Csokonai Vitéz Mihály (1773-1805) I. Életútja II. Származása III. Debrecen IV. apa korán + ( szegénység V. debreceni ref. koll. - kiváló, kicsiket tanít is ( 1795 kicsapják VI. rábízott pénzzel nem tud elszámolni VII. Martinovics kivégzést végig nézi VIII. hányattatás IX. Sárospatakon tanul otthagyja X. Pozsonyban nem támogatják - Diétai Magyar Múzsa XI. Komárom Vajda Julianna (=Lilla) - boldogtalan szerelem XII. Csurgó helyettes tanító - drámákat (Dorottya) ír és adat elő XIII. 1800. febr. gyalog haza - tüdőbeteg XIV. 1802 tűzvész ( ház ¤ - kevesebbet ír XV. 1804 halotti beszéd írására kérik egy grófné temetésére XVI. tüdőgyulladás a temetésen ( + (1805.jan.) XVII. Felvilágosodás eszméi Csokonai Vitéz Mihály költészetében XVIII. Csokonai és a felvilágosodás XIX. kollégiumban ismeri meg XX. korai iskolai verseiből alakulnak ki későbbi nagy versei XXI. pictura, sentencia XXII. Estve (1794) - átdolgozása saját diákkori versének XXIII. Rousseau filozófiája hatja át XXIV. a természet romlatlan és tökéletes, az ősközösség volt a tökéletes XXV. Rousseau gondolatából kiindulva szembe állítja a természet tökéletességét az emberi társ. romlottságával XXVI. a vers picturával - tájleírással kezdődik és sentenciával - elmélkedéssel folytatódik XXVII. az alkony csodás leírásával indít XXVIII. az első sorokban a vizuális színhatások érvényesülnek XXIX. tündöklő, halovány, pirult, aranyos XXX. utána zenei hanghatások XXXI. búcsú nóta éneklése, fülemüle kisírja magát, pacsirta hangicsál, medve bömböl XXXII. romlatlan idilli harmónia - ide menekül a költő vigasztalásért, lelki enyhülésért XXXIII. az alkony egyre szebb és vonzóbb lesz XXXIV. az alkony illatos színházzá válik, ahol édes koncertekre a hold rezgő fényénél a gráciák kartáncot járnak XXXV. a látványt és a zenei hatásokat illat érzékek egészítik ki XXXVI. a sötéttel a megromlott értelem nélküli társ. értelme is megjelenik és ettől a költőből kiszakad a közvetlen panasz XXXVII. sentencia XXXVIII. a természet és a társ. teljes ellentétben áll - fényjáték ( sötétség, édes koncert ( lárma, gráciák kecses tánca ( részeg tolongás XXXIX. a szépséget elpusztította a közönségesség XL. ezért az ember a felelős ( elindítja a Rousseau gondolatot XLI. a magántulajdon megszüntette az ősi egyenlőséget XLII. az "aranykor"-t a negatív festés módszerével idézi fel XLIII. bűnök hiányát részletezi XLIV. utal a magyar viszonyokra XLV. a befejezés egy rezignált sóhaj XLVI. az utolsó sor pátosza szerint a természetben minden ember egyenlő XLVII. Konstancinápoly XLVIII. Voltaire egyházellenessége és optimista racionalizmusa hatja át XLIX. pictura ( sentencia L. Magány élmény megjelenése Csokonai Vitéz Mihály költészetében LI. Keletkezése LII. kollégiumból való kicsapás ( csalódás - mindenki ellene fordul LIII. Lilla elvesztése - máshoz adják LIV. nem tudja eladni a verseit ( állandó szegénység LV. nem ismerik el zsenialitását ( emberkerülővé válik ( szentimentalista verseket ír LVI. Szentimentalizmus LVII. felvilágosodás irányzata LVIII. érzelmek szabadságát hirdeti LIX. elítéli az elmaradott társadalmat LX. igazságtalannak tartja a rangból adódó különbségeket LXI. szentimentalista hősnek nincs eszköze a küzdelemhez ( a fennálló állapot helyett önmagát pusztítja el LXII. természetben mindenki egyenlő ( az egyetlen hely ahova menekülhet LXIII. átélt valóság Csokonai Vitéz Mihály szentimentalizmusa ( a többi csak ír róla LXIV. A Tihanyi Echóhoz LXV. A füredi portó c. versének átdolgozása LXVI. 1803-ban a Lilla-dalokban jelenik meg LXVII. echós vers (refrén) - 16-17. századra jellemző LXVIII. echó = nimfa LXIX. 1.rész 1-3.vsz.: LXX. jellegzetesen szentimentális - a költő az éjszakában a holdfénynél a természetben panaszkodik balsorsáról LXXI. önmaga ( többiek magányos társaságban vígadnak LXXII. társadalom ( term. közömbös, kiveti a költőt befogadja LXXIII. megszemélyesíti az echót LXXIV. alliteráció, ellentétek LXXV. minden vsz. végén refrén LXXVI. 2.rész 4-6.vsz.: LXXVII. társadalomban elszenvedett sérelmeiről ír - debreceni évek, kicsapás LXXVIII. magányos LXXIX. értékítélet LXXX. szerelmi csalódás - Lilla LXXXI. meghódol a zsarnokság (Lilla apja) és a szokások előtt (gazdag csak gazdaggal házasodik) LXXXII. nem vádolja Lillát LXXXIII. visszhangok LXXXIV. 3.rész 7-10.vsz.: LXXXV. kiút keresés - kivonul a társadalomból a természetbe, remeteként él LXXXVI. utal Rousseau-ra - szigeten egy fa volt a kedvence, amely alatt sokat alkotott és elmélkedett ott akart meghalni és oda akarta, hogy temessék LXXXVII. egyetlen vigasza a jövő ( tipikus Csokonai Vitéz Mihály befejezés LXXXVIII. Magánossághoz LXXXIX. szükségből erényt csinál - "nézzük a jobbik oldalát" XC. milyen jó magányosnak lenni ( ihlet, alkotás XCI. Rokokó jegyek Csokonai Vitéz Mihály költészetében XCII. Csokonai Vitéz Mihály boldog korszakában - Lilla szerelem XCIII. rokokó XCIV. barokk kései világa XCV. tárgya epekedő, boldog, enyhén erotikus szerelem XCVI. miniatűr formák XCVII. zeneiség XCVIII. görög mitológia szerelem istenei (Vénusz, Ámor) XCIX. A boldogság C. anakreóni dal - 14 sor leírás, 3 sor tanulság CI. a tökéletes boldogságot írja, amely központja Lilla CII. minden érzékszervnek örömet okozó élmény járja körül CIII. az utolsó kérdések a boldogság örökké tartó állapotára utalnak CIV. Tartózkodó kérelem CV. dallamos zeneiség CVI. játékos, vidám, táncos miniatűr mű CVII. verselése egyszerre ütemhangsúlyos és időmértékes - szimultán CVIII. keresztrímek CIX. a szerelem és udvarlás boncolgatása a szerelem tüze metaforából