22. tétel A romantika irodalmából A romantika 18. század végétől - 19. század közepéig Klasszicizmus((szentimentalizmus)(romantika(realizmus Klinger: Sturm und drang (Vihar és előretörés, dráma) irányzatot teremt Jellemzői: természetszeretet, szabadságvágy, népiesség, nemzeti jelleg, zseni kultusza Goethe, Schiller Romantika: román (regény) szóból, irodalom(zene, festészet, szobrászat Forrása: illúzióvesztés és kiábrándulás, amely a francia forradalom után hatotta át Nyugat-Európa népeit, illetve csalódás a polgári társadalomban (Anglia, Franciaország) Jellemzők: - a művész teljes szabadsága, az egyéniség kultusza - felszabadulás a klasszicizmus hirdette szabályosság és megkötöttség alól - a költő próféta szerepe - bizonyos mértékű múltba (nemzeti múlt) fordulás (Kölcsey, Vörösmarty) - eredetiség - népi kultúra, népi művészet - a kelet színes világának megidézése - fantasztikum Schlegel használta először a romantikus költészet kifejezését. Műfajok: verses regény, ballada, drámai költemény Különleges élethelyzetek, fordulatos cselekmény, váratlan események. Ellentétes jellemek és egy jellemen belüli ellentétek, eszményítés (Tatjana, Noémi) Stílusbeli jellemzők: ünnepélyesség, festőiség, zeneiség Építészet: középkor megidézése (neogót, neoromán) Szobrászat: érzelmek, indulatok, történelmi témák (Delacroix: A villámtól megvadult ló) Festészet: drámai helyzetek, eltérő színek. Alexander Szergejevics Puskin (1779-1837) Gazdag, előkelő, arisztokrata család, dédapja néger, hamar kibontakozik a tehetsége 1820-as években dekabrista mozgalom(száműzik 1826-ban visszatér, de cenzúrázzák műveit, párbajban lelövik Jevgenyij Anyegin 1823. Visinyov - 1830. Borgyino (1833. megjelenés) Téma: egy kiábrándult nagyvilági nemesember és egy vidéki nemeslány szerelmi története a XIX. század első felének orosz nemesi társadalmában. Műfaj: verses regény (verses forma, a költő sok lírai, személyes, önéletrajzi részletet sző hősének sorsába, történetébe), Byron Mondanivaló: a költő azt akarta bemutatni, hogy a 19. századi orosz feudalizmus világában az uralkodó osztály értékes, jó szándékú tagjai is - határozott, értelmes életcél hiányában - felesleges emberekké válnak. Realista vonások: társadalom, fővárosi élet, a Puskin korabeli vidéki és nagyvárosi nemesség, Anyegin lelki fejlődése. Romantikus vonások: téma (szerelem); Anyegin (tehetséges, de cselekvésre képtelen); Lenszkij (álmodozó); Tatjana (az eszményi orosz nő) "Az orosz élet enciklopédiája" (Belinszkij, a 19. század első felének legnagyobb kritikusa) Jevgenyij Anyegin: jószándékú, tehetséges, kiábrándult előkelő fiatal nemes, a "felesleges ember". Tatjana Lann: vidéki nemeslány, romantikus hősnő, az orosz nő eszményképe Tatjana dajkája: az orosz nép képviselője, Puskin gyermekkorának kedves dajkája Lenszkij: fiatal költő, romantikus álmodozó, Anyegin barátja, Olga vőlegénye Olga: Tatjana húga, Lenszkij menyasszonya; N. herceg: Tatjana férje