet), minden visszavezethető a puszta létfenntartás ösztönére: Lucifer tipikusan ennek a nézetnek a képviselője. A kispolgári szocializmus: a század első felének egyik politikai irányzata. Főleg Franciaországra jellemző, egy francia gondolkodó Fourier képzelte el az ideális társadalmat, amit falansztenek nevezett el. A mechanikus materializmus: az a nézet, mely szerint a világ anyagi eredetű, nincs benne fejlődés, változás, egyfajta körforgás jellemző pusztán. A nap kihüléséről szóló elméletet egy Helmholtz nevű német fizikus hirdette ezt Madách korában, az eszkimó-színben figyelhető meg hatása. 10. Az eszmék szerepe és változása a tragédiában. A mű legfontosabb kérdései: az alapvető kérdéseket az első három szín veti fel: el tud-e szakadni az ember mindenféle transzcendens hittől, Istentől? Ha elszakad Istentől, be tudja-e rendezni úgy a történelmet, hogy annak valamilyen értelme, célja legyen. Az Isten által magára hagyott ember létre tud-e hozni olyan társadalmat, amely elősegítheti az ember sokoldalú képességeinek megvalósítását. A történelmi színek úgy foghatók fel, mint ezekre a kérdésekre adott válaszlehetőségek. Lucifer egyfajta választ már a történelem megkezdése előtt ad Ádámnak, már előre kijelenti, hogy a történelemnek semmilyen célja nincs. Ádámot úgy próbálja meggyőzni erről, hogy egy álom keretében bemutatja neki az emberi történelmet a kezdetektől a végső pontig. A műben fokozatos értékcsökkenés megy végbe, egyre nő azoknak az eszméknek a száma, amelyekből Ádám kiábrándul. A 13. színben az ún. űr-jelenetben egészen az öngyilkosság gondolatáig jut el, ekkor azonban Éva bevallja, hogy gyermeket vár (anyának érzi magát) emiatt Ádám nem válik öngyilkossá és megfogalmaz egy olyan értéket, amely megtartó eszme lehet: "A cél halál. Az élet küzdelem, s az élet célja a küzdés maga." Ez azt jelenti, hogy a biztos eredmény tudata nélkül is van értelme az emberi életnek. Ez maga az út, amely bármilyen előjelű eredmény felé vezet. Itt azonban nincs vége a műnek, ezt követi az eszkimó-szín ,mint az emberiség történetének végpontja, itt maga a létfenntartás is lehetetlenné válik, s ez a jelenet némileg csökkenti Ádám korábbi gondolatainak hitelességét. Ez a hitetlenség a mű befejezésére, az Isten szavaira is átsugárzik, hisz ő nem tud mást mondani, mint amit Ádám korábban megfogalmazott: "ember küzdj és bízva bízzál!" 11. A mű zárlata, a XV. szín értelmezése 1.) Sőtér István - Németh G. Béla: A mű legnagyobb erénye nyitottsága, s ez szinte példátlan a kérdéseket mindig lezáró XIX. századi magyar- és világirodalomban. Ádám álmából fölébredve, s a XIV. szín rettenetétől vezérelve a végső megoldáshoz, az öngyilkossághoz akar menekülni. Éva anyasága értelmetlenné teszi tettét. Ádám az Úrhoz fordul kérdéseivel: van-e értelme az emberi életnek és küzdésnek, alakítható-e az emberi élet és történelem, vagy csupán a kör- körösség értelmetlenségét szenvedjük végig. A konkrét kérdésekre az Úr nem ad egyértelmű választ, a küzdésetika és az isteni kegyelemre való ráhagyatkozás fontosságát hangsúlyozza, s így a filozófiai kérdésekre erkölcsi szinten adja meg a választ. Így válik nyitottá a mű, a kérdésekre minden kor olvasójának magának kell felelnie. 2.) Az eszkimó színből felébredve Ádám válasza nem is lehet más, mint az öngyilkosság. A jelenet Schopenhauer filozófiájának dramatizálása, a világ értelmetlenségét felismerő individuális tettel, majd annak értelmetlenségével. Madách kérdése az, hogyan lehet meghaladni a schopenhaueri jogos pesszimizmust. Egyrészt a szabadság méltóságának és felelősségének felismerésével, ezt hangsúlyozza az angyalok kara. A szabadság lényege pedig a választás lehetősége és felelőssége. Másrészt meghaladható a pesszimizmus a világban való helytállás, a teremtő ember kötelességtudatával illetve a teremtményvoltot felismerve a kegyelemre való ráhagyatkozás képességével. Ily módon Madách kikerüli a pozitivizmus egyoldalúságát és az alapfilozófiák csapdáját, s hogy feleletet adhasson, visszanyúl Kant kötelességetikájához, illetve Szent Ágoston kegyelemtanához. Az Úr felszólítása tehát a teremtő- és teremtményvolt egységét hangsúlyozza. 3.) Az ember tragédiája az ész segítségével a teremtett világból kilépett ember tragédiája. A végső konklúzió a második világ bukása, az ember alulmaradása a természettel szemben. Még akkor is, ha ez az antitézis mindkét világot elpusztítja. A tragédia azonban nem vonja kétségbe a teremtő ember feladatát, az akaratot és a rációt, de korlátok közé szorítja; az emberi törekvések nem léphetik túl a természeti és isteni törvények határait. Az utolsó színben Ádám úgy érzi, magára maradt a megélt élmények tragikus következményeivel. Az Úr szava Ádám magányát is oldja, mikor mellérendeli Évát, aki szenzibilitásával (=érzékenységével), női mivoltánál fogva alkalmasabb az isteni sugallat befogadására. De mellérendeli Lucifert is, aki éppen tagadásával fogja új utak keresésére indítani Ádámot. Hangsúlyozza az Úr a lelkiismeret szavának fontosságát is, mely ellensúlyozza a ráció gőgjét.