II. tétel A) Független Államok Közössége, nyersanyagok, energiahordozók, vízerőművek B) Mit jelent az infrastruktúra? C) M1 - M7-ig hazánk közlekedése A FÁK rendkívül gazdag ásványkincsekben. Energiahordozók: óriási vagyon, azonban nagyon mostohák a körülmények. Szénmedencék: Donyec-medence: feketekőszén; Kuznyecki-medence: feketekőszén; Pecsorai-medence: feketekőszén; Moszkvai-medence: barnakőszén; Urali-szénmedence: kiürülőfélben feketekőszén; Karagandai-medence: feketekőszén; Léna-medence: feketekőszén. Kőolaj: Észak-Kaukázus: a legrégebbi kőolajlelőhely, Baku központ; Ural és Volga közötti terület, Perm a központja (II. Bakunak is hívják), innen indul a kelet-Európa felé a barátság kőolaj vezeték; Nyugat-Szibéria: Szurgut központ (III. Baku), innen indul nyugat-Európa felé; Földgáz: Észak-Kaukázus: Groznij központ; Ural, Volga közötti terület: Orenburg központ; Nyugat-Szibéria: Jekatyerinburg központtal; Atomenergia: 10%-át adja a FÁK energiagazdaságának. Az atomerőművek elavultak, nyugaton helyezkednek el. Legjelentősebb a kurszki és a voronyezsi (az ipari tevékenységet feltüntető térképen Novovoronyezsszkij). Vízi energia: hatalmas vízi erőművek. Fontos a Volgán lévő vízierőművek sorozata, legnagyobbak a Szamaránál, Szaratovnál, Volgográdnál lévők. Szibériában az Angara folyón lévő vízierőművek Bogucsani, Uszty-Ilimszk és Irkutszk. A Jenyíszej folyón Krasznojarszk városánál. Egyéb nyersanyagok: vasérc található Kurszkban (itt jó minőségű és közel van a felszínhez), a Donyec-medencében és a Kuznyecki-medencében. Ötvöző anyagok (króm, nikkel, mangán): Uralban és kelet-Szibériában színes és nemesfémek, gyémánt közép-Szibériában. Infrastruktúra: a termelés folyamatosságát és a lakosság életkörülményeit javító létesítmények összessége, nélkülözhetetlen feltétele. Csoportosítása: Műszaki infrastruktúra: ez a termelő ágazatot segíti: közművek, elektromos áram, víz, csatorna, gáz; kommunikáció eszközei, telefon, számítógépes hálózat; közlekedés objektumai: út, vasút, kikötő, repülőterek. Szociális infrastruktúra: a lakosság veszi igénybe: egészségügy és létesítményei; oktatás és létesítményei; közigazgatás és létesítményei; kulturális és létesítményei; üzlethálózatok. A. Magyarország közlekedés szempontjából Európa hálózatában kedvező fekvésű a nyugat-keleti forgalom miatt. Közlekedésünk hálózata centrális, sugaras elrendezésű, központja Budapest. Vasút: nagytömegű áruszállításra és személyszállításra alkalmas. A fővonalak villamosítottak. Összeköttetésben van Európa hálózatával. A fő csomópontok gazdasági központok vagy hídvárosok (Miskolc, Győr, Szolnok). A pályák gyors közlekedtetésű vonatok közlekedtetésére nem alkalmasak (Tk. 156. o.). Közúti közlekedés: háztól-házig szállít, hátránya az energiaigény, ill. a levegő szennyezés. Útaink közepes minőségűek. Autópályáink készülőben vannak (Tk. 158. o.). M0: Budapestet veszi körül, félkész. M1: Budapestet köti össze Magyarország nyugati határával. M3: Budapestet kötné össze Magyarország keleti határával, pill. Füzesabonyig van kész. M5: Budapestet kötné össze Magyarország déli határával, pill. Kecskemétig van kész. M7: Budapestet kötné össze Magyarország dél-nyugati határával, pill. Siófok előtt ér véget. Vízi közlekedés: áruszállítás a fő feladata, hátránya a lassúság, előnye, hogy olcsó. Főleg a Dunán folyik. A személyforgalom szempontjából nem mérvadó, mert még a kompok is időszakosan működnek. A személyforgalom a turizmust szolgálja. Legnagyobb kikötők: Győr, Mohács és Budapesten Csepel. Csővezetékes szállítás: kőolaj, földgáz szállítására használják. Drága felépíteni, de gazdaságos üzemeltetni. Légiközlekedés: belföldi légiközlekedés elhanyagolható, a nemzetközi légiforgalom jelentős (Tk. 160. o.).