A 20. sz.-i regény változásai első regények: lovagregény, középkor pikareszk regények: reneszánsz romantika: 19. sz. idején kerül előtérbe, realista regény, tört-, kalandregények Realista regény Gyulai Pál: első kritikai realista regény: Egy régi udvarház utolsó gazdája Kemény Zsigmond Stendhal, Dosztojevszkij, Tolsztoj, Balzac Cselekmény: nem annyira kalandos, változatos, fordulatos, de még mindig van jól körülhatárolható cselekménye (ok-okozati összefüggésben követik egymást) Jellemábrázolás: valóságos, tipizált - valósan fölfogható személyiség - lélektan - tetteinek van oka, háttere - lehetőségekhez mérten életszerű, alapos v. elnagyolt (adoma figura is van) Tér és idő szerkezet: valóságos, konkrét - megtalálható, racionális helyszín - idő: a történetbe elhelyezkedő - hétköznapi ideje van Elbeszélői pozíció: azt az érzetet kelti, hogy a világ történészete megragadható ez elmesélhető (nagy mesélő kedv) - háttér: a világ megismerhető - regény feladata: a világ bemutatása olyannak amilyen, a lehető legtágasabb szinten - Balzac: Emberi színjáték - mindent tudó - omnipoteus - értékel, irányít, összegez, alakítja a regény világot 20. sz.-i regény általános kételkedés a világ megismerésében - önmaguk megismerhetősége jellemek - nem hisz abban, hogy a világról adható átfogó kép szűkösebb kép, a világ kis szeletét mutatja be Cselekmény: nincs törekvés a világ történetekben való elbeszélésre 1. intelektualizálódás: világot, embert mélyebb, tudati voltában akarja megmutatni - gondolatok, meditáció (cselekmények helyett) - emlékezésláncolatok, filozofikus kérdésfelvetés pl.: Thomas Mann: A varázshegy 2. szubjektivizálódás: külső cselekmény helyett a szereplők belső történése - érzelmi, lelki változás - a regényben oksági kapcsolatok helyett a tudat működésének logikája meghatározó 2.1. tudatregények: a világ eseményei, történések egy szereplő tudatán keresztül nyilvánulnak meg - logika, szervezőelv van, rendezett - Az eltűnt idő nyomában - Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból 2.2. tudatfolyam regény: szétesőbb, sokáig nem vehető észre vagy nincs összerendező logika - Faulkner: A hang és a téboly - ugyanazok az események több szereplő belső gondolatai által - mikor-ki gondol, nehezen beazonosítható Jellemábrázolás: nincsenek megismerhető; jó és rossz emberek nem tipikus, valószerű jellemek, általában felfoghatók - általában az emberi jellemről ír, nincs neve - nem racionális történések, nincsenek körülhatárolható figurák - nem ad az életüknek, tettüknek okot, értelmet Tér szerkezet: - nem konkrét és kézzelfogható leszűkített (szobára) - álomszerű, nem valós - mobil tér: a szoba összemegy, kitágul, áthelyeződnek a dolgok Idő szerkezet: - szubjektív idő: belső élmény - objektív idő: külső Elbeszélői pozíció: háttérbe szorul, hős, szereplőnek átadja a helyét (E/1.) vagy azonosul vele E/3.-ben