X. tétel A) Hazánk energiagazdálkodása B) Transzszibériai vasútvonal C) Veszprém, Rodope, Szófia, Odera Az energiagazdálkodás: a kitermelést, az átalakítást és az elosztást is magába foglalja. Magyarország energiahordozókban szegény és behozatalra szorul. Fogyó energiahordozók: szénfélék: lignit Mátra alján, Bükk alján; barnakőszén: Dunántúli-középhegység, pl. Dorog; feketekőszén: Mecsek; kőolaj/földgáz (azonos helyen): Dél-Alföld (Algyő, Kiskundorozsma), Délnyugat-Dunántúl (Zalaegerszeg, és Lovászi környéke). Megújuló energiahordozók (felhasználása csekély): vízi energia Kiskörénél és Tiszalöknél, szélenergia a Kis-Alföldön, geotermikus energia az Alföldön. Másodlagos energiahordozók: villamos energia előállítása hőerőművekben, amik szén és kőolaj tüzelésűek: Szászhalombatta - kőolaj tüzelésű; Tiszaújváros - kőolaj tüzelésű; Visonta - lignittüzelésű; Oroszlány és Pécs - barnakőszén, feketekőszén tüzelés; Atomerőmű Pakson található, ez hazánk energiatermelésének az 50%-át adja. Behozatal: keletről, Vinyica, Albertirsa magasfeszültségű távvezetéken, bizonytalan. Az orosz birodalom gyarmata volt Szibéria, a XVII. sz. foglalta el. A terület jóformán lakatlan volt. A XIX. sz. végén III. Sándor cár kezdte el építeni a vasútvonalat a legkedvezőbb, déli területen, fegyencekkel. Moszkva és Vlagyivosztok között 9440 km a vasútvonal hossza, ezzel ez a leghosszabb a világon, 8 nap és 7 éjszaka. A folyók és a vasútvonal találkozásánál a legjelentősebb a fejlődés (pl. az Obnál Omszknál, Novoszibirszknél, vagy a Jenyiszejnél Krasznoszjarszknál). A. Veszprém: város a Bakonyban, Veszprém-megye székhelye, ipari-, vegyi-, élelmiszer-, faipari központ, jelentős még a gépgyártása. Rodope: hegység Bulgáriában, variszkuszi, régi röghegység, cink, ólom található. Szófia: Bulgária fővárosa, közlekedési csomópont is. Gép- és textilipari övezet. Odera: folyó Európában, természetes határ Németország és Lengyelország között.