Irod.3 Csokonai Vitéz Mihály A XVII.századi gondolkodók a gondolkodás szabadságáért küzdöttek.An- gol filozófus pl.:Bacon.A tapasztalat ismereteink fô forrása.A francia Descar- tes `gondolkodom tehát vagyok`.A józan ész mindennek az alapja.A felvilágoso- dás legnagyobb alakjai Montesqieu,Voltaire,Rousseau egyházellenesek.Ezek a nagy gondolkodók készítették elô a nagy francia forradalom eszmei fordulatát. Több irodalmi stílusirányzzt is létezett ekkoriban,egymással párhuzamosan. Klasszicizmus kb.1630-1830-ig maghatározza az európai építészetet,festészetet, zenét,irodalmat.Az antikvitás mµvészi tökéletességéhez tér vissza,de mereven értelmezi a mµvészi szabályokat.Eszménye a szép,amely erkölcsileg nemesít.Ked- velt mµfaja az óda,eposz,tragédia.(Goethe,Schiller).Szentimentalizmus a XVIII- XIX.században terjedt el,érzelmek lelki folyamatok ábrázolása.A természet me- nedék a kegyetlen társadalommal szemben.Fôhôsei erkölcsileg nemes,de passzívan szenvedô alakok.Rokokó a barokk miniatürizált változata,kecses,könnyed,ugyanak- kor túldíszítetten cikornyás stílus.Az antik örömkulusz.Kedvelt színei az a- rany és a fehér.Mindezen gondolatok és stílusok nagy szintetizálója Csokonai Vitéz Mihály. 1773-ban született Debrecenben.Lelkész nagyapja,apja borbél;y,seborvos anyja polgárlány.Iskolája a debreceni református kollégium 1780-1795-ig.Már se- gédtanító,mikor eltanácsolják az iskolából a magyar jakobinus mozgalommal való szinpatizálása miatt.Sáropatakon jogot tanul,utána megismeri szerelmét,Vajda Juliannát.Verseinek Lillája.A lány szülei megtiltják,hogy összeházasodjanak. Lillát egy módos kereskedôhöz adják. 1799 Csurgón segédtanító.Elméleti munkákat ír pl.:A verscsinálásról kö- zönségesen.Hazatelepü Debrecenbe,alkalmi verseket ír,nyomorog.1805 januárjában tüdôgyulladásban meghal.Költészete,témakörei:nagy gondolati filózófiai költe- mények,pl.:Estve,szerelmi lírája.Népies költemények pl.:Szerelem a csikóbôrös kulacshoz. Az estve:(II.sz.gy.62-65.old.)Végleges formáját 1794-ben érte el,de a leíró részek kötelezô iskolai versgyakorlatként már évekkel ezelôtt elkészül- tek.A mµ legfontosabb üzenete:`Az enyém a tied mennyi lármát szüle,miolta a miénk nevezet elüle.`(Rousaeau gondolatait viszhangozza) A vers szerkezete:-Harmónia a természetben -Diszharmónia a társadalomban -A természet menedék,a vers stílusszintézis.A beve- zetô képsor barokk,aztán rokokó.A második emelkedô rész a klasszicista forma- fegyelmet követeli.A harmadik szentimentalista alliterációk.A második részben negatív jele a jellemzés.Verselése ütemhangsúlyos,négyütemµ 12-es párosrímµ. Rokonverse a konstancinápoly,amelyben a váltásos vakbuzgóságot tanusítja. Szerelmi líra:Több lányhoz is írt verseket,de ezeket késôbb mind beik- tatta a Lilla versek közé.A Lilla dalok kötetben 1805-ben jelent meg.Elôször a boldog szerelem dalai szerepelnek,azután a bánat,reménytelenség versei.Stí- lusszintézis jellemzi,rokokó könnyedség és népdalhang egysége A tartózkodó kérelem.Alakmetaforája a tµz és a szerelem azonos.Bimetrikus verselés.Jelleg- zetesen görög hagyományokat követô a Boldogság c.verse.Az Anacreoni dalok kö- tetben már 1803-ban megjelent.Lilla és a költô boldogságáról szól.Egy lelki, esztétikai szerelmi élmény átélt idôtlen örökké tartó jelenben való lebegés. A költôi életérzés:Epikureizmus.