Kölcsey szerepe a XIX. század elejének magyar szellemi életében Kölcsey Ferenc 1790. aug. 8-án született Sződemeteren. Édesapja, Kölcsey Péter nemesi származású földbirtokos. 6 éves koráig Sződemeteren lakott. Gyönge testalkatú, s visszahúzódó, zárkózott természetű gyermek volt. Himlő következtében fél szemére megvakult Örömtelen ifjúság jutott neki osztályrészül: mindkét szülőjét hamar elvesztette. Ez a magány állandósult egész életében. 1796-1805-ig a debreceni kollégium lakója. Nagyon sokat olvas, a könyvek világába menekül. Nagyon sok antik művet olvasott, innen ered az antik világ iránti vonzalma. Kazinczyval Csokonai temetésén találkozik először (1805), s főiskolai deáksága idején már levelezett vele. Kazinczy szívébe zárta, bátorította őt. 1805 és 1807 között sok verset írt, de Kazinczyval való megismerkedése következtében ezeket megsemmisítette. Amikor Kölcsey 1808-ban összetépte addig írt verseit mindenestül Kazinczy oldalára állt. Ebben az időben a széphalmi mester hatása rendkívüli volt számára. Kazinczy példájára és ösztönzésére elsajátította és magáénak vallotta a klasszicista esztétikákat. Lelkes híve lett a nyelvújításnak. Ebben az időben lépett az irodalmi nyilvánosság elé. 1814-ben Pécelen készítették el Szemerével együtt a Felelet a Mondolatra című gúnyiratot. A Felelet 1815 augusztusában jelent meg, s ez Kölcseynek igen sok ellenséget szerzett. A legtöbb ellenérzést az 1817-ben megjelent két recenzió, a Csokonai-Berzsenyi bírálat váltotta ki, de éppen ez az esztendő vetett véget Kölcsey és Kazinczy szoros szövetségének. Ennek oka az a fordulat volt, mely ez idő tájt Kölcsey gondolkodásában, irodalmi nézeteiben, ízlésében bekövetkezett. A részigazságot tartalmazó írások merev klasszicista platformról ítélik meg a két költőt, de éppen művészi újításaikat tartja hibának. Költői pályáján az 1817-es esztendő hoz fordulatot, ekkor írja meg a 'Rákóczi hajh, Bercsényi hajh...' kezdetű ódát, melyben először fordul a szabadságharc emlékét felidézve a nemzeti történelem felé. Kölcsey fokozatosan újragondolja esztétikai elveit és nyelvfelfogását: - A klasszicizmus normatív nyelvszemlélete helyébe az organikus nyelvfelfogás kerül. - A fordítás helyett az eredetiség fontosságát hangsúlyozza. - Az antik minták követése helyett a nemzeti történelmet és patriotizmust hirdeti. E 3 tényező együttesen már a romantikát jelzi. Ez tükröződik az 1821-től kezdődő csekei nagy költői korszakában. A kibontakozó romantika hatására az eredeti nemzeti irodalom igényét szögezte szembe az elburjánzó fordításokkal. A világnézeti-esztétikai változások, vajúdások tetten érhetők ebben az időszakban a lírai költészetben is, s érdeklődése a népdal felé fordul . A Nemzeti hagyományok című tanulmány egyértelmű szakítás már a művelődés klasszicista eszményével, s mindenestül a romantika talaján áll. Jogi tanulmányai befejezése után Pestre utazott joggyakorlatra. Ekkor kapcsolódott be az ottani irodalmi életbe, de ott csak bő fél évig tartózkodott. Ezután rokonainál lakott, majd 1815-ben öccsével Csekén telepszik le. A természeti táj elragadó, de a vidéki magány és a hozzá hasonló emberek hiánya teljesen letörte: művelt emberek közé vágyott. 1817- ben, Kazinczytól való elfordulása után, a magány még nyomasztóbbá vált. Öccse megházasodik, így Kölcsey rábízza a birtokot, mert Pestre szeretne költözni. Az 1826-os esztendő az esszé- és tanulmányíró Kölcsey leggazdagabb és legtermékenyebb éve. 1824-26: az Élet és Literatúra folyóirat hasábjain folyik az ún. Iliász- pör, az első magyar plágium (=csalás) vita. Vályi Nagy Ferenc erdélyi költő közreadta Iliász-fordítását, beemelve munkájába a Kölcsey-fordítás töredékeit is. Kazinczy és köre Vályi mellé áll, hiszen a klasszicizmus - a kultúra egyetemességéből kiindulva - természetes írói gesztusnak tartja az átvételt. Kölcsey már az írói tulajdonjog mellett száll síkra. 1826: Mohács - emlékbeszéd, mely nem hangzott el. Kölcsey egyszerre veti fel a nyitottá és egyetemessé váló világ gondolatát és hív fel a nemzeti múlt megőrzésére és feldolgozására. Kifejti demokratikus nemzet- és hazafelfogását: "Rang és birtok egyesek sajátja, a nemzet és haza nevében mindenki osztozik." 1826: Nemzeti hagyományok című munka. A reformkori magyar irodalom legfontosabb elméleti, esztétikai alapvetése. Herder organikus történelem- és nyelvfelfogásából indul ki, megkülönböztetve kultúrtipológiájában a szervesen, önmagából fejlődő, eszményinek vallott görög kultúrát és az imitáción alapuló rómait. Az európai művészet további fejlődése sem segítette az organikus fejlődést, hiszen a kereszténység, mint egységes ideológia homogenizálta a kultúrát. Vissza kell térni az organikus fejlődés útjára, hogy nemzeti irodalom létrejöhessen. Vissza kell nyúlni a gyökerekig. Kölcsey ezt a még föllelhető ősit a kuruc dalokban és a köznépi énekekben vélte fölfedezni. Kölcsey azonban a folklórt önmagában még nem tartotta esztétikai szempontból értékesnek, a népköltészetet fel kell emelni a magas művészet szintjére. Fa-hasonlattal világítja meg ennek értelmét: a fa a gyökerekből táplálkozik (folklór), de értékét, szépségét a virág ill. a gyümölcs adja. Ezzel a művével elvi szinten tisztázta a népköltészet jelentőségét, és utat nyitott az új ízlésirány, a népiesség előtt. 1827-ben meghal öccse, Ádám. Kölcsey magáravállalja a család támogatását és unokaöccse, Kálmán neveltetését. Visszavonul birtokára, rendbe hozza a gazdaságot. Fokozatosan tér vissza a közéletbe. Szatmár megye szabadelvű csoportjának vezetője, főjegyző. Az 1832-36-os országgyűlésen Szatmár megye küldötte. Politikai nézeteit leghívebben 'Országgyűlési napló' című munkája őrzi. A vállalt és hirdetett elvek: - nemzeti függetlenség - polgári és emberi jogok - jobbágyfelszabadítás - nemzeti egység - vallási egyenjogúság - a magyar nyelv hivatalossá tétele Mint a liberális ellenzék vezető szónoka, fölszólal a lengyel és görög szabadságharc ügyében is, fölismerve, hogy a nemzet sorsa csak európai összefüggésben oldható meg. 1826-tól Szemere Pállal együtt szerkeszti az első magyar esztétikai folyóiratot, az Élet és Literatúrát. 1827-ben öccse halála után végképp megsemmisíti Pestre költözésének tervét. Életének új fordulata következik, amikor hivatalt vállal és "a közdolgokba való avatkozás által" kívánta "kideríteni" lelkét. Az 1825 óta felpezsdült politikai közélet Kölcseyt is magával ragadta. 1829 júliusában Szatmár megye adminisztrátora megyei aljegyzővé nevezte ki, 1832-ben pedig főjegyzővé választották. Kitűnt fontos beszédeivel, elméleti felkészültségével, meg nem alkuvó elvi következetességével. Széchenyi István Hitel című műve (1830) is rendkívüli hatással volt rá. Ezért fogadta el országgyűlési követté választását 1832 novemberében. 1832 december 11-én érkezett meg Pozsonyba, s még aznap elkezdte írni műfaji szempontból is egyedülálló remekművét, az országgyűlési naplót. Kemény szavakkal, a parasztfelkelés riadalmát keltve sürgette a jobbágyfelszabadítást - legalább örökváltság útján. Még ugyanebben a hónapban (1834 november) Szatmár-megye közgyűlése olyan új utasításokat adott követeinek, hogy tagadják meg eddig követett elveiket, forduljanak szembe a jobbágyfelszabadítással. Kölcsey nem volt hajlandó korábbi elveivel, meggyőződésével szembefordulni. 1835 február 9.-én mondta el Búcsú az Országos Rendektől című beszédét, s ebben hangzott el a már szállóigévé vált figyelmeztetés: "Jelszavaink valának: haza és haladás. Azok, kik a haladás helyett maradást akarnak, gondolják meg: miképpen a maradás szónak több jelentése van. Kor szerinti haladás éppen maradást hoz magával veszteg maradás következménye pedig senyvedés.". Pozsonyból való távozásakor az országgyűlés felfüggesztette tanácskozásait, Kossuth az Országgyűlési Tudósításokat gyászkeretben jelentette meg, a búcsú banketten Széchenyi is köszöntötte Kölcseyt, az ifjúság pedig bérkocsikon kísérte a városból kivezető úton. Kölcseyt lesújtotta a politikai fordulat, még inkább az országgyűlés terrorisztikus feloszlatása 1836-ban. Úgy vélte, a nemzet megmentésére elveszett a történelem által megújított legutolsó alkalom. Foglalkozott az országgyűlést követő politikai perekkel, feliratokat készített többek között Lovassy László és társai, valamint a bebörtönzött Kossuth Lajos ügyében. Élete legutolsó hónapjaiban a szintén perbe fogott Wesselényi Miklós védelmében dolgozott. Halála hirtelen, váratlanul következett be. Egy hivatalos útja alkalmával a szekéren utazva viharos zápor érte, meghűlt, s egyheti betegeskedés után, 1838 augusztus 24.-én maghalt. Mikor halálhírét pár nap múlva megtudta Wesselényi, így sóhajtott fel: "Nem közénk való volt". Az akadémián Eötvös József tartott fölötte gyászbeszédet. Kölcsey lírájának általános jellemzői egy vers bemutatásával A romantikus irónia Kölcsey lírájában (Vanitatum vanitas, Zrínyi második éneke) Lírai költészetét egyrészt ideálokért való rajongó sóvárgás, másrészt a belső meghasonlás, a céljainak elérhetetlenségéből fakadó fásult közöny jellemzi. A vágy és a valóság, az ideál és a realitás ellentmondásai között vergődő lélek az önmagát sebző pátoszig emelkedik egyik korai versében, az Elfojtódásban. A kiáltás a vágyott állapotnak a megsejtése és ennek rögtöni s végleges elenyészése érzetében szakad fel benne. A kielégítetlen vágyak visszahatása a fásultság, a közöny, a pesszimista ingerlékenység, s ez éppen korábbi sóvárgott ideáljait tagadtatja meg vele. S ki kellett ábrándulnia abból a téves elképzelésből is, hogy a világot valamiféle elvont rend, igazság és ábrándulnia abból a téves elképzelésből is, hogy a világot valamiféle elvont rend, igazság és tudatos célszerűség igazgatja. Korai verseinek hangja panaszos, érzelmes. Lírai költészetét egyrészt elvont ideálokért való rajongó sóvárgás, másrészt a belső meghasonlás, a céljainak elérhetetlenségéből fakadó fásult közöny jellemzi. A vágy és a valóság, az ideál és a realitás ellentmondásai között vergődő lélek a pátoszig emelkedik az Elfojtódásban (1814). Az átmenet verse. A formát már megbontja a szentimentalizmus világképéből fakadó tárgynélküli fájdalom, ugyanakkor Kölcsey még nem birtokolja a verset összetartó szervezőelvet. A főnévi igenévvel kifejezett általános alany az egyetemesítést szolgálja. Ugyanakkor az ok- ill. célhatározók elmaradása jelzi a főnévi igenévvel kifejezett cselekvés irányultságának hiányát, a hasonlítói-fokhatározói mellékmondat csak a fájdalom nagyságára utal. A második versszakban az általános érvény személyessé tétele történik az egyes szám első személyű birtokos névmással. A harmadik versszak fölerősíti a személyessé tételt, mindez azonban a szentimentalizmus elkoptatott stíluseszközeivel és képeivel történik, nem konkretizálva, hanem hiteltelenítve az általánosítás érvényét. S ki kellett ábrándulnia abból a téves elképzelésből is, hogy a világot valamiféle elvont rend, igazság és tudatos célszerűség igazgatja. Ilyen hangulat szülötte a Vanitatum vanitas (1823). Az önmagával folyton küszködő, ám a kétségeken az erkölcsi parancs értelmében felülemelkedő Kölcseynek eszmei szempontból ez a vers a mélypont, amennyiben mélypontot jelent a kiábrándultság, a hiábavalóság érzete. Ugyanakkor poétikai és esztétikai szempontból az egyik legjobban megalkotott költeményről van szó. Szerkezete: 1. vsz.: A Szentírásra, a legfőbb tekintélyre hivatkozik, és fogalmazza meg az élet törvényszerűségét, a hiábavalóságot. 2-8. vsz.: Az állítás bizonyítása a földtörténet, az emberi történelem, a tudomány, a filozófia, a retorika és az érzelmek szintjén és példáival. 9. vsz.: Általánosító tételmondattal indul, s ebből vonja le a vállalható erkölcsi magatartásformát, a hiábavalósággal számotvető sztoicizmust. 10. vsz.: Az értelmetlenség, reménytelenség újbóli és ismét általános érvényű megfogalmazása. A vers latin címének jelentése: "hiúságok hiúsága", "hiábavalóságok hiábavalósága". Az "írás", melyet forgatni kell, a Szentírás, az ószövetségi Biblia, azon belül a Prédikátorok könyve. Egyetlen témát variál: a földön minden hiábavaló. A tanító, bölcseleti jellegnek felel meg a versforma is, az úgynevezett kisebb Himfy-strófa a maga epigrammai csattanót, szentenciaszerű fogalmazást sugalmazó szerkezetével. a versforma epigramma, csattanót, szentenciaszerű fogalmazást sugall. Szimultán ritmus, 8/7 8/7 8/8 7/7. Rímképlet: ababccdd. A költő tulajdonképpen nem a maga nevében szólal meg, hanem a bibliai Salamon király bölcsességét veszi pajzsálarcul maga elé, s így méri fel a lét, a természet, a történelem és a kultúra területét. Az első strófa összefoglaló érvénnyel előrevetíti a tanulságot: "Minden épül hitványságon." - "Mind csak hiábavaló!". Ezt a tanulságot nyomatékosítva ismétli meg a költeményt záró két önmegszólító versszak. A közbezárt hét szakasz közül három a léttel (2.,7.-8.), négy (3.- 6.) a történelmi erőkkel és a kiemelkedő személyiségekkel foglalkozik. A költemény legfőbb szerkesztő elve itt (2.-8.) a metaforikus ellentétpárok (paradoxonok) halmozása. Az ellentétpárokkal a költő az ideáljait rombolja szét, komolyan gondolja, bár belső vívódást okoz neki. Romantikus irónia: ami világfelfogás, nem pedig stilisztikai eszköz, a világ minden értékét értéktelennek tartja, és megkérdőjelezi fontosságát. Feltűnő az igék hiánya. A 3.-tól a 6. strófáig tartó egység a história, az erkölcs, a filozófia és a művészet kiemelkedő nagy személyiségeit és tetteit szállítja le önmarcangoló fájdalommal a nevetségesség szintjére. A legutolsó sor visszakapcsol a vers indításához - magába sűrítve immár a korábbi versszakok keserű tapasztalatainak kínzó élményét. A mű alapgondolata: a földön minden hiábavaló, csalóka látszat csupán minden, sőt maga az élet is; a halál egyformán elviszi a bölcset és bolondot, a gazdagot és szegényt, az állatot és az embert. A költő tulajdonképpen nem a maga nevében szólal meg, hanem a bibliai Salamon király bölcsességét veszi pajzsul-álarcul maga elé, s így méri fel a lét, a természet, a történelem és a kultúra területét. Az első strófa összefoglaló érvénnyel előrevetíti a tanulságot: "Minden épül hitványságon" - "Mind csak hiábavaló!". Ezt a tanulságot nyomatékosítva ismétli meg a költeményt záró két önmegszólító vsz. Egykedvű nyugalommal, közönyös megvetéssel kell szembenézni a kiábrándító végkövetkeztetéssel. A föld, a természeti jelenségek s maga a történelmi idő is mind pillanatig tartó, szétpattanó buborékhoz hasonló jelenség; az élet semmi több, mint értelmetlen és cél nélküli körforgás. "Bölcs az, mindet ki megvet". A legutolsó sor visszakapcsol a vers indításához - magába sűrítve immár a korábbi versszakok keserű tapasztalatainak kínzó élményét. A költemény valóban a "nagy romantikus szembenézések és leszámolások egyik legnagyobbika". De a vers olvasása közben érezhetjük: a költőnek, aki szinte tréfálkozva hirdeti, hogy minden nagy törekvés hiábavaló, a szíve szakad e tanulság kimondásakor. A Himnusz után költészetének legjobb darabjai a hazafias líra köréhez kapcsolódnak. Az első reformországgyűlés elcsüggesztő megtorpanása, a konzervatív erők ellenállása a reformokkal szemben elmélyítették Kölcsey tragikus borúlátását, s a költő a nemzethalál víziójának rémületével viaskodott. Zrínyi dala a hazafiúi keserűség egyik leghatásosabb költeménye. Lírai dialógus ez, de a valóságos párbeszéd helyére a belső dialógus lép. A Vándor kérdései és Zrínyivel egybeolvadó énjének válaszai egyaránt az ő lelkéből szakadnak ki. A költemény tárgya a múlt és a jelen szembeállítása, mintegy a Himnusz 7. szakaszának részletezőbb kifejtése. A Vándor egy messze földről ide vetődött idegen, aki a magyarságot csak a régi nagyságának, dicső hőstetteinek híréből ismeri, s most szeretné azonosítani a lelkében elképzelteket a valósággal. A Vándor keresi a régiek legendás honszerelmét, a szép hazát, az önfeláldozó hősök harcainak színterét s az ősök példamutató serénységét. A válaszok kiábrándítóak, elutasítóak, leverőek. Különösen az utolsó versszak összegzése megborzongató: a dicső nép halott, "névben él csak, többé nincs jelen". A kérdések mindig anafórikusak (hol, hol...), s a múlt dicsőségét idézik. Ezt a múltat a tevékeny és alkotó hazaszeretet, a hősiesség és önfeláldozás jellemezte. A válaszok ennek negatív lenyomatai. Az utolsó válasz megszakítja az anafórák sorát ("Vándor áll meg!"), s ezzel nyomatékosítja a végső megállapítást, a herderi halál vízió legerőteljesebb költői kifejezését. - A nemzethalál víziójának döbbenetét sugallja. Zrínyi második éneke: 1838. Himnuszhoz hasonló hangnem (áldást kér), a költő a sorshoz szól (isten). Vallásos, patetikus hangnem, emelkedett hangulat jellemzi ezt a költeményt. Formailag dialógus, de egy monológ belső dialógus, nem konkretizálható a lírai énje sem. A legpesszimistább műve ez a költőnek. A cím utal a korábbi Zrínyi versre, a Zrínyi dalára, s ugyanúgy, mint amaz, ez is lírai dialógus. A Himnusz kérő esdeklő hangján fordul ugyan Kölcsey-Zrínyi a Sorshoz, itt mégsem az irgalmas Isten a megszólított, hanem a Végzet. Ennek döntései megfellebbezhetetlenek, hatalma az antik istenek fölé nőtt. A könyörgésben mégis ott bujkál a remény, hiszen az első strófa fohásszal indul és fohásszal végződik. A második szakasz a Sors válasz, megerősíti a külső veszély, az idegen támadás képzetét: a haza azért jut sírba, mert gyermekei "nem vontak körüle védfalat". A harmadik vsz.-ben felerősödik a vád. S most az eddig külsőnek érzékeltetett veszély váratlanul az ellenkezőjére fordul. Kiderül ugyanis, hogy a haza fiai azért képtelenek a haza védelmére, mert épp ők a haza ellenségei. A negyedik vsz kemény, megváltoztathatatlan ítélet; a törvény beteljesedik, a bűnökért bűnhődni kell, a büntetés megérdemelt. Kegyetlen és égető az a fájdalom, mely a befejezésben lüktet: ezen a földön az öröm és a boldogság lehetősége csak a magyarság eltűntével teremtődik meg. Pszichológiai folyamat: 1. versszak kiindulás kilátástalan ("szenvedő, nyög, vérkönny). 2. versszak: a költő segítségre vár, megjelenik a külső és belső ellenség képe, fél a magyar nemzet eltűnésétől (1795. Herder jóslata ( nem lesznek magyarok), a megoldás abban látszik, hogy ez a nemzedék eltűnik, újabb, jobb nép jön... Reménykedik a jobb jövőben, és a végén meg is nyugszik, hogy ez valóra fog válni. A magyarság sorsának problémái Kölcsey lírájában szabadon választott versek alapján ( Himnusz). Megjelenik nyomtatásban 1829-ben, az Auróra folyóiratban, a cenzúra miatt alcímmel. A cím: Hymnus, hagyományos költői műfajt jelöl, magasztos hangú, vallásos ódát. Hogyan vált a 'Hymnus' 'Himnusszá', azaz egy nemzet azonosságtudatát kifejező közösségi énekké? 1.) Kölcsey műve előtt két középkori eredetű egyházi népének töltötte be a nemzeti ének szerepét: Boldogasszony, anyánk...; Ah, hol vagy magyarok tündöklő csillaga... kezdetű Szent Istvánhoz és a magyar szentekhez szóló ének. 2.) Az irodalmi közvélemény hamar felismerte Kölcsey versének jelentőségét, de azt is, hogy nemzeti énekké csak megzenésítés után válhat. Bartay Endre, a Nemzeti Színház igazgatója '43-ban a Szózat, '44-re pedig a Hymnus megzenésítésére írt ki pályázatot. 13 pályamű érkezett, a bizottság elnöke, Egressy Béni Erkel Ferencnek ígérte a fődíjat 1844. június 15-én. Első nyilvános bemutatója július 2-án történt a Nemzeti Színházban. Majd elhangzott augusztus 10-én az Óbudai Hajógyárban a Széchenyi-gőzös avatásakor. Szeptemberben jelent meg a kottája, s a dallam elterjedt az egész országban. A forradalom és szabadságharc idején már nemzeti énekként éneklik. A bukás után betiltják, helyét a császári himnusz, a Gotterhalte veszi át. 1856. május 13-án Szatmárcsekén a Kölcsey-síremlék avatásakor hangzik fel újra. Történelmi háttér: 1820: forradalmi megmozdulások Nápolyban, Spanyolországban, s ennek hatására Metternich újoncköveteléssel és a hadiadó két és félszeresére emelésével áll elő. Az ellenállásra erőszakos lépés a válasz. Ebben a válságos történelmi szituációban lép fel a költő a közösség nevében a nemzet sorsának javításáért. Szerkezete: Az antikvitásig visszanyúló felépítés: ABA'-szerkezet. "A": odafordulás, megszólítás; a kérés könyörgés tárgyának megnevezése, rövid argumentáció (=érvelés). "B": a kérés részletezése, a magyar történelem bemutatása Isten és a magyarság viszonyának tükrében. "A'": variációt tartalmazva ismétli meg az első versszakot. Az érvelés ("B") felépítése: 2-3. vsz.: a múlt, mint értéktelített állapot; a fölhozott történelmi események és alakok már a XVI. századtól kezdve (protestáns prédikátor írók) alapvető toposzai a nemzet sorsával foglalkozó verseknek (Bendegúz, Árpád, Mátyás; Kárpátok, Tisza, Duna, Alföld). A búza és a szőlő (kenyér és bor) nem csupán a természeti gazdagság jele, hanem mint metonímiák az úrvacsorára ill. az áldozásra, azaz az Istennel való harmonikus viszonyra is utalnak. A múlt harmóniájának oka Isten kegyelme (felhozád, általad nyert). Kölcsey felfogása az ágostoni kegyelemtanon és a kálvinista predestináció- felfogáson nyugszik, azaz tehetetlenek vagyunk Isten kegyelme nélkül. 4-6. vsz.: indulatszó + ellentétes kötőszó (hajh, de) vezeti be az értékhiányos múlt bemutatását. Az érvelésben keveredik ok és okozat, nem dönthető el tisztán, hogy Isten elfordult a magyarságtól, s ezért vált bűnössé a nemzet, vagy a bűn miatt vonta meg Isten a kegyelmet. A következmény külső támadások, egymás ellen fordulás, s végül a hazájában hontalanná váló magyarság képe, a nagyszabású romantikus vízió ellenére is a protestáns prédikátor írók okfejtését idézi. 7. vsz.: A jelen képe: a rom, a romantika kedvenc költői toposza, hiszen egyszerre képes felidézni a múltat, az egészet és foglalja magába a jövőt, a teljes pusztulást. Kölcsey történelem- szemlélete a herderi organikus felfogással rokon, s a Himnusz kifejtő részében a születéstől (Bendegúz, Árpád), a fényponton át (Mátyás), a pusztulásig (jelen, öregkor) tekinti át a históriát. A halál vízió a reformkor nemzeti sorsódáinak legfontosabb jellemzője. Állandó említését több ok motiválja: - az aktuális költői szituáció, mely reális lehetőségét veti fel a nemzet pusztulásának - Herder nyelvhalál elmélete, mellyel minden felelősen gondolkodó XIX. századi művésznek szembe kellett nézni - Herder organikus történelem-felfogása, az emberi élet analógiájára elképzelt nemzetszemlélet - a nemzethalál, mint argumentum, retorikai eszköz, célja éppen a buzdítás, a pesszimizmuson való felülemelkedés Verselés: Kölcsey megváltozott esztétikai nézeteinek megfelelően ütemhangsúlyos, a legősibb magyar dalritmusra épül. A Vanitatum vanitas keserűsége, pesszimizmusa hatja át a Himnuszt is, de ebbe az imádságba azért némi reményt sző az Isten kért és feltételezett áldása, illetve szánalma. Kölcsey sajátkezű kéziratán a cím így fordul elő: Hymnus a Magyar nép viharos századaiból. Mindez a költemény megértése szempontjából nélkülözhetetlen: Kölcsey visszahelyezi költeményét a múltba, s beleéli magát egy akkori protestáns prédikátor - költő helyzetébe. Ez a lélekbeli visszahelyezkedés érteti meg a költemény mélyen vallásos jellegét, sajátos történelemszemléletét. Az alcím eredetileg a címhez tartozik. Ez fontos a költemény megértése szempontjából. A költemény a magyar történelem fontos mozzanatait mondja el sorban (a II., III., IV., V. versszak a múltat mutatja be; a VI., VII. a jelent; a VIII. versszak a jövőt is bemutatja). A felsorolásból kiderül, hogy Mátyás halála és Mohács után változott az ország sorsa rosszra (logikai ballépés: a mongolok sokkal előbb voltak, mint Mohács, de Kölcsey előbb a pozitívumokat, utána a negatívumokat akarta felsorolni). Kölcsey szerint bűneink végzetes következménye a belső viszály és a ránk támadó török és tatár csak isten ostora. Az első és az utolsó versszak a verset egy keretbe foglalja. Mindkét versszak imaszerű, Istenhez való fohászkodás. Az első egy nagyon erős felszólítással kezdődik. A költő az áldást kéri Istentől a magyarság további harcaihoz, jólétéhez. Az utolsó versszak ellentéte ennek, a vers végkövetkeztetése. Gyenge, könyörgésszerű, már lemond a harcról és csak egy kis alamizsna békéért könyörög. A Himnusz címe ellenére egy Istenhez könyörgő ima. Versformája: nyolc 7, illetve 6 szótagos trocheusi sorokból álló, keresztrímes strófaszerkezet. A vers legelején és az utolsó strófában megszólított Isten az események mozgatója: Tőle kaptuk mintegy ajándékba a "szép hazát", de bűneink miatt jogosan sújt a balsors százados szenvedéseivel. A XVI-XVII. századi siralmas énekek, az úgynevezett jeremiádok történelemlátása ez, s ezek a régi énekek még részletező bűnlajstrommal is alátámasztják a büntetés jogosultságát. A Himnusz Istene nemcsak szuverén ura a világnak, hanem kérlelhető, befolyásolható is az emberi erőtől. Ezt bizonyítja az imaforma. Kölcsey verse követi a jeremiádok szerkezetét. A 2. és 3. versszakban Isten ajándékait sorolja fel, itt Isten a cselekvő alany. A következő három szakasz (4-6.) a balsors évszázadainak ijesztő, nagy erejű romantikus képeit halmozza egymásra. A bűnök végzetes következményei között említi a végzetes belső viszályt is. A vers érzelmi-hangulati tetőpontja az 5-6. versszak: komor indulatokat, feszültséggel teli, izgatott lelkiállapotot sejtet az 5. strófa első négy sorának erőteljes inverziója, a két azonos névmással végződő felkiáltó mondat, a 6. szakasz paradoxona s a szerkezeti egységet záró két erős túlzás a maga szemléltető, érzéki jellegével. A 7. versszak szinte észrevétlenül vált át a múltból a jelenbe, a jelen sivárságába, reménytelenségébe. Az országos pusztulás láttán az utolsó szakaszban már csak Isten szánalmáért rimánkodik a költő. Úgy látja, a nép sorsán önmaga már nem, egyedül az isteni kegyelem és szánakozás változtathat. A strófa, mely imaformulával keretbe zárja a költeményt, nem egyszerű ismétlése az elsőnek: képei a múlt sorscsapásainak s a jelen sivárságának láttán sötétebb színezetűek, komorabbak. A Huszt a nemzeti romantika irányzatába tartozik. Disztichonokban írt, klasszikus epigramma-formába. Az első 4 sor balladisztikus kezdet: éjszakai kép egy várromról. A második 4 sor pedig egy intelem, tanító jellegű. A régi dicsőség árnyalakjának szózata és tanításának szigora a már szállóigévé lett parancsban összegződik: "Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derül!". A romvár, az éjszakai csend, a felleg alól előbukkanó hold, a sírokat nyitó éjféli óra és a sírból kilépő éjféli vándort megszólító rémalak mind a romantika elemei, s kísérteties borzongást idéz elő. A régi dicsőség árnyalakjának szózata. Nem ábrándozni, hanem cselekedni kell! Parainesis. 1834-ben íratta meg vele az ifjúság iránti szeretete. Unokaöcséhez, Kálmánhoz intézi intelmeit. Az alig 40 lapos könyvecske legfőbb tanítása, hogy az ember a közösségé, nem önmagáé. Csak akkor lehet boldog, ha önzetlenül másoknak szenteli életét, a lélek harmóniáját ugyanis a cselekvésben lehet megtalálni. Történelemszemlélete nemzet és emberiség végtelen haladásának elképzelésére épül, s ennek rendeli alá az egyének életét. Saját életére visszatekintő vallomása után arra figyelmezteti ifjú olvasóját, hogy felnőtt korában sok csalódásban lesz része, de illúzió szertefoszlása ellenére se veszítse el szilárd meggyőződését az erényben. A vers első parancsa: Imádd az istenséget! Ezután érkezik el a mű a központi kérdéshez, a haza és az emberiség szeretetéhez. Kölcsey unokaöccsét a közösség szolgálatára kívánja felkészíteni. Legfőbb tanácsai a következők: Törekedjél ismeretekre! A retorika szabályainak ismerete, az anyanyelv ismerete, más nyelvek ismerete. Az életmű utolsó, nagy alkotása a Parainesis Kölcsey Kálmánhoz, mely világnézetének, erkölcsi felfogásának végakaratszerű összefoglalása: Műfaj: intelem. Bár az antikvitásig visszanyúló hagyománya van, népszerűvé a középkorban válik, királytükör néven. Ebben az ideális uralkodó és az erkölcsös ember követelményei fogalmazódtak meg. Leghíresebb darabja: István király intelmei Imre herceghez. Népszerű a műfaj a latin nyelvű humanisták között is. Napjainkban Esterházy Péter írt intelmet 'Pápai vizeken ne kalózkodj!' címmel. Erkölcsbölcseleti háttér: Kölcsey fiatal korában Holbach természetfilozófiájának hatása alatt áll (A természet rendszere), és alapvető tanulmányt ír a görög filozófiáról. Pályája második felében érdeklődése egyre inkább Kant felé fordul, elsősorban erkölcstana, 'A gyakorlati ész kritikája' hat rá. Ez egészül ki, illetve szükségszerűen találkozik a kálvinista vallás kötelességteljesítésének tanával. A Parainesis erkölcsbölcseleti szempontból a kategorikus imperativus maximáinak lebontása, kifejtése, részletezése. A legfontosabb parancsok: - Szeresd az Istenséget! - Szeresd az emberiséget! - Szeresd a hazát! - Törekedjél ismeretekre! - Meleg szeretettel függj a hon nyelvén! Kölcsey szinte szó szerint veszi át Kant feltétlen parancs meghatározását: "Egész életedet meghatározott elv szerint intézni, sohasem tenni mást, mint amit az erkölcsiség megkíván!". A Parainesis központi kategóriája a 'rény' (=erény), ennek tartalma pedig "az emberiség, s kivált a haza szolgálata". Kölcsey éppúgy mint a reformkor többi felelős gondolkodója mindent az én, haza, emberiség hármasságában vizsgál. Az 'én' kiteljesítése kötelező, de nem öncélú feladat. Célja a haza, s ezen keresztül az emberiség szolgálata. A fokozatok nem átugorhatóak és nem megfordíthatóak. Kölcsey Kálmán egyike volt a márciusi ifjaknak, s Komáromnál halt hősi halált. Élete utolsó hónapjaiban a jó barát, Wesselényi Ferenc védelmére készült. 1838 augusztus 24-én halt meg Csekén.