9. tétel Az angol reneszánsz A reneszánsz Művelődéstörténeti korszak, stílusirányzat. A reneszánsz első határaként a XIV. sz. 40-es éveit jelölhetjük meg, virágkorát a XVI. sz. jelenti, 1540 után pedig késői szakaszáról beszélhetünk. A reneszánsz művelődés kibontakozását, az újkort létrehozó gazdasági és társadalmi folyamatok eredményezték. A XI sz-tól keresztes háborúk sorozata a szentföldön s az ide áramló katonák, kereskedők Itálián keresztül utaztak. Ezek hatására meggazdagodtak a kereskedők, a kézművesek, a fogadótulajdonosok. A középkor századaiban lassan felhalmozódó termelési tapasztalatok, nagy technikai felfedezések, az olasz városok lendületes ipari és kereskedelmi tevékenysége nyomán ki-bontakozó korai kapitalista eredmények a XIV. sz.- ra minőségi változást hoztak létre a mindjobban erősödő polgári osztály világnézetében. Ennek az osztálynak százados harcot kellett vívnia az értékeit erőszakkal kisajátító feudalizmus ellen, s ez a harc Itáliában már a XIII. sz. során jórészt a polgárság javára dőlt el. Az olasz polgárságot gazdasági megerősödése, a vezetésben szerzett tapasztalatai, a valóságos világ megismerése (utazások) szembefordították a középkor változatlannak hirdetett világ-felfogásával. A polgárság a földön szerette volna élvezni az életet, a vagyonát, s nem hitt a katolikus egyház "szent szegénység"-ében. Az önmagára találó ember lassanként felfedezte saját erejét, értékét, az emberi élet örömét, s az egyház által ajánlott túlvilági célkitűzéseket a világi értékelés szorította ki. Az ember megismerte saját testi, lelki életét. Kutató, felfedező szenvedély, kerítette hatalmába. A középkor életeszményét a ferences mozgalom kétségtelenül erős hatása ellenére is, Itáliában hamarosan kiszorította az életöröm, az élvezetvágy és a kényelem uralma. Nem jelentette ez a vallással vagy különösen nem az egyházzal való feltétlen szembefordulást, hanem csak a közgondolkodás erős elvilágiasodását. A reneszánsz világnézet azonban teljes kibontakozásához az antik művelődés megújításával és modern értelmezésével jutott. Az ókori görög-római világ megismerésére és felújítására irányuló tudományos törekvést, a művelődés, az irodalom, a szép szó kultuszát nevezzük humanizmusnak. Tévedés volna azt hinni, hogy a középkor nem ismerte az antik művelődést. Csakhogy egy évezred során az antik örökség eltorzult, sokszor formálissá vált. Az antik hősöket lovagi erkölcsökkel és öltözetekkel ruházták fel, a tudományos igazságokat legendák váltották fel. Az ókori irodalom nagy alkotásainak jó része ismeretlenül lappangott. A humanisták műemlékeket tártak fel, részleteiben tisztázták a görög-római élet hétköznapjait, a kéziratok egybevetésével helyreállították a remekírók szövegeit. Megjelent a művészi öntudat. Eddigi névtelenség után a művészek büszkék lettek alkotásaikra, tudatosan vállalták magukat. Ez is szemben állt a középkori felfogással. A kor nagyjai a XVI. sz. első évtizedeiben korukat "aranyszázad"-nak érezhették. A reneszánsz bölcsőjének Firenzét tekinthetjük, de hamarosan egész Itáliára kiterjedő, majd egyetemes európai művelődési áramlattá növekedett. A reneszánsz stílus formai meghatározóit először a képzőművészet kutatói írták körül. Legjellemzőbb jegyeit az emberszabású méretekben, a harmonikusan és szimmetrikusan kiegyensúlyozott kompozícióban, a zárt mértani formák kedvelésében, az ember és a természet összhangjában találták meg. Az európai festészet egyetemes formanyelve ekkor lesz a geometriai alapú centrális perspektíva. Az irodalom éppúgy emberközpontú, mint az képzőművészet. A kor felfogása szerint a vezető műfajok az eposz és a dráma voltak. Festők: Leonardo, Tinntoretto, Michelangelo, Bellini, Tiziáno Zeneszerzők: Josquin de Pręs, Palestrina, Orlando de Lasto, Bakfart Bálint. Shakespeare élete Feltehetőleg 1564. április 23-án született Stratfordban, az Avon folyó partján. Apja, John Shakespeare kezdetben a kisváros tehetős polgára, majd polgármestere, a kesztyűkészítéstől a kereskedésig sok mindennel foglalkozott. Egy környékbeli nemes úr lányát, Mary Ardent vette feleségül. 8 gyerekük közül William a harmadik, és az első fiú. Apja iskolába járatta, de az egyetemre a súlyos anyagi gondjai miatt nem tudta beíratni. William 18 évesen 1582-ben meg-nősült, elvette az idősebb Anne Hathawayt, s rövid időn belül három gyerekük született (2 lány és egy fiú). Shakespeare a megélhetésért vívott küzdelemben sokféle mesterséget kipróbált. 1587-ben csatlakozott egy Stratfordba látogató színtársulathoz, és így jutott Londonba. Első színházi sikereit az 1590-es évek elején érte el: befogadták a népszínházak, darabjaira tódult a közönség. 1594-től Shakespearenek állandó színtársulata volt, s a társulat 1599-ben megépítette a Globe színházat. Mialatt a jól jövedelmező üzlet hasznából gondos családapaként földbirtokot, vásárol, egymás után írja meg nagy tragédiáit. A tragédiában bőven van komikum és politika, de világa minden irányban kitágul: a tragédia az egész univerzumra tart igényt. A tragikus hős legfeljebb csak rövid ideig él boldogan és a történet végén bizonyosan meghal, de pusztulása egyszerre vereség és győzelem. Tragikus hősnek lenni nem szerep, hanem maga az emberi paradox létállapot, s a tragikus hős azért hős, mert őt a mindennapi ember hétköznapjainak ellentmondásai feszítik. Shakespeare fokozatosan vonult vissza a színházi élettől. 1613 táján, mikor a Globe színház leégett, végleg letelepedett Stratfordban. Feltehetően tüdőgyulladásban halt meg 1616. április 23-án. Shakespeare kora A reneszánsz kor rendkívüli lehetőségeket tárt fel az emberek előtt. A reneszánsz az európai művelődéstörténetnek a XIV századtól a XVI. századig tartó korszaka. I. Erzsébet uralkodása idején (1558-1603) Anglia a tengerparti kereskedelem legfontosabb központjává, azaz világpolitikai tényezővé vált. Erzsébet a polgárságra támaszkodott. A gazdasági sikerek kedveztek a tudományok és az irodalom fejlődésének. A királynő Anglia biztonsága kedvéért még életében megkötötte az alkut Skóciával, és a lenyakaztatott Stuart Mária fiát, Jakabot jelölte ki utódjául. I. Jakab szenteskedő és erélytelen királynak bizonyult. az udvarból terjedt a korrupció, s a kor gondolkodásában teret nyert a relativizmus és a kételkedés. Shakespeare művei: 1591 - 1601: királydrámák: II. Richárd, III. Richárd, IV-VIII Henrik, János király vígjátékok: Makrancos hölgy, Sok hűhó semmiért, Szentivánéji álom, Vízkereszt 1601 - 1608: tragédiák kora: Hamlet, Otelló, Lear király, Rómeó és Júlia 1608 - 1611: regényes színművek: Vihar, Téli rege Shakespeare színháza Shakespeare drámái iránt a társadalom minden rétege érdeklődött. Ez a széles közönség hatalmas feladat elé állította a drámaírót, és mire Shakespeare felbukkant Londonban, az angol reneszánsz színháznak már komoly hagyományai voltak. 1576-ban épült az első állandó deszkaszínház, a Theatre, amelyet később számos további követett. Shakespeare színháza a Globe (földgolyó) nevet viselte. Kör-, vagy nyolcszög alakú fedetlen deszkaépület, amely gyökeresen különbözött a mai színházaktól. A közönség ült vagy állt a nézőtéren. Az előadás feszített tempóban, szünetek nélkül, délután kb. 2 és 5 óra között zajlott, kezdetét harsonaszó jelezte. A színpad nagyjából embermagasságú deszkaemelvény volt, hátsó részében ún. öltözőfülke húzódott meg, ami a szobajelenetek helyszínéül is szolgált. Az öltözőfülke tetejét balkonszerű-re képezték ki, ahol általában zenészek muzsikáltak az előadás előtt, de ez volt a színhelye, pl.: Rómeó és Júlia híres erkélyjelenetének is, és itt sétáltak az őrök a Hamlet I. felvonásának kezdetén. Az erkélyt magas tető fedte, amely mélyen benyúlt a színpad fölé, hogy védje az eső elöl a színészek drága és mutatós jelmezeit. A tetőt mennyországnak, a süllyesztőt, amely a színpad közepén helyezkedett el pedig pokolnak nevezték. - Az előadás a menny és a pokol közt, a földgolyón, tehát a Globe-on játszódott. Nem volt függöny és díszlet (csak néhány jelzésszerű kellék), ezért volt szükséges a dráma szövegébe a színhely pontos jelölését és a színtér leírását beépíteni. A próbákra nem volt idő, ezért nagy szükség volt a súgó segítségére is. A színészek kizárólag férfiak voltak, a női szerepeket fiatal fiúk játszották. Shakespeare színpada és az a technika, melyet ez a színpad megkövetelt, közvetlenül a középkoriból fejlődött ki. A XVI. századi angliai színjátszásnak a vallásos ismeretterjesztés volt a célja. A keresztény dráma, színjátszás örökös helyszínváltoztatásai alakították ki a különböző színpadtípusokat. szimultán színpad: kb. 40-50 méternyire elnyúló, 6-8 m széles emelvény. Egymás alatt, mellett és fölött helyezték el a különböző színhelyeket. processziós színpad: a közönség vándorolt az egyik színpadtól a másikig. kocsi színpad: mai modern forgószínpadok őse. Rómeó és Júlia Két ősi emberi szenvedély, a gyűlölet és a szeretet tragikus szembenállása a témája Shakespeare fiatalkori művének. 1594 és 96 között keletkezett, nyomtatásban, 97-ben jelent meg. Ez a mű az angol reneszánsz első olyan tragédiája, amelynek középpontjában a szerelem áll: az új típusú testi- lelki viszony, a hitvesi szerelem eddig ismeretlen szenvedélye, melynek alapja a kölcsönös vonzalmon alapuló szabad párválasztás. A fiatalok akaratlanul is szembekerülnek a régi feudális erkölcsökkel, s önkéntelenül a reneszánsz szabadságvágy hordozói és hősei lesznek. A mű szerkezete: Expozíció: Rómeó el akarja felejteni szerelmét, Rózát Bonyodalom: Rómeó és Júlia találkoznak a bálon Cselekmény kibontakozása: házasságot kötnek, újra fellángol a viszály a két család között Tetőpont: Rómeó megöli Thybaltot, ezért Verona hercege száműzi Megoldás: A két fiatal halála, a két család megbékélése Egy átmeneti kor erkölcsei ütköznek a drámában. Két egymástól elütő és egymással szemben álló világ, erkölcsi rend küzdelme áll a Rómeó és Júlia tragikus konfliktusának középpontjában. Az egyik oldalon a középkori feudális anarchia sötétlik a maga ősi gyűlölködésével az érdekházasságokkal, és a szülői önkényével, a másikon ott ragyog már az új erkölcs, a reneszánsz rend a szerelem megható szépségével és az érzelmek szabadságával. A régi világ, a feudális anarchia kihunyóban van, sok tekintetben már nevetségesnek és értelmetlennek látszik, de még elég erős ahhoz, hogy az egyes ember lelkében jelentkező újat elsöpörje, s a fiatal szerelmesek boldogságát, életét összetörje. A 2 család: Montague-k és a Capuletek viszálya adja a szereplők csoportokba rendeződését: A két család viszályának oka ismeretlen: öröklődő, mint a fajgyűlölet. Az egyik oldalon: Júlia: 15 éves tapasztalatlan kislányból felnőtt nő lesz Capulet: A komédia műfajából átköltöztetett, zsarnokoskodó apa Capuletné: egy aggodalmas, de végső soron szintén engedelmességet követelő anya, Dajka: az idősebb nemzedékhez tartozik, segíti a fiatalok szerelmét, de lelkiismeret-furdalás nélkül támogatja a Parissal való házasságot is. Tybalt: gyűlölködő, negatív figura, ki először gyilkossá, majd áldozattá válik Paris gróf: gyakorlatias gondolkodású férjjelölt. a két világ választóvonalán libeg. Elítéli a családi veszekedést, őszintén szereti Júliát, de egy pillanatra sem jut eszébe, hogy szerelméről Júliának beszéljen. Csak a szülőkkel egyezkedik, az apától kéri meg Júlia kezét. A másik oldalon: Rómeó: 17 éves fiatal fiú Montague és Montaguené: inkább csak árnyalakok Lőrinc barát: a dajka dramaturgiai párja, tapasztalt, bizalmas hús-vér figura. Rómeót és később Júliát is segíti. Reneszánsz képviselője, ki megérti a fiatalok szerelmét. Rómeó baráti köre, mindenekelőtt Mercutio: szellemes jellem Tybalt ellenpontja és áldozata Bonyodalom és katasztrófa: ,,Eh, mi a név?" - kérdezi Júlia Romeot a II. felvonás 2. Jelenetében. Számunkra Romeo és Júlia neve legenda, a tragikus sorsú fiatal szerelmesek örök neve. A két család, a Montague-k és a Capuletek viszálya önként adja a szereplők csoportokba rendeződését: az egyik oldalon Júlia körül áll egy inkább a komédia műfajából átköltöztetett, zsarnokoskodó apa, Capulet, s egy aggodalmas, de végső soron szintén engedelmességet követelő anya, Capuletné, aztán ismét az idősebb nemzedékhez tartozó , megint inkább a komédiákból ismert, segítő, a Dajka; a gyűlölködő, először gyilkossá, majd áldozattá váló Tybalt; s végül a gyakorlatias gondolkodású férjjelölt, Páris gróf. A másik oldalon, Romeo oldalán a szülők, Montague és Montague- né inkább csak árnyékalakok, de a dajka dramaturgiai párja, a Romeot segítő Lőrinc barát, Tybalt ellenpontja Romeo baráti köre, mindenekelőtt Tybalt áldozata, Mercutio. Az ellentétek egyszersmind párhuzamként ki is egészítik egymást: Tybalt Romeo iránti gyűlölete éppolyan hirtelen, korlátlan és meg nem alkuvó, mint Romeo Júlia iránti szerelme: tulajdonképpen a szerelem viszálya. Shakespeare egy kamaszfigura teljességét mintegy három részre osztotta: Romeoba helyezte az elsöprő szenvedélyű szerelmet, Tybaltba a gyilkos indulatot, s Mercutióba a mindent megkérdőjelező, már -, ár frivol és higanyszerűen mozgékony költői filozofikus intellektust. A két család viszályának oka ismeretlen: öröklődő, makacs és szánalmasan nevetséges. A két tábor ellentéte azonban a férfi és a nő, Romeok és Júliák örök másságát, ellentétét is hangsúlyozza egyben; ezt a másságot, s éppen a másságon keresztül köti egységbe a szerelem. Romeo és Júlia egymásban magukra ismernek, méghozzá első látásra. Romeo és Júlia véletlenül találkozik Capuleték bálján, Romeo álarcban, hívatlanul tartózkodik ott, Júliát pedig itt mutatnák be udvarlójának, Páris grófnak, aki nem neki, hanem inkább az apjának teszi a szépet. Az első látásra fellobbanó szerelem nem is lenne olyan hiteles, ha nem állna vele szemben Páris és Romeo előző epekedése Róza iránt. Az ún. ,, petrarkista" szerelemideál típusa ez, melynek lényege éppen a soha be nem teljesülés. Romeo és Júlia ezzel szemben már az első találkozásukkor csókolóznak, versben beszélgetnek. Ennek a szerelemnek a hitelét adja, hogy teljes bizalmon alapul: Júlia bátran kiáltja ki érzéseit a bál után az éjszakába, s az őt kihallgató Romeo akár ki is ábrándulhatna belőle, ha nem érezné ugyanazt, s ha a drámaírói lelemény nem állítaná Júliát Romeo fölé, a híres erkélyre, az elérhetetlenségbe. S a lángolás, úgy tűnik egyáltalán nem zár ki egyfajta gyakorlatias és józan észjárást. Ha tisztességes szándék él szívedben / És házastársadul kívánsz, üzend meg / Azzal, kit holnap elküldök tehozzád: / Hol és mikor legyen az esküvőnk. Így búcsúzik Júlia Romeótól. Mert Romeoban és Júliában a lázadóan romantikus szerelemmel együtt él valami praktikus konzervatilizmus, vonzalmukat esküvővel kívánják Verona előtt társadalmilag is elfogathatóvá tenni. S miért kell mégis meghalniuk? Megesküsznek, lezajlik a nászéjszaka a Dajka, és Lőrinc barát segíti őket. Láttuk mennyi a darabban a komikus helyzet és jellem - a történet még jól is végződhetne. A III. felvonás első jelenete azonban fordulópont: szavak helyett kardok csapnak össze, vér ömlik a földre, s Mercutio groteszkül, értelmetlen agóniájában kiszenved a vígjáték is. S akkor már Tybaltnak, a gyilkosnak is pusztulnia kell: Romeo nem érdemelné meg Júliát, azaz a férfi nevet, ha legjobb barátjáért nem állna bosszút. A darab végzettel teli második része tele van véletlennel: ha Páris nem sürgetné úgy a házasságot, ha nincs éppen járvány, és János barát elér Lőrinc barát levelével a száműzött Romeohoz, ha Júlia kicsit előbb ébred fel a tetszhalálból, akkor talán még a kényszerű gyilkosságok után is menteni lehetne a menthetőt. A véletlen okozza tehát Romeo és Júlia halálát? Ez nem lehet elég: a tragédia műfaja egyfelől mindig valami feloldhatatlan szükségszerűséget követel a tragikus bukáshoz, másfelől a véletlen éppen a komédia jellegzetes eleme, s így aligha hihetnénk annak a fennkölt, áldozati pátosznak, ami a két szerelmes öngyilkosságát körüllengi a híres kriptajelenetben. Az, hogy Shakespeare ennyire ráhagyatkozott a drámai szerkesztésben a véletlenekre, azt mutatja, hogy nem a szerelmen kívüli elemben kívánta megalapozni a tragikumot. A szerelemben eleve benne rejlő, a boldogsággal mindig szükségképpen együttjáró, azt már eleve feltételező tragikus mozzanatot kívánta a színpadon kibontani, drámai történéssé alakítani. Mi ez a tragikus mozzanat? Az, hogy a boldog beteljesülés mindig magában hordozza az elmúlást is, a csúcspont nem tartható fent örökké, hiszen akkor nem lenne csúcspont, s hogy a valóban halálosan komoly szerelmet igazán csak a halál hitelesíti. Romeo és Júlia szerelme felett nem tud eljárni az idő, mert mindössze négy nap után már közös sírban ölelkeznek, s szerelmük úgy ragyog fent az örökkévalóságban, mint színarany halotti szobraik, melyeket számukra a végre kibékülő családok készíttetnek. A tragikum oka tehát maga a szerelem, méghozzá a határokat nem ismerő, örökifjú, és teljes sebezhetősége miatt sebezhetetlen teljességű kamaszszerelem. A tévedések tragédiája: - Júliát apja megtagadja, anyja sem érti, a dajka is hátat fordít neki - Száműzött férjét siratja, s azt hiszik, Tybaltért zokog - asszony, és férjhez akarják adni (nem mehet újra férjhez, de a házasság megtagadását a szülői tekintély elleni lázadásnak tekintik) - egyetlen remény az időben lehetne, de pont ezt veszik el tőle az esküvő siettetésével azt színleli, hogy beleegyezik a Parissal kötendő házasságba, s a szülök ezt őszinte engedelmességnek, vélik - Júlia 42 órás "halálára" készül, a család pedig az esküvőre - él még, de halottnak hiszik, s kriptasírba zárják -- halottnak hiszi a visszatért Rómeó is, és végez magával: Júlia nélkül nincs számára élet, s az álmából ébredő Júlia sem tud már létezni ifjú férje nélkül. A családok közötti ősi gyűlölködést a fiatal szerelmesek hősi lázadása s tragikus halála szünteti meg. A végső jelenetben helyreáll a rend, a harmónia, de borzalmas árat kellett fizetni érte.