16/ c Tóth Árpád "Vak volt a hajnal, szennyes, szürke. Még Üveges szemmel aludtak a boltok," Tóth Árpád impresszionista költészete Tóth Árpád (1886-1928) Élete: - Tóth Árpád a Nyugat első nagy nemzedékének egyik kiemelkedő alakja - 1886-ban született Aradon. - Hároméves korában Debrecenbe költöznek. Ott érettségizik a reáliskolában. - Pesten, a bölcsészkaron végzi a magyar-német szakot. Ekkor már elég súlyos a tüdőbaja, húszéves korától végigkíséri életét. - Nyarait főként ezért tölti szepességi üdülőkben. - Nagyon rossz családi körülmények között élt. - Nagy álmait átmeneti sikerek után kudarcok és szégyenek csúfolták meg. - A bukás a családot és az érzékeny idegzetű fiút különösen megviselte. - Az egyetemi évek nyeresége elsősorban az otthon nyomasztó légköréből való szabadulás volt. - A modern nyugati irodalom hatott rá. - A betegség, a mélabú, a halálérzés, a dekadens életérzés nála tárt lélekre talált. - Költészetének első szakasza 1907-1913-ig tart, s az ebben az időben írott versek a Hajnali szerenád című kötetben jelentek meg. Meddő órán: - 1913 - Benne van a melankólia és a magány - Zaklatottság (sorok) > betegsége - "viaszos vászon" > konyhában van - Minden mindegy hangulat - Utal a külsejére; szánalmasnak érzi magát > megerősíti > 3x "én" - "S magam vagyok e föld kerekén" > kulcssor > csak ő van - Mély hangrend > borongósság, melankólia, fájdalom, nyugalom - "én" > sikoly szerű segélykérés Lélektől-lélekig: - 1923 - Egyetlen kép kibontása - A színképelemzés tudományos igazságától (az égitestek ugyanolyan elemekből állnak, mint a Föld és a földi lények) jut el a csillagokkal való rokonság gondolatáig s a csillagok magányáig: "a térbe szétszórt milljom árvaság" - A legfontosabb mondanivalót az utolsó két strófa felkiáltásai, megrendülést érzékeltető hiányos mondatai fejezik ki: az egyes emberek között is "roppant, jeges űr lakik" - A verssorok lerövidülnek, a panaszt, az elmélyültebb filozofikus tartalmat félrímes, négysoros versszakok közvetítik Körúti hajnal: - 1923 - Az impresszionista költészet mintadarabja - A pesti táj ébredésének 3 mozzanatát ragadja meg: - A még derengő, színeket kioltó szürkeséget (1.) - Az első fény felragyogásának néhány perces bűvöletét, ünnepi csodáját (2-4.) - A nappali élet kijózanító valóságát - Az első versszak minden jelzője, metaforája, hasonlata a közömbös színtelenség, szürkeség elidegenítő képzetét, kísérteties hangulatát árasztja - Hirtelen változik meg az utca képe, addigi nyomasztó hangulata s a vers hősének érzelmi világa - A nagyvárosi környezetben megjelenik a hajnali égbolt első sugárcsóvája - Csak az "aszfalt szennye" emlékeztet már az indító strófa ridegségére, szürkeségére - A hajnali fény bűvöletét, tiszta örömét, a pillanat boldog önkívületét fokozza az áhítatos csend is - A napfény mámoros csodájában ragyogni kezdenek a színek: a zöld, a fehér, a lila - Mindez csak egy pillanatig tart: az életre kelt színek boldog kórusát földi hangok kezdik elnyomni. A harangok tompa kondulása csak a kezdet, de aztán kellemetlen, bántó hangok zavarják és szűntetik meg az áhítatos csendet - Végképp elmúlt a hajnali percek mámora: nappal lett, s újra fájni kezdett az élet - A költemény utolsó motívumában, a Napnak a munkáslányt megtisztelő arany kézcsókjában, melyet senki nem vett észre, a fáradt, robotos költőnek a városi szegélyekkel való együttérző részvéte szólal meg. Esti sugárkoszorú: - 1923 - Feleségéhez írta, házasságuk 6. évében - A vers egy alkonyati futópillanat impresszionista megragadásával indul: a fény lassú eltűnésében elmosódnak a tárgyak éles körvonalai, súlytalanná, lebegővé válik a világ, majd a fény hirtelen megfogyatkozásában holttestként elzuhanó árnyak teszik egy pillanatra komorrá, ijesztővé, lidércessé a hangulatot - A mély magánhangzók egyértelmű uralma festi alá az első két sor sötétedését - A menekülő fény csak a kedves haját fonja körül sugárkoszorúval - Megkezdődik a varázslat: a kezdeti látvány látomássá alakul át. - A sugárkoszorú már nem földi fény, hanem a középkori szentek glóriája - Az első versszak rajongó ámulása, a pillanatnyi csoda a második strófában tovább mélyül - Kép, szín, minden eltűnik, s kibuggyan a rajongó vallomás: "És jó volt élni, mint ahogy még soha" Az elragadtatott boldogság önkéntelen, akaratlan megnyilatkozása ez, s aki ezt a rajongó boldogságot adta, már nem is földi lény, hanem túlvilági lélek. - Kézérintésre a földöntúli rajongás kiegészül a legszebb "földi érzéssel", két ember szerelmi boldogságával - A verset a leghétköznapibb, de ebben a szövegkörnyezetben mégis a legemelkedettebb, legünnepélyesebb vallomás zárja: "mennyire szeretlek!"