Janus Pannonius (1434 - 1472) Életrajz felvett név, jelentése: Magyarországi János, eredeti neve Csezmicei János lehetett reneszánsz ember, öntudatos, vállalja műveit és büszke rájuk, a művészet hivatás - poeta doctus (tudós költő) latinul ír verseket (Magyarországon kevés a humanista értelmiség) Ferrara 1447-1454 általános és középiskola nagybátyja Vitéz János elküldi Olaszországba Guarino de Verona (tudós, humanista) iskolájában humanista műveltség alapjai görög, latin nyelv elsajátítása poézist tanul (költészet alapja),antik stílus utánzása 15-16 évesen költő, mindent ismer epigramma műfaja Padova 1454-1458 egyetemi évek római jogot, dogmatikát tanul papi teendők doktori cím panegiricus műfaja: pénzért írja, dicsőítő ének Magyarország 1458-tól: szellemi légkör elmarad elégia műfaja rosszul érzi magát, nem tud beilleszkedni 1459 a pécsi püspökséget neki adnák, de nem szentelteti fel magát Mátyás kancellárja is (műveltebb szellemi közösség) felszentelik (Pécs) ® kikerül a felsőbb szellemi légkörből, jövedelem miatt lesz pap, Nagyváradra akar kerülni, magányosság 1465 visszatér Olaszországba Mátyás követeként (a Pápa udvarához), segély a török elleni harcokhoz Marcilio Ficinoval találkozik (új platonista filozófia) hazatér, kegyvesztett lesz (ok ismeretlen) kirekesztettség, szellemi hiány gyötri, tüdővérzések Maletto Garzionak írja: rossz a költészet légköre Magyarországon. összeesküvésbe keveredik: Mátyás adót vet ki a főurakra, így rá is, a Szlavón bánságot el akarja venni ezért belép, menekülniük kell, Olaszországba akar jutni, de útközben meghal (Medvegrad - Horvátország) Műfajok 1. Epigramma - (rövid, tömör, csattanóra épül) 1.1. Szatirikus - Ferrarai élményeit dolgozza fel pl. Gryllushoz medvetejet ivott, barbárnak vádolja - sértés vissza "néked azonban szuka volt anyád" ("Megrágalmaztál, hogy medvetejen nevelkedtem Otthon, Gryllus, mert annyira vad vagyok én. Hát jó, nősténymedve a dajkám: néked azonban, Gryllus, nem medve volt az anyád, de szuka.") epigrammafüzér (7 szatirikus epigramma) 1450 - jubileum - búcsúcédula (pápa jövedelme) ennek kigúnyolása pl. kikacagja a római búcsúsokat, kigúnyolja Galeottót (elvakultan hisz) "mert hívő ember költő nem lehet" 1.2. Erotikus - nyers, bigott, szókimondó, szatíra; pl. Szilviáról, Pál pápáról: Miért nem vizsgálják meg a pápák heréjét, mint hajdan? 1.3. Gnóma epigramma - bölcselő epigramma 1.4. Dicsőítő - Mátyásról, Hunyadi Jánosról 1.5. Elégikus Egy dunántúli mandulafáról "Hercules ilyet a Hesperidák kertjébe` se látott, Hősi Ulyxes sem Alcinous szigetén. Még boldog szigetek bő rétjein is csoda lenne, Nemhogy a pannon-föld északi hűs rögein. S íme virágzik a mandulafácska merészen a télben, Ám csodaszép rügyeit zuzmara fogja be majd! Mandulafám kicsi Phyllis, nincs még fecske a tájon, Vagy hát oly nehezen vártad az ifju tavaszt?" antik utalások antik versforma (epigramma) - utolsó 2 sor csattanó elégikus hangulat (saját sorsa) mandulafa - metafora 3 szint: 1. látvány 2. önértelmezés - saját élete 3. mitikus szint: a kedvese nem jön - Phyllis öngyilkos lesz fává változtatják az istenek (Ovidius: Tavasz) (4. archetipikus szimbólum - fa - élet) Mars istenhez békességért "Ötöd szférán hatalmas, súlyos léptü Úr, Kinek sisaktaréja véres fényt sugárzik, Saturnus sarja, nagy Junónak gyermeke, Te égi őr, te nagy titán-rettegtető, Te préda-éhes, úr hadak s a béke sorsán, Te férfit ékesítő, hérosz-szentelő, Te súlyos léptü, talpig vasba öltözött, Határt kipusztító, várost leromboló, Ki által árva lesz a föld és telt a Tartarus, Te szörnyü vérivó, halottra éhező, Te férfiromlás, asszonyoktól átkozott, Szegényeknek kincset adsz, kifosztasz gazdagot, Te békegyűlölő, vad éhhalál szülője, Szerzője rettenetnek, pánikindító, Atyánk, kíméld megfáradt pannon népemet!" epigramma - van csattanó elégia - népet sajnálja - hosszabb disztichonban írt költemény - panasz, siralom - harci bölcselet ókori, középkori műfajra - himnuszra, litániára - emlékeztet (anti-himnusz) vallásos, hosszú megnevezés, tettek felsorolás szinten végén könyörgés - szenvedő népért aggódik két rész: 7 sor hatalom, dicsőítés; 7 sor elutasító gyűlölet 14. sor: megszólítás isten nagysága, hatalma félelmetessége, nem keresztény isten Pannónia dicsérete "Eddig Itália földjén termettek csak a könyvek, S most Pannónia is ontja a szép dalokat. Sokra becsülnek már, a hazám is büszke lehet rám, Szellemem egyre dicsőbb, s általa híres e föld!" epigramma áttételes hazadicséret, de önmaga a fontosabb óriási művészi nagysága a téma tudós költő (poeta doctus) műveit állandóan tökéletesíti, terjeszti pap (Itáliában tanulja) 13 éves korától Itáliában nevelkedik (nagybátyja - Vitéz János nagyváradi püspök küldi) 2. Panegiricus epikus műfaj - átmeneti antik életrajz minta és verses dicsőítő költemény ötvözete hosszú (10-20 oldal) alantasabb célok - hízelgés, politikai népszerűsítés, támogató megszerzése Guarinóhoz (Guarino De Verona-hoz) - dicséri őt és a humanizmust 3. Elégiák disztihonban írt hosszabb művek mindenféle témával foglalkozik: szerelmi, harci, szomorú, dicsőítő Búcsú Váradtól "Még mély hó települ a téli földre, Erdő, mely csak a zöld levélre büszke, Szürke suly a ködös fagy zúzmarája, S el kell hagyni a szép Körös vidékét, És sietni Dunánk felé, urunkhoz. Hajrá, fogyjon az út, társak, siessünk!" "Nem tart vissza folyó s az ingovány sem, Mert fagy fogja hideg vizét keményen. Hol nemrég evezett a föld lakója S félt, - most hetyke bizalmu, fürge lábbal, megdermedt habokat fitymálva, lépked. Hajrá, fogyjon az út, társak, siessünk!" megtörtént esemény (reneszánsz vonás) jellegzetes humanista műfaj; propemticon - útravaló búcsúzkodó vers hazatér, Vitéz Jánostól búcsúzik konkrét élmény: Olo.-ból hazalátogat - megy vissza önálló létszemlélet, saját stílus, egyéniség (17 éves) vakáció felszabadító élmény a refrén átvétel Martialis-tól kétszer indul: kapcsolat - refrén, utolsó versszak zárlata 1-3. vsz.: tájleírás - saját érzések ezen keresztül kivetítve - utazás érzése kettős 1. várja a végét, oda akar érni < 2. maradni akar 1. távolodik < 2. gondolatok visszatérnek Váradhoz - egyre fokozódik az utazókedv 1. "el kell hagyni" (kényszer) 2. "nem tart vissza", "hetyke bizalmú", "fitymálva lépked" 3. "Nem siklik soha úgy...", mint a szánt repítik 4. vsz.-tól kezd búcsúzkodni - képek beugranak, reneszánsz jegyek, gondolatok, párhuzam, ismétli a reneszánsz jegyeket: - könyvtár - humanista műveltség, tudományosság (antik utalások is ekkor jelennek meg - görög műveltség ekkor a fontos) - hőforrás - testi egészség (reneszánsz érték) - aranyba vont királyok - saját nemzeti történelem (ráközelítés): István - nemzet, haza alapítója (Pannónia dicsérete - J. P. a lényeg - itt más, nem önmaga), Imre herceg, I. László 7.vs.: lovas királyunk - Szent László - nemzet védelmezője (az oltalmát kéri, az út során ne legyen bajuk) ima jellegű (vers eleje összekapcsolódik a vers végével: az elején tart az utazástól, a végén segítséget kér) Saját lelkéhez filozófiája a lényeg elégia - fájdalmat, bánatot énekel meg - beletörődő stílus alap: állandó betegség - gyenge test ® állandó haláltudat - lélek - be van zárva a test börtönébe, nem ez a valódi otthona ® szellemi otthontalanság - test - múlandó, gyenge, nem tökéletes test + lélek = ember testi betegségek - naturalista leírás lélek:szárnyaló, csak jó tulajdonság (okos, bátor, tehetséges) humanista értékek körüljárása (testi egészség,lelki tehetség) (középkor: testi szenvedés nemesíti a lelket - példakép: Krisztus) filozófiai alap - Marsighio Ficino - neoplatonista (1433-1499) - platóni ideatan (emberi világ csak az ideák árnyéka) - lélek - isteni értelem köre - kiesik ® matériák világa (test) - bolygók pályáján esése során találkozik, különböző tulajdonságokat vesz fel - test és lélek - egység, de csak külsőleg, belső nem lehet, mert test matéria, lélek isteni - halál után a lélek visszatér az isteni világba (újra kieshet az emberi világba) versben is "Ó lélek" - tanácsokat ad - méltatja - mit kapott, mit tud, nagyságok - emlékezteti eredetére - figyelmezteti saját lelkét a jobb isteni körre - ha lehet ide ne térjen vissza, ember ne legyen "Inkább bölcs se vagyok, csak nyavalyás ne legyek" inkább méh - szabadság, hattyú - dalolás, művészet szabadsága "Sziklából született hajdan az emberi test" tisztán anyagi, érzéketlen