Madách Imre (1823 - 1864) Életrajz - 1823. jan. 21-én született Alsósztregován - köznemesi család - anyja: Majtényi Anna, gazdag - 1834. apja meghal - élete végéig anyagilag független - 5 gyerek, magániskolák - 1837-től pesti egyetem, filozófia ® jog - romantikus alkat, bizakodó, haladás - 1840. egyetlen kiadott verseskötete: Lantvirágok (szerelmes versek Lónya Etelkához) - beteges, magánúton fejezi be az iskolát - joggyakornok Balassagyarmaton, majd betegsége miatt lemond, Pesti Hírlap- ba ír - 16 éves korától drámákat ír (6 tragédia, 1 szatírikus vígjáték; nem kiemelkedő) - 1844. Fráter Erzsébetet megismeri - 1845. házasság Csécsén - boldogok, 3 gyerek (Aladár, Jolán, Borbála) - nem harcol a szabadságharcban, de sok ismerősét megölik - elítélteket bújtatott ® 1852-ben letartóztatják ® börtön, birtoka jövedelmét lefoglalják ® bizonyíték hiányában szabadlábra helyezik 1853- ban, de Pestet nem hagyhatja el. - házassága ezalatt megromlik ® válás váltás a művészetében: gondolati költemények 1859. A civilizátor "komédia Aristophanés modorába" (nincs felvonás, kardalok tagolják) 1859.-60. Az ember tragédiája (1862-ben adják ki) 1862. Kisfaludy-társaság, 1863. Akadémia tagja 1860.-61. Mózes "dramatizált eposz" 1860. Nógrád megy követe ® 1861. Országgyűlés, képviselő ® lemond (búcsúbeszéd, röpiratként megjelenik) 1864. Alsósztregován meghal Az ember tragédiája - műfaja: tragédia - nem igaz - drámai költemény - gondolatlírai jellegű - keretszínek: 1.-3., 15. - tört.-i színek: 4.-14. Kérdései: - van-e szabad akarat (emberi létben nincs) - tört.-ben van-e fejlődése (eszme, eszmét vált) - egy szintig fejlődik, utána visszafejlődés - eleve visszafejlődés van - van-e értelme az emberi létnek - ember + tömeg kapcsolat Szerepkörök: - Ádám, Éva,Lucifer, Úr - alap Személyiség szférák: - emocionális - érzelmek (Éva) - tudati, ész (Lucifer) - plagmatikus - gyakorlati (Éva) - ösztönszféra (Éva) Ellentétek: |Lucifer |® | |¬ |Ádám | | | | |- teljes |- kapcsolat | |lénye,egész teremt.|megmarad | | | | |- ésszel |- becs.,tudásvágy | |- 1. Nem Ist. |- Éva húzza | |teremtménye |keresztül | |egyszemélyi hat. |Lucifer számítását | |ellen | | |- 2. Teremtés ellen|- szabad akarat | |- rossz, |nincs - | |összhang nincs |öngyilkos | |- 3. Meg akarja |- eszköz ellen | |dönteni az |tiltakozik - | |úr teremtését, Ádám|Lucifer eszköze | | |ekkor lesz | |- diszharmónia, |- harmónikus világ | |küzdés |- Paradi- | |- Évára nem hat |csomszerű | |- tudás, negatívum |- | | |teologikus,célelvű | | |tört-i hit | |- saját célját |- célelvű fejl. | |szolgálja, nem |való hit | |Ádámét |- romantikus | |(látszólagos) |liberalizmus | |- determinált, |- tudással | |előre elren- |kápráztat el | |delt |- állandóan bízik | |történelemszemlélet| | | | | |- negatív oldalról |- mindig új hit | |minden, | | |kételkedés |- eszénél fogva | | |vezérelhető | | | | |Madách ellentmondásosságának kibővített | |belső párbeszéde | Lucifer ¬® Éva Ádámért ész ösztönösen létével Lucifer ¬® Úr - keretszínek forrása a Biblia (Mózes első könyve, Teremtés) - Biblia ¬® Ember tragédiája - nem olyan mindenható: - alkudozás Luciferrel: - 2 fát nekiad - paradicsom egy részét neki adja (rossz sziget) - örökélet fa - halál, hazudik - Éva - nincs bennük rossz - ehetnek a fából - teremtés ellentmmondása - beavatkozik az evéstől - van félnivalója - Lucifer kifogásol a teremtésben tört.-i színekben nincs jelen az Úr - Úr visszanyeri pozícióját: - ítélkezést visszanyeri - végén - szerepeket oszt Jellemek: Éva: - naív - ált. női tulajdonság (szép, kiváncsi) - örök nő típusa - ősi homályos ösztön - költészet - szeretet, jóság - kapcsolat éggel - teremtés közös - nem lázad az Úr ellen - összekötő szál az égiekkel Ádám: - becsvágy, tudásvágy - jövőt nem akar, öngyilkos akar lenni - szabad akarat - Lucifer győzelme lenne - kitert fenn a helyes úton - tett, küzdés, tudás - építéstudat - élet titkát keresi - Éva tudja, csak nem akarja megérteni Lucifer: - örök tagadás - alapeszmét képvisel, nem a jellem a fontos - fondorlat - Éva egy szóval megdönti - Ádámban új eszméket ébreszt - negatív Szempont: - lázadás minősége, tartalma - bűnbeesésben mi a szerepük - személyiség, mi a domináns - tört.-i színekben Ádám, Éva szerepe - szembenáll a tört.-i helyzettel - Ádámot segíti: szépség, érzelem (+: tiszta érzelem, -: tulajdonság, eltorzult alak) Teremtő elv: - Ádám Istenné akar vállni, tört.-i eszméket követ szellemi úton - Paradicsom létreehozása - Éva érzelmi úton, testben hordozza Történelmi színek: II. Egyiptomi: - Istenkirály - Úrnak közelebb - önistenülés legmagasabb színe: "Erősebb lett az ember, mint az Isten" - piramis - öröklét - cáfolás - halála - dicsőség szétporl. - múmia bemutatása "Milkjók egy miatt": - jövőben főnök-e - eszme nem marad - piramit por betemeti - eszme kell: "Enyésszem az egész, ha él a köz" V. Athéni: - demokrácia, szabadságban élnek az emberek egyén ítélkezhet, szerepe van az önérdeknek, olykor hazugság által befolyásolják, szabad akarat - nem teljesen valósul meg - áruba bocsájtják szavazati jogukat - egyén, közösség viszonya - kezdetben bízik a népben, az athéni közösséget szolgálja - később megbánja, nem bízik már benne - Lucifer és Éva is visszautal Egyipt.-ra, mintha az jobb lett volna - nem keres megoldást a 2 szín megoldására, új eszméket tűz ki maga elé, az élet minnél teljesebb élvezete VI. Római: - végére új eszme jelenik meg: kereszténység, szeretet - Ádám kezdetben fogad Júliára - Éva-Júlia felidézi a paradicsombeli tisztaságot, és ezzel felkelti Ádámban a tisztaság iránti vágyat - szereti Ádámot, és hűséges hozzá - Ádámban lelki fordular áll be, megcsömörlik, alkalmassá válik a szeretet befogadására. - Péter apostol szerepe: - ő képviseli a szeretetet - kereszténység képviselője - megmondja mi a rossz Rómában - cél: - szeretet eszme - lovag-erény - női ideál VII. Konstantinápolyi: - szeretet eszme folytatódik - Ádám keresztes lovag, nem úgy fogadják ® csalódás - "i" különbség (Homoiusion, Homousion) - máglya-halálok - Éva megjelenik, új eszme: szerelem - minden eszme így fog elbukni (Lucifer) - eszme meggúnyolása, bűnbocsánat pénzért - eretnekek, zsoltárt mond - szerelem a zárka miatt nem valósulhat meg, a kereszt. eszme gátol - idézet elejéről - Lucifer: egyes ember a kor szelleme ellen nemtehet semmit - Ádám: idézet végéről elege van, csak szemlélő lesz megadja magát Lucifernek - Lucifer: megjósolja, hogy úgy is lesz új eszméje szemlelődő Londontól lesz, kapcsolat eszményi VIII. Prágai: - Kepler - új eszme: tudomány - jóslás - Luciferre bízza - maga árulja el az eszmét - pénzért hamis jóslat - horoszkóp - Éva kettős szerepe tiszteli Ádámot, de elárulja nőiség eszményét -középkor alkonya - kettejük kapcsolata - nő mostmár nem is nő - iszik, el akar szabadulni a világtól, nem talál csak így új eszmét IX. Párizsi. - álmodja - forradalom - "Szabadság, egyenlőség, testvériség" ( Athén ,Egyipt.-Athén, Konstant.) - korábbi színekben külön-külön elbukik - álom az álomban - előrevetítő jellegű: külön-küllön eszmék végleges elbukása - Éva kettős szerepe - történalmi színekből csalódva távozik - Párizsból nem - párhuzam: francia forradalom, Magyarországi forradalom(1848) (Madách a híve) - Athén-Párizs párhuzam: népért tesz mindent, de majd a nép ellene fordul különbség: a fr. Nép következetes, az athéni könnyen befolyásolható - Danton elbukik - az arisztokratákat pártfogásába veszi kétlyek élnek benne: - elvárt szerepnek nem tud megfelelni - eszköz: Éva két alakja - rájön, hogy szakadék van Danton belseje, és a tőle való elvárások között - csalódik: az eszmények így elfajultak, az eszme dogmává válik - nem csalódik: a nép ítél, és alá is veti magát; a nép erejét képviseli X. Prágai: - lelkesedik a korért, amit álmában látott - úgy gondolja, hogy az eszmék jók, és még újra megjelennek XI. Londoni: - szabadság - fordulópont - innentől Ádám csak szemlélő - eddigi színek a múltban játszódtak, ettől Madách jelenében játszódik - nincs nevük, az ember egyéniségének nincs szerepe - Ádám nem válik ezután kiemelkedő személyiséggé - csalódás: - a szabad verseny lényegében kötött - mindent a pénz irányít - hiányzik a kegyelet (emberiesség) "Kutyának harca egy konc felett" - Éva valóságossá emelkedik - mindenki pusztulásra van ítélve XII. Falanszter udvara: - (Charles Fourier: eszményi társ.) - nagy közösségek - mindenkinek a hajlamainak megfelelő dolgozás - termelt javak elosztása - utópista szoc. nézet ellentétét bizonyítja: - az egyenlőség végső cáfolata - mindenki formaruhát hord - nincs kiemelkedő személyiség, nem szabad egyéninek lenni - tudomány is megcáfoltatik: tudás energiát akar nyerni (teremtés utánzása) - föld szelleme: az ember nem lehet olyan, mint az Isten - meghazuttolják Lucifert, az érzelem nélküli világot világot nem lehet újra teremteni (hiányzik az utolsó lépés) - Éva lendíti ki: szépség felkelti Ádámban a teljesség utáni vágyat - űrbe megy: - tiszta szellemiséget keresi - Földet itt hagyni XIII. Űr: - testnélküli életet akar - mindent ott akar hagyni a Földön - hiányoznak a földi kötelékek - nem akarja feladni - visszamenni - Luciferrel dacol - Földszellem szavai - határ-halál - Lucifer olvasó előtt leleplezi magát - Következtetések: - megsemmisülésnél még mindig jobb a földi élet - ember: szellemi + anyagi - élet boldogsága a küzdés - addigi felfogása célelvű volt - már szinte nincs is végső cél - Cél: - vissza, új eszme - régi eszmék (fejlődéshez kellenek) XIV. Eszkimó: - egész Föld kihűlt - ember végletesen visszafejlődött - eszkimó Ádámot Istennek hiszi - csak fóka kell a létfenntartáshoz - nincs cél Kérdésekre válaszok: - nincs történelmi fejlődés - fejlődés: mindig új eszmék, technika fejlődik - visszafejlődés: egész emberiség erkölcse, szelleme - egyén szerepe a történelemben: - "Milljók egyért" - Egyenlőség - egy mindenkiért - Mindenki önmagáért - Minden a közösségért ® egyik sem jó, de nincs többféle - szabad akarat: - Lucifer szabad akaratot ad Ádámnak - látszólagosan érvényesül - XV. szín alapján nincs (vagy Lucifer, vagy Isten) - Angyalok kara szerint: részlegesen (Úrtól függő) szabad akarat van - az élet önmagában értékes (Éva gyereke miatt jön rá) - Ádám filozófiai jellegű kérdéseire Isten: "Küzdj, és bízva bízzál" - transzcendens világkép - a segítség Éva - etikai választ azért nem ad, mert nem lenne célja, küzdése Ádámnak, nem élne erényes életet