22/ b A reneszánsz irodalmából "Tetszeni és meghatni minket csakis az igazság képes..." Shakespeare egy szabadon választott drámájának elemzése William Shakespeare (1564-1616) Élete: - Statfordban született 1564-ben. - 18 éves korában feleségül vett egy nála 8 évvel idősebb nőt - 1586 táján elhagyta a családját - 1592-ből való az első hír londoni életéről - A Globe színház főrészvényese volt - Sikeres drámaíró volt - Utolsó éveiben elzárkózott a világtól - Összesen 37 darabot írt Shakespeare színpada: - A Globe színház 1599-ben épült - Többemeletes fából készült színház - A színpada jellegzetes hármas beosztása lehetővé tette, a különböző színterek gyors váltását - Nem voltak díszletek - A drámákat színekre osztották - A női szerepeket is fiúk alakították - Az angol drámát tette naggyá, hogy nem alkalmazkodott semmiféle merev szabályokhoz. Rómeó és Júlia: - 1594-1596 között keletkezett, nyomtatásban, 1597-ben jelent meg - Két ősi emberi szenvedély, a gyűlölet és a szeretet szembenállása a témája - Tragédia melynek a középpontjában a szerelem áll, melynek alapja a szabad párválasztás. A szerelem ekkoriban többnyire csak házasságon kívül létezett - A fiatalok akaratlanul is szembesülnek a régi feudális erkölcsökkel, s önkéntelenül a reneszánsz szabadságvágy hordozói és hősei lesznek - Az ábrándozó lobbanékony kamasz, és az életet nem ismerő 14 éves csitri. A rendkívüli szenvedély emeli őket tragikus hőssé - A szerelmesek rohannak a pusztulásba. Shakespeare egy olyan világot ábrázolt mely halálra ítéli a szerelmet - Két szemben álló világ, erkölcsi rend együtt létezése teremt tragikus szituációt - A két család ősi viszálya már-már békévé szelídült, Tybalton kívül már senki sem veszi komolyan mindezt - Az expozícióban Sámson és Gergely szópárbajával indul a mű - A szolgák tréfás kötözködése csap át majdnem véres küzdelembe (Benvolio és Tybalt) - Capuleték bálján Júlia apja dicséri Rómeót, elismeréssel beszél róla - Capulet támogatja lányának Parissal való házasságát, a döntést azonban lányára bízza. - Egy nappal később az ellentmond neki, és az érdekházasságot előbbre hozzák - A dajka viselkedése is kettős, támogatja és segíti a fiatalok szerelmét, azonban támogatja Parissal való házasságát is Júliának - Jellemző és jelképes erejű is egyben, hogy Rómeó hallani sem akar az utcai csetepatéról - Rómeó Capuleték báljában sem akar elmenni - A báli éjszakán kezdődik a bonyodalom, a 2 fiatal csodálatosan szép, megrendítő szerelme: A bálon Júlia nem Parisra talál rá, hanem Rómeóra. Ismeretlenül előítéletek nélkül szeretik meg egymást. Mikor rájönnek, hogy a két ellenséges család sarjai, megdöbbennek, majd később megtagadják származásukat. Mindketten először önmaguknak, ill. az éjszakának vallják meg forró szenvedélyüket. Júlia vallomásában először az akadályt panaszolja el, később gátlástalanul árad belőle az őszinte új érzés. Lobogó szenvedéllyel házasságra akarnak lépni. ( Eszükbe sem jut, hogy szüleik beleegyezését kérjék - A hajnali búcsú az érzelmek felfokozott erejével ismétlődik meg legutolsó találkozásukkor. A pásztoróra végét 1 rikoltozó pacsirta hangja űzi el - A dráma fordulópontja Mercurtio és Tybalt halála - Rómeó nem csak felesége közeli rokonát ölte meg, hanem szembekerült a szigorú hercegi paranccsal is. Száműzetéssel sújtják - Júlia is ellentétes érzelmek közt vergődik - A fiatal szerelmesek hajnali búcsúzása után megkezdődik a félreértések és tévedések tragédiához vezető sorozata, kiteljesedik a zűrzavar. Senki sem ért senkit és semmit - Rómeó Mantovába menekülése után Júlia kerül a dráma középpontjába. Kétfajta hűség csap össze benne: családja iránt és az, amelyik férjéhez Rómeóhoz köti - Két szálon fut ezután a cselekmény: Júliát apja megtagadja, száműzött férjét siratja, pedig azt hiszik Tybaltért zokog. Férjhez akarják adni. Azt színleli, hogy belemegy a házasságba, ellenben 42 órás halált tervez. Holtnak hiszik, és kriptába zárják. Halottnak hiszi a visszatérő Rómeó is, aki végez magával, Júlia nélkül számára nincs élet. Az ébredő Júlia sem tud létezni férje nélkül, így ő is végez magával. - A családok közti gyűlölködés a szerelmesek tragikus halálával szűnik meg. Bár helyre áll a rend, de hatalmas árat kellett ezért fizetniük - A tragikus hatás megrendítő és felemelő. - A dráma szövege tele van nyelvi bravúrokkal. Azonos vagy hasonló hangzású de különböző értelmű szavak meglepő, váratlan összekapcsolása. Feltűnő a műben a rímek gyakoriassága, későbbi műveiben már ritkábban él velük.